Stort tack!

Stort tack till alla fantastiska ungdomar som fick oss i kyrkbänkarna att uppslukas av er energi, närvaro och fokus med Mozarts Requiem klingande i öronen i tisdags! Jag känner mig mycket nöjd och hoppas att ni nu har fått ett musikaliskt minne för livet. Synd bara att vi endast fick framföra det EN gång…

Nu blickar vi raskt framåt mot en fin Luciakonsert i Immanuelskyrkan och en lika fin julkonsert i Blå hallen! Tjohoo! Nästan alla repertoar är utgiven nu så börja lyssna på och öva även hemma. Framför allt i nuläget: Ding dong merrily on high, Tomorrow shall be my dancing day och Julrosen.

Daniel Frisk, 9EF´s musiklärare from vt-19, har nu börjat arbeta på skolan och kommer att vikariera en del för mig bl a när jag är i Paris med Luciakören från skolan. Det blir bra!

Ha nu en riktigt trevlig helg! /Karin Alván

Español Åk9 E-F ¿Qué tenéis que estudiar para la prueba de la semana 47?

Hola,

Ya hemos hablado en clase de todo, pero os lo quiero recordar.

La semana 47 tenéis una prueba de español dividida en dos días. El lunes váis a hacer la parte auditiva y de comprensión lectora y el martes la parte de gramática y de expresión escrita.

Este es el contenido gramatical que hay que saber en la prueba (K.1 till 5 i text boken):

1. Regelbundna och oregelbundnaverb i nu tid och perfekt.

2. Verb i framtidsform

3. Diftongerade verb

4. Gerundio

5. Reflexiva verb

6. Adjektivets komparation.

7. Räkneord: primero, segundo, tercero, cuarto, quinto, osv

8. Fina ord för att kunna skriva en fin text: en primer lugar, en segundo lugar, finalmente, y, pero, después, luego, posteriormente, porqué, sin embargo, además, sobre todo (framförallt), siempre, nunca, a veces, un poco, mucho (+ substantive eller efter ett verb), muy (+ adjektiv), osv….

9. Me gustaría +  grund form = jag skulle + grundform

Contenido comunicativo:

1. Att kunna berätta vad har du gjort under sommaren, helgen, morgonen, osv.

2. Att kunna berätta vad är det du eller en annan person håller på att göra.

3. Att kunna berätta om dig själv och en annan person.

4. Att kunna ställa frågor till en annan person om nu tid, då tid (perfekt) och framtid.

5. Att kunna jämföra mellan saker

6. Att kunna skriva om dina egna rutiner, vad du gillar och inte gillar att göra och varför.

Un saludo

Miguel

Mozarts requiem

Nu är det äntligen dags för konsert! Som vi har övat! Nu har pärmar och orginalnoter kvitterats ut så att ingen ska behöva stå och vifta med sina arbetskopior. Ni som ännu inte fått det kommer att få det i morgon, tisdag, på kören.

Samling i morgon 13/11 i Jacobs kyrka kl 16:20, därefter repar vi fram till ca 18:20 för att då ta en timmes rast för vila, dricka, middag (på egen hand) och ombyte.

Nuuuu kör vi!

Vänliga hälsningar Karin Alván

Hämta dina kvarglömda saker!

Hej,

Vaktmästeriet har samlat ihop alla kvarglömda kläder, skor och saker som fanns runt om i skolan efter höstlovet. Dessa ligger på borden utanför vaktmästeriet på plan 2. Gå gärna förbi och se om något tillhör dig!

Det som inte hämtas före 16e november kommer att skänkas till välgörande ändamål.

Med vänliga hälsningar,
Stig, Mathias, Daniel och Peter

Mozart 8/11

I morgon är det dags att träffa Sofia Ågren och gymnasieklasserna på Kungsholmen igen. Hurra!

Vi ses där på Kungsholmens gymnasium kl 12:50 då repet startar kl 13.00 prick! Sluttiden är satt till 16.00.

Kom i tid och sjung vackert! :-) /Karin

v.45 Onsdag Nationella prov

Hej, i morgon Onsdag är det dags för de muntliga nationella proven i Matematik och Engelska. Schemat kommer att se annorlunda ut, så titta i schemavisaren hur dagen ser ut. Det kommer att vara anslaget på anslagstavlan i korridoren vilken tid som de olika grupperna kommer att ha nationellt prov, de går då från lektionen.