Luciadagen tider 7EF

Hej, tider för luciadagen:

7EF 08:00 Samling Operans huvudingång för de som ska lussa. Du får inte komma för sent. Glöm inte stryka ditt lusselinne!

7EF 09:00 Samling övriga i skolan, sal 406+408. Det blir lite pyssel och eventuellt någon film.

7E 10:50 Avfärd mot Riddarholmen. Ingen lunch på skolan hinns med, men det kommer finnas mellanmål. Ta med eget som du känner att du behöver lite extra påfyllning. Du slutar direkt efter luciatåget.

7F Lunch 10:50-11:30. Fortsättning med pyssel/film efter lunch till ca 12:30.

Hem och vila, sedan luciatåg på kvällen. Se Linas inlägg.

 

Luciainfo 7ef

Luciagrupper 7ef 2017

Hej på er!

Här kommer lite info runt morgondagen, luciagrupper inför onsdag och även senaste nytt inför torsdag som ju är konsertdag.

Imorgon tisdag repetition i Gustav Vasa kyrka 9.45-12.00 (7f kommer direkt till kyrkan 9.45, 7e har bild först och går från den 9.15).

Onsdag är luciadagen– luciatåg och mentorsdag. Du behöver ha din luciaklädsel med dig om du medverkar vid de 2 första luciatågen. I bifogad fil finner du luciagrupper och samlingstider! Ni som är lucior fixar brett rött band, huvudduk och kanalljus till kronan. Jag tar med kronan.

Torsdag– konsertdag. Rep och genrep under dagen, med ljus. De konsertföräldrar som har möjlighet att vara med 14.30-16.00 är hjärtligt välkomna då vi tänker repetera med ljus. Mellan 17 och 18.30 så har ni matpaus och ska även hinna med att byta om, du kommer inte att hinna hem mellan rep och konsert.

 Angående klädsel och skor: Eftersom ni kommer att byta om inne i kyrkan under konsertens gång så kan ni ha vita strumpor under luciatåget och sedan konsertskor i andra avdelningen. I andra avdelningen gäller svart klädsel med röd detalj! (de som ev. väljer kostym har vit skjorta under och har man inte kostym så är det svarta byxor och vit skjorta med röd detalj).

Läs noga igenom mitt tidigare inlägg om klädsel och tider så att du har egen koll på vad som händer! Tänk igenom sångerna så att du kan ALLA stämmor och ALL text, de finns också här på bloggen i ett tidigare inlägg.

SOV, ät, drick och ta frisk luft, det är krävande och roliga dagar som ligger framför er!

Lussa lugnt!

Hälsningar Lina

 

Historia – information

Hej!

Här kommer lite information om historian som 7E och 7F läser på SO:n under terminens sista veckor och en kort presentation av mig, Andreas, som är vikarie för Sarah åtminstone fram till jullovet.

 

Ämnet

Just nu och sedan ungefär en och en halv vecka tillbaka läser 7E och 7F historia och specifikt om forntidens Egypten och Mesopotamien och om Antikens Grekland och Rom. Vi började kursen med att prata om ämnet historia, vilka källor en historiker kan utgå från vid historiska studier (texter, brev, föremål, byggnader, bilder, film, vittnesmål etc.) och om stora och små perspektiv i historien. Vems perspektiv har vi möjlighet att ta del av och vems perspektiv har försvunnit, glömts bort eller aldrig ens skrivits ner?

Därefter ägnade vi ett par lektioner åt att prata om förhistorisk tid och forntiden. Först om jägar-samlar-samhällen vidare till de första flodkulturerna och Mesopotamiens Sumerer, Babylonier och Assyrier. Sedan om det första Perserriket, det forna Egypten och kort om Fenicien och Judarikena.

Den här veckan har vi börjat (i 7E) att prata om antikens Grekland och kommer fortsätta att fokusera på Grekland och Romarriket under de närmsta lektionerna. Till sist kommer vi ägna någon eller några lektioner åt fördjupning och repetition inför provet.

 

Provskrivning vecka 3

Kursen kommer sträcka sig fram till och med de två första veckorna på vårterminen och avslutas med en provskrivning vecka 3, torsdag 18/1 för 7E och fredag 19/1 för 7F.

Eleverna har fått en varsin ny historiebok som de kommer att behålla till och med årskurs nio. Kursen och provet utgår från kapitlet ”Antikens världar” på sid. 10-60 i boken. Störst fokus kommer att ligga på avsnitten om Grekland (sid. 29-43) och Romarriket (sid. 45-60). En rekommendation är att man själv försöker fördela läsningen och komma igång att läsa redan nu så att man inte sparar allt till dagarna innan provet. Hinner man läsa i anslutning till att ett ämne diskuteras på en lektion så befästs kunskapen också bättre. En bra tumregel är att man ska försöka repetera (läsa före eller efter en lektion) innan man hunnit glömma!

I slutet av varje avsnitt i boken finns en kort sammanfattning på två sidor (på ljust lila bakgrund) och ett par frågor på avsnittet. Ett tips är att använda sig av dessa sidor för överblick, repetition och för att testa hur mycket man lärt sig.

 

Betygskriterier och kunskapsmål

HÄR är en fil med betygskriterier och kunskapsmål för kursen. Filen är i stort sett identisk med en fil jag fått från Sarah förutom att jag har redigerat målen något för att bättre motsvara upplägget på mina lektioner. Självklart har jag då tagit hänsyn till kärnmålen i kursplanen så att inget centralt innehåll fallit bort.

 

Om mig

Jag heter som sagt Andreas, är 31 år gammal och har vikarierat på skolan sedan slutet av augusti. Fram till höstlovet undervisade jag två femteklasser på skolan i matte och NO och var också klasslärare för en av klasserna. Sedan förra veckan har jag tagit över helt från SO-läraren Sarah som gjorde sin sista dag fredagen innan och jag har nu istället därför fem högstadieklasser i historia (7E, 7F, 8E, 8C, 9F).

Jag har tidigare mest arbetat i telekombranschen, bland annat som informatör och drifttekniker, men har också läst ungefär ett år datateknik på KTH och ungefär ett år psykologi på Karolinska institutet. Att jag nu är lärarvikarie beror på att jag ville pröva något helt nytt. Jag har inte fått ångra att jag bestämde mig för att pröva på yrket då det har varit enormt kul, stimulerande och utmanande. Särskilt roligt är det att nu få pröva att undervisa lite äldre elever i just historia eftersom jag själv har ett stort historieintresse.

 

Kontakt

Har ni några frågor går det bra att höra av sig till mig på: andreas.witzen@extern.stockholm.se

 

Vänliga hälsningar
Andreas

Konsertinfo 7ef

Hej på er!

I länken här intill finner ni info angående klädsel m.m inför lucia. Luciainfo7ef

Ni är äldst på konserten och ni har många sånger som ni ska kunna. De flesta tonerna sitter men mitt förslag är att ni övar en liten stund varje kväll för att få in alla texter! Nästa vecka är det förhörsvecka så från och med måndag ska man kunna alla sånger utantill! Se detta som ett redovisningstillfälle av det vi har jobbat med under flera veckor.

Här är sångerna du ska kunna i rätt ordning:

Det är en ros, Bereden väg, Lucia stiger fram, God afton mitt herrskap, Stig in lucia, stig in, Stjärngossarnas visa, För redliga män, Sankt Staffans visa, Gläns över sjö och strand, Sankta Lucia.

Jul,jul strålande jul, Deck the hall, Julmedley, Star Carol, Nu tändas tusen juleljus, From all of us…..

ÖVA flitigt och lycka till!

Hälsningar Lina

 

Stipendier till ett läger för digitalt skapande!

Nu har alla elever möjlighet att söka ett flertal stipendier till ett läger för digitalt skapande!  Stipendiet ger en elev en hel veckas lägervistelse utan någon som helst kostnad.Stipendierna kan sökas av elever i årskurserna 2 – 9.

Läs mer i den bifogade bilagan. Sista ansökningsdag är den 9 december.

Slöjdresurs för att dokumentera & arbeta med sitt slöjdarbete.

Finns möjlighet att komma till slöjdsal 851 på torsdagar kl 14.30-16.30, där Imran finns för att ni kan få hjälp med er slöjddokumentation.

VÄLKOMNA!

Är det någon som vill arbeta med sitt slöjdarbete så kom och prata med mig så bestämmer vi dag och tid när du/ni kan komma. Men vänta inte slutet av terminen för då är det oftast fullt i slöjdsalen, max 16 personer + 4 st. som kan stå och måla. Slöjdsal 850.

Nette le Maire

Dokumentation av slöjdarbetet åk 7, inlämnat senast 8/12.

Dokumentation av ditt slöjdarbete i Åk 7: ”Inom ramarna eller inte”.

Uppgiften: Slöjd åk 7 2017

Du dokumenterar för att: Du dokumenterar för att repetera och reflektera vad du har gjort, med vilka material, verktyg och hantverkstekniker för att komma ihåg och lära dig ännu mera. Du gör det även för att kunna sätta ord med slöjdspecifika begrepp, så att du kan beskriva det du har gjort för andra personer med text, foton, skisser/ritningar. Att repetera och reflektera har du nytta av i hela ditt liv inte bara i slöjden på grundskolan.

OBS! Eftersom vi fortsätter efter jullovet med andra delen av uppgiften(den textila delen) så beskriver ni bara den delen av slöjdarbetet som ni har hunnit att göra i trä och metallslöjd. Du får feedback så att du kan utveckla den andra delen av dokumentationen till vårterminen.

Dokumentationen ska innehålla: Dokumentation i slöjd åk 7

För att beskriva mera får du gärna lägga in foton, alt. videofilmer, behöver du att redovisa muntligt glöm inte att säga till eller maila mig för att bestämma tid så fort som möjligt senast fredagen den 1/12 och att förbereda dig innan utifrån punkterna i dokumentet.. Du får gärna dokumentera på en dator och maila mig till annette.le.maire@stockholm.se eller lägga din dokumentation i mitt postfack utanför skolans expedition,. Om du skriver för hand måste du skriva tydligt, texta gärna, så att jag kan läsa din dokumentation, och lägg den i mitt postfack utanför skolans expedition. Då dokumentationen ska senast, vara inlämnad är på fredagen den 8 december kl. 17.00 i mitt postfack och senast kl. 20.00 om den mailas. Allt som lämnas före detta datum och tid kan jag garantera att jag hinner läsa och bedöma innan betygen sätts denna termin. Allt som kommer in efter läser jag i mån av tid, annars kommer det med i bedömningen på vårterminen.

M.v.h. Annette le Maire.