Läxa i Ma i Thords Ma-grupp, till fre 20/10

Hej!

 

Ni får samma läxa som Christers Ma-grupp till på fredag:

Läxa till fredagen den 20 oktober.

  1. Gunlög köpte en 52 graders wedge när det var 20% rea. Vad fick hon betala om ordinarie pris var 1200 kr? (Utmaning: På hur många olika sätt kan du lösa denna uppgift?)
  2. Sven har köpt en ny bil. Sven lyckades pruta ner priset från 330 420 kr till 315 800 kr. Hur många procent lyckades Sven pruta ner priset?
  3. Gunvor är en mästare på aktier. I januari 2014 köpte hon 10 000 aktier i Billys truckar & company för 42 kr/st. Första året gick aktierna upp med 7% och under 2015 gick aktierna upp med ytterligare 15%. Under 2016 gick aktierna ner med 4% och därför sålde Gunvor samtliga aktier i januari 2017. (Ledtråd: Lös med förändringsfaktor.)
    1. Hur mycket var aktierna värda när hon sålde dem?
    2. Hur mycket hade värdet på aktierna förändrats under tiden Gunvor ägt aktierna?

Lycka till!

Thord

Franska – Diagnos vecka 43

Veckan innan höstlovet kommer elever i 7:an och i 9:an ha en diagnos i franska istället för att ha ett glosförhör. Syftet med diagnosen är att se hur eleverna ligger till i franska. Det kommer att leda till en kommentar som varje elev kommer att få. Viktigt att veta att eleverna kan få ett bättre eller sämre betyg senare under terminen. Det är KOMMENTAREN som är viktigt inte bara betyg.

OM DU KÄNNER DIG STRESSAD INFÖR DENNA DIAGNOS VAR VÄNLIG ATT KONTAKTA MIG. Under en lektion eller via mail david.niel@stockholm.se

7:orna
Syftet med denna diagnos är att du visar att du har lärt ord som handlar om familjemedlemmar och några husdjur. Du kan presenterar dig och en person. Där man bor, sin ålder, vad man heter, presentera sin familj (syskon/husdjur). Viktigt att du kan böja dina verb, être, avoir, -ER verb och s’appeller. Kolla genom sidorna i 1a, 1b, 1c i textboken.

Diagnos upplägg:

1. En text med luckor. Välj ett ord / en verbform som passar i fraserna.
2. Skriva en kort text där du presenterar en person i jag-form och sedan i han-hon-form.

9:orna.

Syftet: träna på provsituation när det gäller hörförståelse. Visa för mig att du behärskar passé-composé med avoir och être. Du kan prata vd man för på sina semester.

1. En hörförståelse på tisdag. En text med luckor. Skriv ett ord / en verbform som passar in fraserna.
2. Skriva ett mail till en kompis utan hjälpmedel. På torsdag.

Franska (David)- Glosförhör – vecka 42

7:or
På torsdag. (vi kommer att jobba med det på måndag eller på tisdag!)

https://glosor.eu/ovning/chez-nous-2-revion-etre-avoir-er.7071917.html

être # att vara
je suis # jag är
tu es # du är
il est # han är
nous sommes # vi är (skriftligt)
vous êtes # ni är
ils sont # de är
on est # vi är (talspråk)
avoir # att ha
j’ai # jag har
tu as # du har
elle a # hon har
nous avons # vi har (skrifligt)
vous avez # ni har
ils ont # de har
on a # vi har (talspråk)
je m’appelle # jag heter
tu t’appelles # du heter
elle s’appelle # hon heter
-ER verb, jag form # e
-ER verb, du form # es
-ER verb, han/hon form # e
-ER verb, vi (skriftligt) form # ons
-ER verb, ni form # ez
-ER verb, de form # ent
aimer # att gilla
adorer # att älska
détester # att hata
préférer # att föredra
on est # vi (talspråk) är

8:or
https://glosor.eu/ovning/chez-nous-3-les-vacances.6772409.html

Je suis à la mer # jag är vid havet
à la montagne # i bergen
à la campagne # på landet
passer des vacances à # tillbringa sina semester på, att semestra i
en vacances # på semester
à l’étranger # utomlands
je suis avec ma famille # jag är med min familj
avec des amis # med kompisar
je suis seul, je suis seule # jag är ensam (kille), jag är ensam (tjej)
rester dans un hôtel, loger dans un hôtel # att bo på ett hotell
faire du camping # att campa
on va passer une semaine ici # vi ska vara här en vecka
en ville # i stan
dans le centre # i centrum
au bord de la plage # vid strander
à la plage # på stranden
faire une promenade # att ta en promenad
manger dans des bons restaurants # att äta på goda restauranger
prendre des photos de la ville # att ta bilder på staden
manger des glaces # att äta glass
faire une croisière en bateau # att göra en båtkrysning
se reposer # att vila
parler anglais avec les touristes # att prata engelska med turister
faire une visite en bus touristique # att ta en sighseeingsbuss
découvrir la région en voiture # att upptäcka regionen med bilen
manger les spécialités locales comme # att äta lokala specialiteter som
s’amuser # att ha det roligt
aller au musée # att gå på museet
c’est un peu ennuyeux # det är lite tråkigt
se baigner dans la mer # att bada i havet

9:or
https://glosor.eu/ovning/chez-nous-4-les-francais-et-la-nourriture.7691155.html

un plat # en maträtt
un repas # en måltid
c’est bon pour la santé # det är bra för hälsan
je mangue équilibré # jag äter nyttigt (”balanserat”)
Qu’est-ce que tu fais à manger # vad lagar du för mat
mon plat préféré c’est le/la # min favorit rätt det är
il ne faut pas manger trop gras # man ska inte äta för fett
il ne faut pas manger trop sucré # man ska inte äta för söt
en général, généralement # vanligtvis
la loi interdit les produits trop sucrés # lagen förbjuder produkter som är för söta
du poulet # kyklingen
du boeuf # nötkött
de la viande # kött
du saumon # lax
du colin # torsk
un oeuf, des oeufs # ett ägg, några ägg
uttal ett ägg, några ägg? # öf, dezö
au moins cing fruits par jour # minst 5 frukter per dag
des légumes # grönsaker
un oignon # en gul lök
du poivron # parprika
du poivre # peppar
du sel # salt
de la farine # mjöl
au nord de # norra om
au sud de # södra om
à l’ouest # västra om
à l’est de # öster om
un plateau de fromage # en ostbricka
une entrée # en förrätt

Vikten av skolnärvaro

Hej alla vårdnadshavare!

På årets föräldramöten talade vi om friskfaktorer för våra barn och ungdomar. Balans i tillvaron, att regelbundet stämma av hur det ser ut i balansen mellan aktiviteter och krav kontra återhämtningstid.

Att bevaka sömnen och skapa goda rutiner för den är tillräcklig och av kvalité. Vilket är en förutsättning för att sortera all information och reparera vår ömtåliga och viktiga hjärna. Samt vikten av skolnärvaro som en frisk- och skyddsfaktor.

Här kommer brevet rörande det sistnämnda som utlovades på föräldramötet.

Vikten av skolnärvaro LÅ1718 AF Musik

Åtgärdstrappa_och_riktlinjer_2016

Dagens lektion IDH

Hej 9D!

Är på konferens hela dagen idag och fick höra av vikarien att ingen kom från Stockholm Parkour Academy, SPA (som skulle hålla i dagens pass). Jättetråkigt att höra och jag har varit i kontakt med SPA nu och de ber så mycket om ursäkt för att det skett en miss från deras sida och att instruktören inte kom.

Jag hoppas kunna boka in ett nytt pass men återkommer om detta!

Hälsningar från Camilla