V. 39 samt Öppet Hus lör 13 okt

Hej!
Föräldramötet var välbesökt och vi pratade mest om läget i klassen. Anna Sandström, vår nya musiklärare, presenterade sig. I slutet fick föräldrar tid att planera för framtida klassaktiviteter. Nya klassföräldrar är de som hör till elevnummer 11-20. När jag träffade klassen var det tydligt att ni hade pratat om föräldramötet hemma och vi kommer att fortsätta arbetet med att utveckla sociala relationer för att stärka gruppkänslan i klassen. 5a är en jättefin klass! Och vi ska jobba för att bli ännu bättre!

Mån 1 oktober är det studiedag för oss lärare och eleverna är lediga.

Lör 13 oktober är det Öppet hus på fm och Skördefest på em. Det är en obligatorisk skoldag för klassen kl 10:00-12:30 och vi kommer att ha några lektioner i klassrum och musiksal som är öppna för besökare.

Tiderna för 5a Öppet hus Lördag 13 okt
10:00-10:30 Lektion SO, SV el EN – Klassrummet
10:30-11:00 Lektion SO, SV el EN – Klassrummet
11:30-12:00 MU – 503
12:00-12:30 MU – 503
Ca 13:30 börjar Skördefesten som anordnas av AFFF.

Ämnen och läxor
MA: Vi har jobbat med längdenheter, omkrets och problemlösning.

NO: Vi har börjat med arbetsområdet Blandningar och lösningar. På halvklasstimmen gjorde eleverna en laboration som uppföljning av förra veckans labb och fick skriva egna instruktioner för att ta reda på vilket typ av socker som löser sig snabbast i vatten.
Läxa till fredag v. 39: Läs och repetera s. 72-76 i Utkik och svara på frågorna på s. 77. Skriv svaren i NO-häftet.

SO: Vi avrundar nu arbetsområde Demokrati. Vi kommer att ha anledning att återkomma till begrepp som riksdag och regering under hösten, där vi följer utvecklingen i svensk politik genom nyheter. Nästa vecka ska vi påbörja ett nytt arbetsområde i Historia och då är det 1500-tal som står i fokus.

EN: Träning i skrivande pågår. Elever utmanas att låta skrivandet flyta på oavsett om allt blir rätt, redigering kan göras i efterhand och då får vi syn på ord/grammatiska former som eleven kan utveckla. Vi har läst texter ur vår bok Spotlight och annat material, sedan har elever fått skriva egna presentationer eller berättelser med inspiration från dessa texter och använder då ord ur texterna till sin hjälp. Skrivuppgifterna är öppna, vilket innebär att eleverna kan skriva utifrån sin egen förmåga och behov av utmaning.

SV: Vi fortsätter med läsning och diskussion av skönlitterär bok.

Jag önskar alla en trevlig helg!
Maria

Postad i 5A

LÄXA i TM-slöjd till slöjdlektionen v. 39.

Hej på er,

All planering måste ni som ej har gjort klart göra nu hemma, för att hinna göra själva slöjdarbetet på slöjdlektionerna.

Planeringen ska innehålla:

3 st. skisser,

1 ritning på den slöjdföremålet ni väljer av era skisser. Ritning med mått ur tre vinklar

1 arbetsplanering för 15 st. lektioner.

Metallplaneringsexempel 

Planeringsexempel

 

Information och tips från föräldramötet 18.09.18

Länkar med information och länktips kopplat till det som togs upp på gårdagens föräldramöte:

Vikten av skolnärvaro

Arbetsgång för att främja skolnärvaro på Adolf Fredriks musikklasser

Åtgärdstrappa vid frånvaro Stockholms stad

Länk- och lästips blogg

Changemakers – Kamratstödjarna

v38

Hej, nu är vi i princip i mål med alla utvecklingssamtal och jag ska gå igenom hela min långa lista på sådant jag lovat att kolla upp eller ordna med. Den här veckan har stor del gått till elevernas egna politiska partier, ett mycket uppskattat projekt.

SO – Eleverna har varit mycket engagerade i att skapa partier och formulera politiska frågor som ska hålla i en debatt. Med svar på vad, varför och hur de ska genomföra politik. Vi har tränat på att debattera och nu idag har vi haft slutdebatter utifrån olika teman som miljö, välfärd, ekonomi/skatter, skola mm. Alla var väldigt duktiga på att föra fram åsikter och att bemöta andras politiska utspel. Vi hade också elever som mycket professionellt var debattledare. Kommande vecka avrundar vi arbetsområde demokrati med diskussioner om bl.a. opinionsbildning och stämmer av vad vi har lärt oss.
EN – denna vecka har stor del av engelska gått till att slutföra partiarbetet, en annan period tar vi igen det när vi har ett större projekt i engelska.
SV – Vi har gjort stavningstest samt läst vidare i vår gemensamma bok.
MA – Vi jobbar med längdenheter och omkrets genom olika uppgifter och praktiska övningar
NO – Vi har börjat med arbetsområdet Blandningar genom laborationen ”Sockerbiten” där eleverna fick undersöka vad som händer med en sockerbit om den läggs i kallt respektive varmt vatten.

På tisdag är det föräldramöte med början 17:30 i aulan med gemensam information för alla ÅK5 föräldrar. Vi fortsätter direkt efter det ca 18:30 i klassrummet. Vi räknar med att avsluta mötet 19:00 och sedan får ni lite tid till att diskutera föräldragrupper och elevers önskemål om att samla in pengar till klasskassa.

Onsdag 19/9 9:30-10:15 är det sång på gården för att välkomna åK4. Ni är också välkomna att lyssna, men räkna med att det är lite svårare att se.

Trevlig helg,
Maria

Postad i 5A

v37

Hej, veckorna flyger fram och nu är det redan dags för val i helgen. Kanske kan några elever få följa med till vallokalen och jag hoppas ni tittar på lite av valvaken tillsammans med era barn. Vi kommer att fortsätta prata om valet i veckan som kommer, då blir det mer om problemen med att bilda en regering utan majoritet.

Kommande vecka är det utvecklingssamtal måndag och tisdag, vilket innebär att eleverna slutar efter lunch både måndag och tisdag.

Ämnen/läxa:
MA – Vi jobbar med längdmätning och längdenheter genom olika uppgifter, problemlösning och praktiska övningar.
NO – Vi avslutar området Kemi i hemmet. Nästa vecka börjar vi med avsnittet Blandningar och lösningar.
Läxa till måndag: läs s. 80-82 i Utkik Fyke. Läs även texterna längst ner på http://www.hannashus.se/ om du inte hann med det på lektionen.
SO – idag har eleverna fått skapa egna partier utifrån frågor de tycker är viktiga. Dessa kommer sedan användas till att träna på att debattera och att lära oss mer om hur man kan påverka politik utan att ingå i riksdagspartier.
EN – Vi tränar på att skriva presentationer om oss själva, med utmaningen att ha varierande meningsbyggnad och att göra texten mer utvecklad och intressant för läsaren.
SV – Vi har fortsatt läsa Balladen om en bruten näsa och ämnesövergripande med SO.

Inför föräldramötet vill jag framföra lite önskemål från eleverna. De drömmer om en skolresa inom Sverige och har pratat om en resa med övernattning t.ex. Gotland, skidåkning, camping/stugby, Birka. Nu tycker de att det är dags att börja samla in pengar och några förslag de själva har är sälja olika saker (ex. ljus), loppis, baka och sälja. Det här är ju en uppgift för er föräldrar att hjälpa till att styra upp. I slutet på föräldramötet kan ni få lite tid till att diskutera det.

18/9 är det föräldramöte med start 17:30 aulan och sedan går vi vidare till klassrum.

Flickor i åk5 erbjuds HPV-vaccination. Idag har flickorna fått med sig en blankett med information och där ni tackar ja eller nej. Blanketten lämnas in till mig så lämnar jag den vidare till skolsyster, senast 24/9. Den ska vara påskriven av båda vårdnadshavarna vid gemensam vårdnad. Tid för vaccination återkommer jag med när jag fått den.

På tisdag efter lunch har elever möjlighet att söka till Operan (La Boheme) genom en första provsjungning inför musiklärare Karin Bjurvall, de ska sjunga Värmlandsvisan i valfri tonart. Karin önskar att bara de som är beredda att acceptera uppdraget kommer på provsjungning. Deltagande i operan innebär kvällsarbete (Dec – början av mars), samt arbete under jul- och sportlov. Några repetitioner är under skoltid och då måste eleven ta igen studier hemma. Viss ersättning utgår i ett kontrakt med Operan.

Trevlig helg på er!

Maria

Postad i 5A

Hämta dina kvarglömda saker!

Vaktmästeriet har samlat ihop alla kvarglömda kläder, skor och saker som fanns runt om i skolan efter sommarlovet. Dessa ligger på borden utanför vaktmästeriet. Gå gärna förbi och se om något tillhör dig!

Det som inte hämtas kommer att skänkas till välgörande ändamål.

Med vänliga hälsningar,
Stig, Mathias, Daniel och Peter

Vill du sjunga i Adolf Fredriks Föräldrakör?

Har du barn på AF?
Brås ditt barn på dig?
Vill du också känna glädjen av att sjunga i kör?

Välkommen till Föräldrakörens Öppna Hus nu på måndag den 10/9 kl 19:00 i sal 504!

Då får du vara med och sjunga på en repetition, och därefter finns det möjlighet att göra en kort provsjungning. I år behöver vi främst tenorer och basar.

Vår repertoar är bred och sträcker sig hela vägen från Bach till Elton John. Kören har turnerat både i Sverige och utomlands till bl.a. Tyskland, Serbien och Italien.

Vi övar i Adolf Fredriks skola varje måndag kl 19-21.

Ta gärna kontakt med vår körledare Carin Wallgren på 070-641 26 16 eller körens ordförande Jan Braf 070-793 19 91 om du vill veta mer.

Hoppas vi ses på vårt Öppna Hus!
/Adolf Fredriks Föräldrakör

5AB:s konserter HT 2018

Hej och hälsningar från den nya finska musikläraren!

Här kommer höstens konsertdatum och övrigt info.Helle Rosenborg är tjänsteledig i år och jag kommer att undervisa 5AB och 8AB. Det här är också mitt första år som musiklärare på AF men jag ser väldigt mycket fram emot att få jobba med er! Vi har redan kommit igång ganska bra och börjat med 3 -stämmigt repertoar.

Under sommaren har några tappat bort sin körpärm och då är det viktigt att man köper en ny (ringpärm). Vi kommer också att få Musiklära -böckerna och nothäften denna vecka, dom kommer vi att använda på halvklasstimmarna.

5AB kommer att medverka vid följande konserter under höstterminen 2018:

Onsdag 19. september kl.9.30 Skolgården Norrmalm

Sång på gården – Välkommen AF:s nya fyror!  Vi sjunger Värmlandsvisa, KOM! och Idag på sånger vi bjuder.

Onsdag 10.oktober kl.19.00 St. Jacobs kyrka

Konsert tillsammans med 8EF och Kungsholmens Musikgymnasium.

Lördag 1. december kl.15 St. Jacobs kyrka

Adventskonsert tillsammans med Kungsholmens Musikgymnasium.

Jag återkommer med info om repertoar, klädsel och annat.

Skriv till mig om ni har några frågor: anna.j.sandstrom@stockholm.se.

Anna Sandström, musiklärare

 

 

Snabbguide till Skolplattformen

Här finns en film om skolplattformen på AF.

Här finns även en Snabbguide till skolplattformen för att komma igång.

I fliken Skolplattformen hittar du all information angående Skolplattformen som har publicerats på bloggen.

Har du frågor eller vill felanmäla är du välkommen att kontakta stadens support.
Som vårdnadshavare ringer du 08-508 11 552, som elev ringer du 020-33 09 00.

Uppstartsproblem när nya skolplattformen öppnas för alla användare

Skolplattformen öppnade för elever och vårdnadshavare den 20 augusti. Under
uppstarten har det förekommit problem med åtkomst till skolplattformen och i
vissa fall står det fel information. Detta gäller i hela staden för alla skolformer och
är ingenting som kan lösas på skolnivå. Det hjälper alltså inte att maila mentorn
eller skolan.

Vi beklagar eventuella problem som störningarna inneburit. Skolplattformen är en
långsiktig satsning och vi ser fram emot att  börja fylla den med innehåll.

Har du frågor eller vill felanmäla är du välkommen att kontakta stadens support.
Som vårdnadshavare ringer du 08-508 11 552, som elev ringer du 020-33 09 00.

Mer information kring skolplattformen kommer att komma på bloggen under fliken ”Skolplattformen” kontinuerligt. Man kan även få information om Skolplattformen på stadens hemsida.

 

V36 och tider för utvecklingssamtal

Hej, nu efter två veckor känns det som att vi är igång med skolarbetet som vanligt. Det märks att eleverna vuxit och många visar ett större fokus på arbetsuppgifter nu i femman. 5a har massor av frågor kring valet och politik, de verkar uppmärksamma på sådant som händer runt omkring med valaffischer, nyheter och debatter. Det är ett spännande arbetsområde med demokrati och om hur Sverige styrs, då de flesta elever inte reflekterat så mycket kring dessa frågor tidigare.

Några av er har inte hittat tiderna för utvecklingssamtal, så jag lägger in dem igen i slutet av detta inlägg.

Jag ber alla vårdnadshavare att logga in på Skolplattformen för att lägga in era uppgifter om mail, telefonnummer och adress så att det finns i rätt system. I skiftet av system så fungerar det just nu lite svajigt och det finns inte mycket information för er att hitta där ännu, men ni ser t.ex. länkar till schema och matsedel för veckan. Arbetet med Skolplattformen pågår fortfarande, succesivt under läsåret byggs det på. Vi kommer att behålla bloggen som främsta kommunikationssätt med er under hela terminen. Att era uppdaterade uppgifter ändå ligger där är viktiga för mig eller andra lärare som skulle vilja få kontakt med vårdnadshavare och för att ni ska fortsätta få information om ert barn får registrerad ogiltig frånvaro. Ni kan hitta en länk till skolplattformen högst upp på vår hemsida eller följa länken nedan. På hemsidan finns även instruktioner om hur ni ska registrera era uppgifter om det skulle behövas.

Inlogg Skolpattformen vårdnadshavare

Denna vecka och nästa:
MA: Vi fortsätter att arbeta med arbetsområdet skala.
NO: I helklass har vi inlett arbetsområdet Kemi i hemmet och eleverna har fått en liten hemuppgift till på måndag.
Under halvklasslektionen fick klassen en introduktion av labbsalen. Vi gick igenom regler att förhålla sig till när man vistas i en labbsal och avslutade med ett quiz.
SO: Vi fortsätter arbeta med valet.
EN: Eleverna har fått en ny bok som vi börjat bekanta oss med.
SV: Vi läser ”Ballanden om en bruten näsa” i mindre grupper med reflekterade frågor till. Knyter också ihop med SO och studerar information om demokrati och valet.

Onsdag slutar eleverna efter idrott kl 13:00 då vi har utvecklingssamtal på eftermiddagen.

Trevlig helg,
Maria

Tider för utvecklingssamtal
Ons 5 sept
13:00 Linnea
13:30 Ellen
14:00 Ivan
14:30 Viola
15:30 Valdemar
16:00 Olle
16:30 Mogens

Mån 10 sept
13:00 Vanja
13:30 Sixten
14:00 Benthe
14:30 Edit
15:30 Jonathan
16:00 Amanda R
16:30 Emma

Tis 11 sept
12:00 Selma
12:30 Eddie
13:00 Irma
13:30 Noah
14:00 Ava
14:30 Alice
15:30 Piero
16:00 Amanda P
16:30 Adelle

Postad i 5A