Vecka 12 och klimatförändringar som engagerar

Hej!
Klimatstrejken gjorde att vi hade en halvklass på fredag eftermiddag. På en fråga vilka som skulle ha önskat strejka om de fick för föräldrar och skola så var det i det närmaste alla elever som räckte upp en hand på det.

Eftersom engagemanget för klimatförändringar och hållbar utveckling är så stort i klassen beslutade vi oss för att skapa vårt eget projekt för att lära oss mer om dessa frågor. Eleverna önskar själva mer kunskaper om globala miljöproblem och sådant de är intresserade av att lära sig mer om är orsaker, konsekvenser och lösningar till global uppvärmning + utsläpp av växthusgaser, föroreningen av våra världshav, överkonsumtion av varor/kött samt flygtrafik. Det kom också förslag om aktioner som t.ex. skräpplockning.

Ända fram till sommarlovet ägnar vi fredagens SO-lektioner till olika perspektiv på hållbar utveckling. Vi kommer även att kunna arbeta ämnesövergripande med NO, svenska och engelska i viss utsträckning. I Svenska lär vi oss mer om retorik och ska hitta vägar att använda oss av de kunskaperna för att kunna agera utåtriktat och påverka politiker/samhället i en riktning mot hållbar utveckling. Vi ser det som ett alternativ för att göra skillnad på andra sätt än att strejka och samtidigt fånga upp elevers stora intresse för globala miljöfrågor.

På torsdagen tittade vi snabbt på vilka de globala målen är och konstaterade att det inte bara handlar om miljö, utan också jämställdhet, jämlikhet, motverka fattigdom mm. Som en introduktion till olika förutsättningar i världen såg vi filmen ”I am eleven”, där vi möter 15 elvaåringar runt om i världen i deras vardag och de berättar om sig själva, sina liv och framtidsdrömmar.

Ämnen:
EN: Vi har arbetat vidare med den tecknade serieboken om mobbing och ägnat tid åt att komma igång med vårt skolprojekt för hållbar utveckling.
SO: Vi har lärt oss mer om de nordiska länderna Danmark och Norge, samt tittat på I am eleven.
SV: Vi skriver vidare på faktatexter om länder under halvklass. Helklasslektioner har vi ägnat främst åt retorikövningar. Vi ska nästa vecka skriva ihop motiveringar till varför vår klass vill vara med i Retorikmatchen, samt varför de borde vilja ha just oss med. Två elever får chansen att spela in våra argument och vi skickar filmen till kvaltävlingen och hoppas sedan på det bästa. Det är många klasser runt om i Sverige som anmält sig och bara några få går vidare
MA: Vi har jobbat med geometri och övat på att använda gradskiva för att mäta och rita vinklar samt räknat ut vinklar utifrån geometriska figurers egenskaper. Planeringen för vecka 11 ska vara klar den här veckan, det man har kvar är läxa.
NO: Vi fortsätter lära oss om hjärnan och nervsystemet.

Kommande vecka och framöver
Konsert och rep i Kungsholms Kyrka på torsdag 21/3. Vi har repetitioner i kyrkan under eftermiddagen och eleverna slutar där kl 15:00, återsamling i kyrkan ombytta och klara kl 18:00. Mer kan ni läsa i Annas tidigare blogginlägg.

Sovmorgon fredag 22/3, eleverna börjar med slöjd kl 9:45.

Föräldramöte tis 26/3 börjar i aulan kl 18:30 med föredrag om ungdomars internetanvändning. Vi fortsätter sedan i klassrummet med diskussion kring föredraget. Musiklärare Anna kommer på kortare besök och i slutet får ni tid för planering i föräldragruppen om ni har behov av det. Jag räknar med att vi ska vara klara senast 20:00.

Påsklov v16

Trevlig helg,
Maria

Postad i 5A

MUSIKLÄXA till måndag 18/3

Hej alla elever i 5A och 5B!
Vi har en konsert nästa vecka och det är dags för sista spurten:
öva på sångtexter under helgen och på måndag ska ni kunna alla våra 5 sånger utantill: Sing we to our God, Cantate Domino, Children of the Wind, Jorden kan du inte göra om, Vårvindar friska.

MVH/Anna

Klädsel på idrotten

En vänlig påminnelse om att i nästan alla moment vi har är det en fördel att ha gympaskor på sig. Pga risken att halka tillåter vi inte eleverna att idrotta i strumpor. Jag upplever att det i många fall inte handlar om glömska utan utan att en del elever har med sig ombyte i övrigt men orkar inte ta med sig skor. Skulle önska att vårdnadshavare kollar att era barn får med sig allt.

Vecka 11

Hej, idag har vi haft temadag för jämställdhet för att uppmärksamma den internationella kvinnodagen. Vi började i aulan med en föreläsning av Teskedsorden och fortsatte sedan med diskussioner i klassrummet.

Ämnen
MA: Denna vecka har vi ägnat mattelektionerna till att öva på procent genom olika samarbetsövningar och räkneövningar.
NO: Vi lär oss om hjärnan och nervsystemet. Läxa till måndag v. 12: Läs s. 58-61 i Upptäck människan och gör sida 27-29 i arbetsboken.
EN: vi läser en seriebok gemensamt i mindre grupper, den handlar om mobbning.
SO: Danmark är det land vi läser om nu, vi fortsätter under kommande vecka.
SV: Det har varit lite blandat – skriva faktatexter om ett nordiskt land, synonymer, högläsning

Föräldramöte tis 26 mars 18:30 – 19:15, med ÅK5 information i Aulan 18:30 och sedan fortsätter vi i klassrummet för ett kortare klassmöte.

Trevlig helg på er!
/ Maria

Postad i 5A

Konsert till förmån för Marianne Hillerudhs fond 21/3

Hej och välkommen tillbaka från sportlovet!

Konserten i Kungsholmens kyrka börjar närma sig! Facebook-eventet kan ni se här och biljetter kan köpas här.
Vi sjunger följande sångerna utantill: Sing we to our God (som vi framförde i höstas), Cantate Domino, Children of the wind, Jorden kan du inte göra om och Vårvindar friska (tillsammans med 7GH och Kammarkören).

Ordinarie konsertklädsel: helsvart nedtill (svarta byxor eller svart kjol + helsvarta täckande strumpbyxor/tights, svarta strumpor, svarta konsertskor), vitt upptill (helvit blus/skjorta/topp/tröja UTAN tryck eller andra detaljer).

Vi repeterar i kyrkan samma dag kl.14-15 och efter det har eleverna tre timmars paus för att hinna vila och äta. Återsamling i kyrkan kl.18.00 för kort tuttirep. Obs! Kom ombytta, vi har ingen församlingssal den här gången.

Jag tycker kören har börjat låta bättre än någonsin, det här kommer att bli en fin konsert!
Fråga och maila om något är oklart!
Hälsningar, Anna 

Dags att söka bidrag för sommarlovsaktiviteter!

Nu kan du som är i behov av ekonomiskt stöd söka bidrag från Adolf Fredriks skollovskolonier för ditt/dina barn som går på Adolf Fredriks musikklasser. Bidrag kan sökas till sommarlovsaktiviteter som kollo, lägerverksamhet, lantvistelse eller liknande. Mer information finns i bifogat informationsblad.

Ansökan ska vara oss till handa senaste den 5 april 2019.

INFO om ansökan skollovskolonier

AF koloniförening_ansökan

Den 4 maj är även sista ansökningsdag för bidrag från Stiftelsen Adolf Fredriks Barnhem (gäller elever som går AF):

http://www.stiftelseansokan.se/Pages/AdolfFredriks.aspx

Sportlov och veckan som gick

Hej!
Klassen hade vikarie ett par dagar när jag var på utbildning. De allra flesta elever har lämnat in blankett om språkval, ni som har haft sjuka barn hittar blankett på tidigare inlägg på bloggen ifall ni inte fått hem den. Det är bra om vi får in de sista blanketterna direkt efter lovet.

Nu ser vi alla fram emot ett härligt sportlov och det verkar som om vi som blir kvar här i Stockholm kan få lite vårväder att njuta av.

Ämnen
SV: argumenterande texters uppbyggnad har vi börjat med denna vecka. Det blir en del i retorik som vi också kommer att arbeta med efter lovet.
EN: vi har fortsatt arbeta med Just a Dream och hållbar utveckling på engelskan, på halvklasser har vi tränat oss i att fantasifullt sälja något – parvis planering och muntlig presentation. Det är samtidigt en träning i retorik som båda klasserna har arbetat med på SV.
SO: Nu är det de olika nordiska länderna som står i fokus, vi har läst hela kapitlet om Island i lärobok och arbetsbok denna vecka. De som varit sjuka och vill kunna ta igen kan alltså göra klart kapitel om Island. Veckan efter lovet handlar om Danmark.
MA: Sambandet mellan procent, bråk och decimaltal. Repetition av arbetsområdet och diagnos.
NO: Vi har lärt oss om olika typer av muskler och hur de fungerar. I måndags var barnläkare Hedvig (Malins kompis och f.d. AF-elev) på besök och pratade om hjärtat, blodcirkulation och bebisars blodcirkulation i magen. Eleverna hade fått skriva frågor i förväg som Hedvig svarade på.

Kommande veckor
Torsdag 21/3: Konsert i Kungsholms kyrka kl. 19:00. Anna återkommer med mer information.
Vecka 16 påsklov 15/4-22/2

Ha ett skönt sportlov, vi ses måndag 4 mars!

// Maria

Postad i 5A

Språkval inför ÅK6 innan fre 22/2

Hej,

vi kommer att dela ut språkvalsblankett till eleverna imorgon tisdag. Den ska vara tillbaka påskriven av vårdnadshavare till på fredag.

De språk som finns att välja på är tyska, franska och spanska.

Vi har en del sjuka elever nu så bifogar lappen här, det går bra att maila en scannad bild av påskriven blankett också.

SPRÅKVAL 19-20

// Maria och Malin

Inför vecka 8

Hej! I torsdags träffades alla ÅK5 och representanter från elevhälsoteamet i aulan. Temat för träffen var vad som utmärker god vänskap och är en del i skolans förbyggande elevhälsoarbete. På onsdag och torsdag är jag på fortbildning och klassen har vikarie.

På måndag kommer sista lektion matematik att utgå och klassen slutar 14:30.

Ämnen
SV – vi har fortsatt arbeta med faktatexter om Nordiska länder. Vi har med ena halvklassen börjat närläsa en bilderbok och analyserar både bildspråkets alla detaljer och budskapet, båda halvklasserna kommer att läsa boken. En kort intro till retorik har vi också haft, då klassen är anmäld till UR:s produktion Retorikmatchen och vi väntar på den första kvaluppgiften som kommer i mars. Vi har börjat med korta övningar i argumentation som uppvärmning inför projektet.
EN – Vi läser en bok på temat hållbar utveckling och diskuterar innehållet, boken heter Just a dream och är skriven av Chris Van Allsburg. Vi läser boken högt gemensamt i klassen och diskuterar bilderna, texten och elevernas kunskap om olika miljöproblem. Läxan från The Little Prince diskuterar vi i mindre grupper och sedan i helklass på torsdagar.
SO – Vi har arbetat med hur Norden befolkades, likheter mellan Nordiska länder och samarbeten mellan länderna. Nästa vecka går vi över till att lära oss mer om de olika länderna och börjar då med Island.
MA – Längdenheter och procent. I halvklass har vi jobbat med problemlösning.
NO – Människokroppen (skelett, muskler och leder).

Läxor
Ons 20/2 MA – Diagnos på tiondelar, hundradelar, decimaltal, längdenheter och procent.
Tors 21/2 EN – The little prince, kap 14, 15, 16 och 17. Läs och besvara frågor. Extra utmaningsläxa är frivillig.
EN läxa kap 14-17 och utmaningsläxa_1

Postad i 5A

Inför vecka 7

Hej! Nu har vi haft vår första vanliga vecka, vilket innebär längre dagar och något tröttare elever på eftermiddagarna denna första normala vecka. Nästa vecka är vi nog mer vana vid att jobba på också på eftermiddagarna.

Mobiler</strong
På senare tid har jag fått tjata mer om att eleverna inte ska använda mobilerna under skoldagen, om det inte är överenskommet med lärare. Flera elever säger att de inte har nyckel till skåp eller att de inte vågar lägga den i skåpet för att de kommer att glömma den. Vänligen prata med era barn om förvaringen av mobiler och köp ett lås om ditt barn inte har lås till skåpet. Jag kommer att ta hand om de mobiler som jag ser användas under skoltid och sedan får eleven söka upp mig i slutet av skoldagen för att få den tillbaka, vilket kan vara svårt då jag ibland sitter i möten. Mobilerna leder till att många kommer in sent till lektion, då de glömmer bort tiden eller bara "måste" spela klart, dessutom har olämpligt innehåll visats för andra elever.

Ämnen
SV – vi har tränat på läsförståelse utifrån tabeller, börjat förbereda fakta för skrivande av egna texter om de nordiska länderna. Vi har också börjat undersöka de nordiska språken lite smått, vi kommer att göra jämförelser mellan språken i länderna i samband med att vi arbetar med Norden i SO.
EN – vi har arbetat med nyheter (CBBC newsround) och skrivövning utifrån kortfilm. Vi tränar på förmågan att ta hjälp av bildstöd i förståelsen av engelska, genom att helt enkelt ta bort ljudet helt i första visningen, ”silent viewing”, för att leta ledtrådar i bilderna om vad som egentligen händer. Vi samtalar om vad som händer och gör egna förutsägelser om innehållet. Sedan lyssnar vi på ljudet också och reflekterar över om våra förutsägelser var rätt och diskuterar kring innehållet.
SO – samernas nationaldag var i onsdags, därmed passade det väl att lära oss lite mer om samerna och Sápmi. Vi har arbetat med hur jorden indelas i latituder och longituder, samt talat om Nordens klimat, Golfströmmen och olika former av regn.
MA – Vi har jobbat med lästal, decimaltal, tusendelar och överslag. I halvklass jobbar vi med samtalsuppgifter i syfte att leda till diskussion och reflektion av matematiska frågor/problem. Eleverna diskuterar frågorna två och två och väljer ett av tre svarsalternativ. Frågorna diskuteras sedan i grupp där paren argumenterar för sina svar. Frågorna är av typen ”Hur brett är Sverige på det bredaste stället?” eller ”Hur fort kan en människa springa?” och leder till intressanta diskussioner och jämförelser. Frågorna ska besvaras med olika enheter (vikt, volym, tid etc.) och eftersom de är blandade i uppgifterna så innehåller varje lektion flera typer av enheter.
NO – Vi fortsätter jobba med människokroppen och lär oss just nu om skelett, muskler och leder. Vi har sett filmklipp och diskuterat olika begrepp. På labben gjorde eleverna ”Uppdrag muskler” genom att göra hypoteser om hur de trodde att deras muskler skulle prestera i olika övningar (90 grader, knäböj, ”längdhopp” och ”höjdhopp”) och fick sedan jämföra hypoteserna med utfallen.

Läxa:
Mån 11/2 NO – Läs s. 18-23 i Upptäck människan och gör s. 10-11 i arbetsboken.
Tors 14/2 EN – The little prince, kap 11, 12 and 13. Svara på frågor till texten. Frivillig utmaningsläxa på baksidan, den kan göras utifrån egen bok eller The little prince.
EN läxa kap 11-13 och utmaningsläxa

Trevlig helg,
Maria

Postad i 5A