vecka 47 5a

Hej!
I 5a har vi pratat om sådant vi önskar förbättra i klassen. Klassen vill minska dramatik vid konflikter och att man inte ska gå in och ta parti för någon om det varit konflikt. De vill också få slut på ryktesspridning. Därför har jag bett vår elevhälsa om stöd för gruppdiskussioner om skvaller och ryktesspridning, det är planerat till nästa vecka.

Ämnen
SV – Vi arbetar med enkla, sammansatta och komplexa meningar, samt att bygga ut meningar och beskriva med fler sinnen. Vi har också börjat skriva korta berättelser på datorer. Dessa ska sedan användas för att ge feedback inför kommande uppsatsskrivning.

EN – i 5a har vi använt oss av digitala läromedel för att lära oss mer om Thanksgiving. Vi har också tränat på att ändra en text utifrån grammatiska regler, singular till plural, verbböjningar och pronomen.

SO – Vi har bläddrat i en Bibel och reflekterat över struktur, språk samt sökt upp specifika bibelord. Samtidigt har vi pratat om Bibelns historia och Abraham som stamfader för Judendom, Kristendom och Islam.

MA – Vi har avslutat arbetsområdet bråk och decimaltal med en diagnos och påbörjat arbetsområdet algebra.

NO – I halvklass fick eleverna skriva manus och öva inför att hålla i en väderpresentation där de använder ämnesrelaterade begrepp. Påminner om att lämna in läxan ”Datainsamling väder” på måndag.

Kommande veckor:
Fre 30 nov repetition i St Jacobs kyrka 13:00-14:30 (alltså slutar 15 min senare än vanligt), elever kommer att få åka hem därifrån. Om någon vill åka med mig tillbaka till skolan går det bra.

Lör 1 dec adventskonsert St Jacobs kyrka. Samling för repetition 13:30, konsert 15:00 (ca 1 h). Klädsel: Svart nedtill, vitt uppe och röd detalj.

Trevlig helg!
// Maria

Postad i 5A

Vecka 47

Hej!
I måndags fick vi lyssna på en mycket bra föreläsare, Andreas Jonsson från Changemakers, som pratade om vikten av att göra förändring, inte bara tänka förändring utan att faktiskt agera för att något ska bli bättre i samhället.
Nu är vi inne i en period av Nationella prov för åk6, det gör att även vi andra lärare i olika ämnen blir upptagna med att vara med i prov och bedömning. Därför har vi smärre schemaändringar även för vår klass, så också på måndag.

Nästa vecka
Mån 12/11 – 9:00-14:00 Schemabrytande dag, idrott som vanligt.
Läxor:
Tors 15/11 Engelska: Quizlet.com, under 5a finns tre set med övning av ord i plural. Dessa set fungerar bäst för övningar med flashcards och write.
Fre 16/11 SO: 10 budorden, välja vilka två som är viktigast för dig och förklara varför. Kopia finns bifogad om elever glömt läxan.

Ämnen
SO – Religion är det nya arbetsområdet, fram till jul kommer vi att lära oss mer om Judendom, Kristendom och Islam. Denna vecka har vi pratat om begreppet Religion och varför människan har haft behov av religioner i alla tider. Vi har tagit del av flera olika skapelsemyter och diskuterat likheter/skillnader mot Biblens berättelse och Big Bang. Kommande vecka tar vi del av berättelser ur Gamla Testamentet och pratar om Abraham som gett namn till begreppet Abrahamitiska religioner.
EN – Vi har tittat på hur pluralbildning fungerar i Engelskan och jämfört med svenska. På halvklasserna fick elever dramatisera slumpgivna strukturer.
SV – att skriva mer levande och gestaltande berättelser ingår i vårt arbetsområde just nu. Vi övar med kortare uppdrag utifrån vår lärobok för att inom ett par veckor komma igång med skrivande av längre berättelse.
MA – handlar om att addera och subtrahera med deciamaltal. Diagnos nästa vecka på bråk och decimaltal.
NO – fortsätter arbetsområde om Väder. Elever får med sig en uppgift där de ska dokumentera vädret under en period.

Trevlig helg,
Maria
läxa so budord

Postad i 5A

Hämta dina kvarglömda saker!

Hej,

Vaktmästeriet har samlat ihop alla kvarglömda kläder, skor och saker som fanns runt om i skolan efter höstlovet. Dessa ligger på borden utanför vaktmästeriet på plan 2. Gå gärna förbi och se om något tillhör dig!

Det som inte hämtas före 16e november kommer att skänkas till välgörande ändamål.

Med vänliga hälsningar,
Stig, Mathias, Daniel och Peter

Nu är det höstlov

Nu har vi firat in hösten med filmmys och eleverna kunde välja på två olika filmer. Klasserna 5AB blandades under våra filmvisningar.

Idag fick elever med sig ett informationsbrev från Mogens mamma angående den kommande ljusförsäljningen. Den kommer innebära att elever tisdag efter lovet behöver ha med sig en rullväska (tungt och ömtåligt med ljus) för att ta hem ljusförpackningar som delas ut i direkt anslutning till skoldagens avslut. Eleverna hade många frågor om hur försäljningen ska gå till, be därför att få pappret av ert barn och läs tillsammans så att ni kan hjälpa dem att förstå. Har ni frågor vänder ni er till Mogens mamma och hennes kontaktuppgifter finns på pappret de fått med sig hem.

MA: Vi har lärt oss om tiondelar, decimaltal och sambandet mellan tal i decimalform och tal i bråkform.
NO: I helklass såg vi en film som förklarade många av begreppen som kom upp förra veckan och eleverna fick göra illustrationer som visade hur luften rör sig mellan högtryck och lågtryck. I halvklass gjorde eleverna en labb där de skapade ”regn” i ett glas.
SO: Idag har vi avslutat Vasatiden med ett prov. Vi sparar en del av innehållet från 1500-tal till vårterminen för att då träna oss i förmåga att resonera i historieämnet.
EN: Vi har arbetat med Halloween på olika sätt, bl.a. gemensamt skrivande och parvis läst och svarat på frågor i digitalt läromedel.
SV: Vi tränar oss i skrivande och har bl.a. skrivit om korta neutrala texter så att de istället blir antingen skrämmande eller trevliga. Vi har också lyssnat klart på radioberättelse och då fokuserat på ljudeffekter och ordval som gör berättelsen mer spännande.

Schemaändringar v45
Måndag, inget ombyte till idrott – föreläsning i aulan för våra elever.
Onsdag, 9:00 – 14:00, schemabrytande dag men idrott som vanligt.

Nu önskar jag alla ett trevligt höstlov!
//Maria

Postad i 5A

V43 – Filmmys på torsdag

Hej,

Så närmar vi oss Höstlovet. Vi kommer att fira in det med lite filmmys på torsdag eftermiddag. Då får elever ta med sig något gott att äta och dricka till filmen. Vi har sagt ok till fika, frukt, snacks och godis (ta med till sig själv) men absolut inga nötter. Dricka utan kolsyra är ok, för att vi inte ska få onödigt bubbliga olyckor. Vi kommer att se film i båda femmornas klassrum samtidigt, så eleverna kan välja vilken film de vill se och umgås över klassgränserna. Vi slutar efter filmen, lite tidigare än vanligt vid ca 13:30-14:00 beroende på hur lång filmen är.

Ämnen
MA: Vi har fortsatt räkna med bråk (del av helhet, bråk på tallinje, bråk i bråkform och blandad form).
NO: I helklass hade vi ett test på området blandningar och lösningar. I halvklass introducerade vi det nya arbetsområdet i fysik; meteorologi. Eleverna fick dela med sig av sina egna väderupplevelser och förkunskaper inom området. Sedan sorterade vi och redde ut begrepp och avslutade med att testa kunskaper med det digitala verktyget Plickers.
SO: Vi har bl.a. testat en digital lärobok och där lärt oss mer om livet under 1500-talet via den. Vi kommer under kommande vecka att diskutera det mer utifrån bilder av Olaus Magnus och då göra jämförelse med nutiden. Vi ska också lära oss om Tycho Brahe och Boktryckarkonsten. En lektion repeterar vi tillsammans inför provet.
EN: Vi har fortsatt med grammatik och användning av do/does. Vi har också börjat prata om Halloween och kommer att fortsätta det temat under kommande vecka.
SV: Nu analyserar vi hur berättande texter skrivs (t.ex. olika inledningar, sambandsord, ord som förhöjer spänning) och tränar med korta skrivövningar. Spännande berättelser är temat och vi lyssnar även på en radioberättelse om Spöket som försvann.

Det finns en matenkät från Sodexo i ett inlägg på bloggen. Vi har sagt att elever gärna får gå in och fylla i den hemifrån.

Trevlig helg,
Maria

Postad i 5A

Prov Vasatiden fre 26/10

Inför Prov Vasatiden fredag 26 oktober

Använd dina anteckningar när du läser på och läs i boken s.114-131. Du kan också träna på fakta genom att arbeta med Quizlet.

Viktiga begrepp som du ska kunna förklara
• Stockholms blodbad
• Arvrike
• Reformation
• Statskyrka
• Katolska kyrkan
• Protestanter
• Dackefejden
• Historiebruk
• Historisk källa

Du ska kunna berätta några viktiga fakta om personerna : Gustav Vasa, Erik XIV, Johan III, Sigismund, Karl IX och Cecilia.

Du ska kunna berätta om några orsaker till och konsekvenser av Stockholms Blodbad.

Du ska kunna berätta om några orsaker till och konsekvenser av Reformationen.

Du ska kunna resonera om hur några historiska händelser hänger ihop. Det betyder att du borde kunna förklara hur t.ex. Stockholms Blodbad leder till att Gustav Vasa blir kung och varför det sedan leder till en reformation av kyrkan. Till din hjälp för resonemang får du några givna begrepp.

Du ska kunna berätta om några likheter och skillnader mellan hur vanligt folk levde på 1500-talet och hur vi lever idag.

Du ska kunna förklara vad historiebruk betyder och kunna ge exempel på hur Gustav Vasa påverkade historien om honom själv.

v42 och Öppet hus på lördag

Hej i solskenet!
Vilken fin konsert klassen bjöd på, det var roligt att få höra åttor och gymnasieelever också för att se vart våra elever är på väg musikaliskt. Men 5AB var ju bäst! ;)

I torsdags hade vi faddring och fikade lite tillsammans med elever i 4-6AB, aktiviteten hade 5:or planerat med musikquiz. Ofta bröt det ut spontandans eller sång under quizet så de verkade ha kul tillsammans över klassgränserna.

Torsdag eftermiddag var det så dags för flickornas vaccinering, det gick bra men skapade en del oro i stunden, några flickor kände sig tagna och stannade hos syster en lite längre stund. Sista lektionen ägnade vi åt att illustrera citat ur boken vi läst och lyssnade på lunga favoriter.

SV: Idag har vi påbörjat nytt arbetsområde i skrivande av spännande berättelser.
EN: Vi har arbetat med lite blandat innehåll denna vecka: läsa och göra egna ordlistor i Quizlet, förklara ord + rita dem och aktuella nyheter.
SO: Vi fortsätter med Vasatiden och har funderat på vad som var bra och dåligt i Gustav Vasas sätt att styra Sverige. Nästa steg är att lära oss mer om Gustav Vasas barn.
MA: Vi har jobbat med bråk (del av helhet och bråk på tallinje). I halvklass har eleverna fått arbeta laborativt och konstruera figurer med centikuber utifrån mönster.
NO: I helklass har vi lärt oss mer om hur salt är uppbyggt, tittat på filmklipp med olika vardagsexperiment och repeterat arbetsområdets begrepp m.m. genom bland annat det digitala verktyget Plickers. På måndag kommer vi att ha en kunskapskoll på området. I halvklass fick eleverna göra en problemlösningsuppgift två och två för att resonera vidare på kunskaper de fått inom blandningar och lösningar. De var verkligen duktiga och kreativa.

Öppet hus Lördag 13 oktober, hålltider

10:00 Samling i klassrum, lektion
10:30 Klassrum, lektion
11:00 rast 20 min
11:20 Samling i klassrum, vi går sedan gemensamt till musiksal.
11:30 Musik
12:00 Musik
12:30 Åter till klassrum för att hämta saker, sedan slutar eleverna.
13:00 AFFF Skördefest börjar.
15:00 Skördefesten är över.

Trevlig helg så kanske vi ses imorgon!
Maria

Postad i 5A

v41: konsert, vaccination, öppet hus

Hej! Veckorna flyger på nu, tiden går fort men jag tycker också att vi hinner med mycket. Det märks att eleverna har vuxit till sig och är mer vana vid olika former av uppgifter. Vi kommer igång snabbt och får mycket gjort.

I veckan hade klassens kamratstödjare en lektion som handlade om vad klassen kunde behöva förbättra i de sociala relationerna. De kom fram till just sådant som vi också pratat om på föräldramötet. Vi kommer att följa upp den lektionen med mer samtal också i smågrupper under de kommande veckorna.

Ons 10 oktober, rep och konsert: klassen börjar enligt schema, vi går gemensamt till repetition. Sedan tar vi oss tillbaka till skolan och äter lunch. Elever har en kortare idrottslektion efter lunch och slutar kl 13:00. Vi återsamlas ombytta för konsert kl 17:30 i St Jacobs kyrka för ytterligare repetition innan konsertstart kl 19:00. Se vidare blogginlägg från musiklärare.

HPV Vaccination tors 11/10 från kl 12:50. Det är en onödigt upphaussad stämning bland eleverna kring den här sprutan, vi har pratat om att de ju tagit sprutor förut och att den här inte är annorlunda. Men om flickorna går in med mycket oro så kan den därför kännas värre. Någon frågade om föräldrar kan få följa med, det är möjligt och då vill skolsyster att ni mejlar henne så att ni bestämmer en annan tid än när övriga flickor tar vaccination.

Öppet hus lör 13/10, samling i klassrum 10:00-11:00 för två kortare lektioner som är öppna för besökare. 11:30-12:30 två pass med musiklektioner. Dagen avslutas 12:30 för 5a. Från ca 13:00 är det föräldraföreningens skördefest.

Ämnen:
SV: Vi har nu läst ut boken ”Balladen om en bruten näsa”, i nästa vecka avslutar vi med reflektioner.
EN: Sjukdomar är temat just nu. Vi använder lärobok och har även tränat på ordkunskap i Quizlet. Om elever vill kan de logga in på Quizlet hemifrån med det konto de skapat i skolan.
SO: Gustav Vasas liv och analys av reformationen (orsaker/konsekvenser) är det vi lärt oss mer om.
MA: Vi har jobbat med problemlösning och avslutat arbetsområdet längdenheter, omkrets, skala och tabeller.
NO: På labben har eleverna tagit reda på hur mycket salt som går att lösa i varmt respektive kallt vatten. Mån 15/10 är det kunskapskoll på arbetsområdet Blandningar.

Trevlig helg,
Maria

Postad i 5A

Konsertinfo 5AB

Hej!

Nästa onsdag är det dags för höstens första konsert ”Höstglöd” tillsammans med 8EF och Kungsholmens gymnasium i S:t Jacobs kyrka kl.19.

Vi repeterar i kyrkan samma dag kl.9.30-11.45 med pianisten. Skoldagen är kortare för att ni ska hinna vila, äta och byta om hemma innan vi har samling i S:t Jacobs kl.17.30 och då repeterar vi kort med alla medverkande.

5AB sjunger följande sångerna utantill: Bokstavsvisa, Till Österland, Sing we to our God, Värmlandvisan, Ave Maria (solistgruppen är Benthe, Viola och Folke från 5A och Uma, Barthil och Julia från 5B).

Tillsammans med 8EF och Kungsholmen sjunger vi Vallvisa (Limu, limu, lima), Uti vår hage och KOM.

Konsertklädsel:

Helsvart nedtill =(svarta byxor eller svart kjol+helsvarta, täckande strumpbyxor/tights/leggings, svarta strumpor, svarta konsertskor.
Vitt upptill (= helvit blus/skjorta/topp/tröja UTAN tryck eller andra detaljer).

Blå detalj (fluga, slips, hårband etc.)

Öva flitigt på sångerna!

Anna