Vecka 21: SV, EN + viktiga datum

SV/EN: Vi läser Parvanas vandring på både svenska och engelska, men framför allt koncentrerar vi oss under de sista dagarna i sexan på muntliga personföredrag. Vi ska också ha en lektion till att skriva resonerande om källornas användbarhet. Inga läxor, förutom att förbereda sitt föredrag.

Datum:
26 maj: konsert på Musikaliska, samling 13.00

29 maj: audition 14.50 i idrottssal på plan 2 om man vill vara med på Dans-på-gården

5 juni: Dans-på-gården 9.00

7 juni: Öppen scen 13.00 – 6ef tar avsked av korridoren
Därefter träffar 6e Ann och 6f Karin i resp klassrum

8 juni: Läsårsavslutning – 8.05 avmarsch till Adolf Fredriks kyrka. 6ef går sist i tåget. Man måste i ledet gå fyra och fyra. Avslutning 8.30. Därefter går vi till Tegnérlunden alt Sams café. Vore jättetrevligt om klassföräldrarna ordnar fika.

Trevlig helg!
Ann

Vecka 21: 6EF MA/NO

Hej!

Ha koll på schemat nästa vecka. Några förändringar på tisdagen.

Idag hade 6EF besök av doktoranden Eric Larsson. AF kommer delta i projektet Hållbart lärande. De elever som vill medverka i intervju med Eric ( görs i smågruper)   lämnar  in ifylld lapp som barnen fått med sig hem idag till mentor senast nästa torsdag.

 

MA

Diagnos: Tal i procent-, bråk- och decimalform

 

FY

Vi lär oss mer om olika energikällor.  Ingen läxa

 

Prov i SO fredag 25/5

Hej!

Fredag 25/5 är det prov i samhällskunskap. Till provet ska du kunna förklara begreppen (de gröna fetstilta) på s. 78-79. Du ska också kunna svara på frågorna 1-6 på s. 77.

Vänliga hälsningar MIa

Postad i 6E

TEKNIKLÄXA OCH UPPGIFT TILL 30 MAJ

Teoretisk uppgift åk 6

Det här är en hemuppgift som förbereds hemma men som sedan kommer att genomföras i skolan DEN 30 MAJ
Uppgiften är individuell. Allt förberedande arbete sker i form av läxa. Syftet med uppgiften är att du ska få syn på hur ett mindre tekniskt system fungerar samt hur det utvecklats och vilka drivkrafter som legat bakom.

Uppgift
Välj ett av nedanstående tekniska system:
• Borrmaskin
• Elvisp
• Dammsugare
• Fläkt

Din uppgift är att ta reda på följande om det valda tekniska systemet.
• Övergripande beskrivning av det tekniska systemet?
• Hur har det tekniska systemet förändrats från förr till nu?
• Vilka drivkrafter ligger bakom förändringarna?
• Ge exempel på hur tekniken används i ett yrke.

Postad i 6E

Ingen panik

Hej!

Vill bara tala om att vi kommer att ha ett test/prov före
sommarlovet.
Vi som har sexor kommer att ”ta temperaturen” på
årskursen och se hur det ligger till med kunskapen vad gäller:

Noternas namn, dur- och mollskalor samt intervallet ters –
stor och liten – bra att kunna om man ska bygga ackord.

För övrigt vill jag bara tala om att det låter fantastiskt om kören!

Återkommer om hur torsdag 17/5 kommer att se ut.
Tyvärr tror jag inte att det blir bestämt förrän på tisdag
p.g.a skolledningen varit bortrest denna vecka

Ha nu en riktigt skön helg!

Helena

Sök till Adolf Fredriks Gosskör inför nästa sångarår!

Nu är det dags för provsjungningar till Gosskören inför nästa läsår. Vi välkomnar alla intresserade killar i årskurs 4-9 (sopran, alt, tenor och bas).
Vid sökningen sjunger sopraner och altar vers 1 på Ack, Värmeland du sköna (f-moll, startton c1) och tenorer och basar sjunger vers 1 av Den blomstertid nu kommer.
Sökningstiderna är: 

4AB – fredag 18 maj kl.  08.30-09.15 (sal 502)
4CD – fredag 18 maj kl. 09.15-10.00 (sal 502)
4EF – fredag 18 maj kl. 10.00-10.45 (sal 502)

5-6ABCDEF – tisdag 15 maj kl. 11.45-12.45 (OBS! Sal 501)

7-9ABCDEF – onsdag 23 maj kl. 14.40-15.40 (sal 502)

VÄLKOMNA!
Sångarhälsningar/Tony

Sommarlovskör 18-20 juni

Hej!

Föreningen Adolf Fredriks Musikklasser arrangerar även i år Sommarlovskör för sångsugna AF-elever och deras sångglada kompisar/släktingar. All information finns i bifogad PDF och anmälan är senast 27 maj. Du anmäler dig HÄR

VÄLKOMNA!
hälsar Föreningen Adolf Fredriks Musikklasser

Sommarlovskör 2018

Info om SO:n

Hej!

Nu har vi bytt SO-ämne till samhällskunskap. Klassen har varit mycket engagerad, intresserad och kunnig på lektionen. Tyvärr så blossade en del gamla känslor upp angående jämställdhet/jämlikhet m.m. i och med ett avsnitt ur UR:s serie Banderoll. Detta ledde till en het debatt mellan några av eleverna efter lektionen. Jag tror dock att det har lagt sig nu. Det är svårt att ha samhällskunskap utan att beröra dessa frågor. Så nu går vi vidare med att prata om hur man kan göra sin åsikt hörd på olika sätt och olika typer av medbestämmande.

Det blir ingen läxa till nästa vecka, men fundera gärna på i vilka sammanhang som du kan vara med och påverka olika beslut och hur: i familjen, i skolan, i någon förening m.m.

OBS! Alla religionsböcker ska in, så titta efter om du har ett ex hemma och ta med det till skolan snarast, är du snäll!

Jag önskar er alla en trevlig Kristi Himmelsfärds helg!

Mia

Postad i 6E

Vecka 18: SV, EN

Hej!
Nu är de nationella proven över för åk 6 – härligt! Barnen är så duktiga på att koncentrera sig och hålla modet uppe.

I svenska arbetar vi med muntliga föredrag om en person som betytt något för världen. Man får gärna söka fakta hemma men arbetet ska utföras på skolan.
Läsläxa i Parvanas vandring/Parvana´s journey t o m kapitel 9 (6f till måndag, 6e till onsdag).

I engelska är läxan till onsdag att arbeta med en faktatext om James Cook (en person som betytt något för världen). TB sid 50-51 + WB sid 95.

Trevlig helg!
Ann

 

Dokumentation av slöjdarbete inlämnat senast 25/5-18.

TM-SLÖJD.

Dokumentation av ditt slöjdarbete i Åk 6: ”Outside the box”.

Uppgiften: Slöjd åk 6 2018

Du dokumenterar för att: Du dokumenterar för att repetera vad du har gjort, med vilka material, verktyg och hantverkstekniker för att komma ihåg och lära dig ännu mera. Du gör det även för att kunna sätta ord med slöjdspecifika begrepp, så att du kan komma ihåg bättre vad du har lärt dig och beskriva det du har gjort för andra personer.                                                                                                            

Dokumentationen ska innehålla: Dokumentation i slöjd åk 6 VT-18

För att beskriva mera får du gärna lägga in foton, alt. videofilmer, behöver du att redovisa muntligt glöm inte att säga till mig för att bestämma tid så fort som möjligt senast fredagen den 18/5 och att förbereda dig innan utifrån punkterna i dokumentet..                      Du får gärna dokumentera på en dator och maila mig till annette.le.maire@stockholm.se eller lägga din dokumentation i mitt postfack utanför skolans expedition,. Om du skriver för hand måste du skriva tydligt med versaler, stora bokstäver, så att jag kan läsa din dokumentation, och lägg den i mitt postfack utanför skolans expedition. Då dokumentationen ska senast, vara inlämnad är på fredagen den 25 maj kl. 16.00 i mitt postfack och senast kl. 20.00 om den mailas.

Allt som lämnas före detta datum och tid kan jag garantera att jag hinner läsa och bedöma innan betygen sätts denna termin. Allt som kommer in efter läser jag i mån av tid, annars kommer det med i bedömningen på höstterminen.

/Annette le Maire

Teoretisk teknikuppgift. Förberedelser till den 30 Maj

Teoretisk uppgift åk 6

Det här är en hemuppgift som förbereds hemma men som sedan kommer att genomföras i skolan under en tekniklektion.
Uppgiften är individuell. Allt förberedande arbete sker i form av läxa. Syftet med uppgiften är att du ska få syn på hur ett mindre tekniskt system fungerar samt hur det utvecklats och vilka drivkrafter som legat bakom.

Du får gärna ta med dig material och anteckningar med men själva uppgiften skriver du i skolan.

Uppgift
Välj ett av nedanstående tekniska system:
• Borrmaskin
• Elvisp
• Dammsugare
• Fläkt

Din uppgift är att ta reda på följande om det valda tekniska systemet.
• Övergripande beskrivning av det tekniska systemet?
• Hur har det tekniska systemet förändrats från förr till nu?
• Vilka drivkrafter ligger bakom förändringarna?
• Ge exempel på hur tekniken används i ett yrke

Du kommer att skriva din uppgift på tekniklektionen onsdagen den 30 MAj

Postad i 6E