Sista veckan

Vilken stämningsfull Luciamorgon 4ab och 7ab bjöd på! Tack till konsertföräldrar som ordnade med luciafika till oss, vi hade en mysig fikastund och såg på julig film om tomtar och troll.

Kommande vecka lägger vi i sista växeln och avslutar terminen med julkonsert tillsammans med många andra klasser.

Mån: Vanlig skoldag, men ett extra rep i aulan under skoldagen.

Tis: sovmorgon 9:00, samling klassrum. Vi går till Filadelfiakyrkan för rep kl 10:00-15:00. Elever får åka hem eller möta upp er där kl 15:00. Återträff i Filadelfiakyrkan 18:15 ombytta och klara, i Karlbergssalen där vi varit under repet.

Ons: sovmorgon 9:05, börjar dag med musik. Sedan lektioner enligt schema. Viktigt att elever har med sig boken de läst i Svenska till onsdag då vi ska avsluta projektet och skicka tillbaka böckerna.

Tors: avslutning i Adolf Fredriks kyrka 8:30-9:30. Varje familj i åk4 har fått en biljett som gäller för en persons deltagande i avslutningen, jag skickade hem biljett med elever idag och förklarade att vi inte ersätter borttappade biljetter, så fråga efter den så att den inte försvinner. Samling på Skolgård 8:10 för gemensam avgång till kyrkan. Skulle någon föredra att gå direkt till kyrkan med sitt barn, maila mig då och var på plats utanför kyrkan kl 8:25 så att vi kan gå in gemensamt. Föräldrar sitter inte tillsammans med eleverna. Efter avslutningen i kyrkan får eleverna gå på välförtjänt jullov!

Terminsstart VT18 onsdag 10 jan kl 8:15 i klassrum. Veckorna 2-5 är det intagningsprov för nya elever, då är alla musiklärare upptagna med det. Därför har eleverna inte musik dessa veckor och schemat ändras för att undvika håltimmar. Vi kommer att ha utvecklingssamtal under v3-4 och återkommer inom kort med tider.

Trevlig helg,
Maria

Postad i 4A

Luciavecka

Hej!

På måndag morgon har vi repetition inför Lucia. Viktigt att elever kommer i tid måndag kl 8:15 med samling i klassrum. Elever ska ha ett ljus med manschett, då vi ska träna på att gå med ljus så att alla vet hur de ska hålla ljuset och veta när vi tänder och släcker ljus under luciakonsert.

Helle har uppdaterat inlägget ang lucia och julkonsert, det finns längre ner bland blogginlägg, men jag provar också att länka till inlägget. Där hittar ni detaljerad information.
http://afinfo.se/blogg/2017/11/12/musikinfo-december-4a-4b/

Samling på luciamorgon ons 13 dec kl 7:15 i Immanuelkyrkan, kl 7:30 ska eleverna vara klara att sjunga upp. Elever ska komma färdiga att bara byta om till lucialinne mm. De elever som har långt hår ska komma med håret flätat. Efter konsert går vi till skolan för lektioner och lunch. Dagen avslutas kl 13:00

Läxor:
MA – ligga i fas med planering.
SV Tors: läsläxa och tre frågor till texten.
EN Fre: Clothes + beskriva en bild av en person

Tis 19 dec är det sedan dags för julkonsert i Filadelfiakyrkan. Vi kommer att repa under dagen (kl 10:00-15:00) och elever får då lunch i kyrkan. Återsamling för konsert kl 18:15 i Filadelfiakyrkan.

Tors 21 dec skolavslutning kl 8:30-9:30 i Adolf Fredriks kyrka. Sedan går elever på jullov! :) Återkommer med samlingstid.

På måndag delar jag ut lappar om simning, Inför simning v4 vill idrottslärare ha koll på elevernas förkunskaper.

Därmed önskar jag er en trevlig helg!
/ Maria

Postad i 4A

V49 4a

Hej!
Veckorna fram emot jul flyger iväg och snart är det lucia och julkonsert! Till på måndag vill jag att alla elever har med en liten stadig ljusstake med ett vanligt stearinljus (inga värmeljus). Tanken är att vi under några tillfällen i skolan ska öva lite på att tända ljus/släcka ljus och gå med levande ljus inför luciatåget. Det kan också vara bra att vänja sig vid att stå med ett levande ljus och samtidigt ha fokus på något annat, för när eleverna sjunger med levande ljus ska de samtidigt följa dirigent med blicken. Ljuset kommer att få stå tänt på bänken undertiden vi lyssnar till Ishavspiraterna (radiojulkalender 2012).

I klassen är det just nu oroligt i relationerna bland flera klasskamrater, därför har jag planerat om veckorna fram till jul så att vi ska få mer tid att reflektera tillsammans om hur vi vill att det ska vara i klassen och hur vi alla önskar att bli behandlade. Det passar också väl in i arbetsområde Samhällskunskap med tema skola och respekt för allas olikheter.

Just nu har eleverna fått fantisera om hur en skola utan skolplikt skulle se ut, vad skulle behöva förändras om de helt frivilligt ska söka sig till en skola. Grupperna arbetade mycket engagerat med uppgiften och på måndag ska det bli spännande att lyssna till deras tankar.

Kommande vecka:
Måndag: ljus och stadig ljusstake.
Torsdag: läsläxa enligt sidor läsgrupper har bestämt och skriva tre frågor (på, mellan och bortom raderna). Bok och frågor ska tas med till skolan på torsdag.
Fredag: engelska, lära sig kroppsdelar och 15 instruktioner till leken Simon says.

Luft/hälsa-undersökning av de elever som är kvar blir någon annan dag framöver, forskarna fick förhinder i torsdags.

Trevlig helg,
Maria

Postad i 4A

Stipendier till ett läger för digitalt skapande!

Nu har alla elever möjlighet att söka ett flertal stipendier till ett läger för digitalt skapande!  Stipendiet ger en elev en hel veckas lägervistelse utan någon som helst kostnad.Stipendierna kan sökas av elever i årskurserna 2 – 9.

Läs mer i den bifogade bilagan. Sista ansökningsdag är den 9 december.

V48 4a

Hej! Idag har vi fått en rolig nyhet i vårt klassrum, en Smart-board! :) Det är en digital interaktiv tavla istället för vår gamla whiteboard och projektor. Tanken är att använda funktionerna så att eleverna också får komma fram och visa sina kunskaper med hjälp av interaktiva program. Det blir roligt att utforska tavlans möjligheter, en tidig julklapp till oss!

Vi hade undersökningen om luft och hälsa i torsdags, de hann då bara med att undersöka hälften av eleverna. På torsdag kommer de tillbaka för att undersöka den andra hälften.

I SO har jag introducerat ämnet Samhällskunskap, vi har tittat igenom boken för att se vad ämnet innebär för åk4-6. Det första vi lär oss om är skolan, varför alla går i skolan i Sverige, varför inte alla går i skolan i andra delar av världen, konsekvenser av att alla inte får gå i skolan. Under två lektioner får eleverna vara mer kreativa och beskriva hur en skola skulle behöva se ut om skolplikten plötsligt försvann, vad skulle krävas av en skola för att barn och ungdomar skulle komma dit helt frivilligt (ämnen, tider, lov, lärare, material mm). I detta arbetsområde tränar vi på analysförmågan, att resonera om orsaker och konsekvenser. Innan jul ska vi också hinna med ett kortare avsnitt om att få vara som man vill, om orsaker till och konsekvenser av mobbing.

I Engelska, nu och under kommande veckor, ser vi en serie ”Max’s Movie”, som handlar om mobbing. Tanken är att kunna knyta ihop SO/EN. Vi arbetar också framåt i vår lärobok Spotlight 4, tränar på språkliga regler samt ordgrupper (t.ex lägesprepositioner, väder, kläder, jul). På halvklasserna fram till jul kommer vi mest att arbeta med korta dramatiseringar i mindre grupper.

I Svenska har vi påbörjat ett läsprojekt. Elever har fått välja mellan ett antal böcker med olika tema/svårighetsgrad. Utifrån deras val har jag skapat mindre grupper. Nu blir en stående läxa att läsa boken hemma till varje torsdag framöver, ca 1/4 av boken per vecka (grupperna har själva planerat fördelningen av sidorna). De har fått en läslogg där de ska skriva ner tre olika typer av frågor om sidorna de läst, till varje vecka. Om eleven tappar bort läslogg får de skriva frågorna på annat papper och ta med till gruppdiskussionen på torsdagar. Frågorna ska vara en av vardera på, mellan och bortom raderna. Se nedan exempel.
På raderna: Vad heter Pippi Långstrumps häst? Svaret finns i direkt i texten.
Mellan raderna: Vad tror du att Pippi Långstrump tycker om skolan? Det går att tolka ut svaret ur texten.
Bortom raderna: Pippi är stark, rik och bor utan föräldrar. Om du fick välja en av de sakerna, vad skulle det vara och varför? Svaret utgår från egna erfarenheter, känslor, eller jämför med andra texter/filmer.

Matematik: På onsdag kommer vi ha diagnos på det senaste arbetsområdet i matematik som främst har handlat om olika räknemetoder inom addition och subtraktion. Det är ingenting man ska öva på hemma, utan diagnosen görs för att se att alla har hängt med och så jag kan utvärdera vad vi behöver öva lite mer på. När eleverna har fått individuell feedback får de göra en ny diagnos.

I NO kommer vi nästa vecka avsluta arbetsområdet vatten. Vi har tagit reda på alltifrån hur en vattenmolekyl ser ut till hur vattenrening går till och hur vattenförsörjning ser ut i olika länder. Nästa arbetsområde blir elektricitet och magnetism.

Läxor v48
Tis 28/11 NO stencil ”Vattenförsörjning och vattenrening”. Till vissa frågor behövs tillgång till internet för att söka svar. Skriv svaren på pappret.
Tors 30/11 SV läsläxa, 1/4 av bok. Till texten skriver eleven tre frågor (på, mellan och bortom raderna).
Fre 1/12 EN Weather, svara på frågor om väder utifrån egna erfarenheter och böcker på Oxford Owl. Två svårighetsnivåer, den svårare är frivillig (se bifogade fil).
Läxa engelska fre 1 dec Weather_1

Trevlig helg,
Maria

Postad i 4A

DOKUMENTERA SLÖJDARBETET: Självporträtt.

Denna termin har åk 4 i trä och metall slöjd gjort självporträtt och man kunde välja på att göra sitt ansikte, hela sin kropp och något man verkligen gillar.

Under vecka 50 kommer alla, som inte redan ha gjort en dokumentation, att dokumentera sitt slöjdarbete i sin loggbok och vi kommer att redan nu börja hänga upp våra självporträtt(jag återkommer om plats snarast så även ni föräldrar kan se dessa självporträtt)

Mitt slöjdarbete Självporträtt. Åk 4.

Min idé till självporträtt var

Jag valde att göra den i materialet:

Jag har använt dessa verktyg(nämn så många du kan):

Hantverksteknikerna jag har använt heter(nämn minst tre stycken):

Jag behöver träna mer på att:

 

V47 4a

Hej allihop!

Lite kortare information idag. Jag tackar för alla svar som kommit in ang undersökningen luft/hälsa. De flesta har redan lämnat in dem och på onsdag är sista dagen om ni vill att ert barn är med i hälsokontrollen på torsdag.

Schemaändring torsdag 23/11, elever börjar 9:00 och slutar 13:30.

Jag har hört att vi har löss i grannklassen, så det kan vara värt att vara uppmärksam och ta fram luskammen om era barn kliar sig i huvudet. Det brukar sprida sig snabbt mellan kompisarna.

Läxor v47
NO, tisdag: Skriva klart förklaringar till begrepp kap. 3 ”Vatten”.
EN, fredag: träna på lägesprepositioner, se separat blogginlägg.

Vi skriver mer om de olika ämnena i nästa vecka.

Trevlig helg på er,
Maria

Postad i 4A

Tors 23/11 Forskningsprojekt om luft och hälsa 4a

Hej,

ni har förhoppningsvis fått hem ett stort brunt kuvert med ert barn. Det innehåller information om en undersökning av luft och hälsa. Där finns frågeformulär om ert barns uppfattning om luften i och utanför skolan och om ert barns hälsa. Det handlar om ett forskningsprojekt där 4a är slumpmässigt utvalt att delta. På AF är tre klasser med och totalt görs undersökningar på 27 skolor.

Det är frivilligt att delta, men för att ert barn ska kunna få delta i den hälsoundersökning som ingår i forskningen måste vi ha tillbaka ett underskrivet medgivande från er. Undersökning av luft och barnens hälsa sker under skoldagen torsdagen den 23/11.

Senast ons 22/11 måste vi ha fått tillbaka era svar.

Med vänliga hälsningar,
Maria

Postad i 4A

Läxa engelska fre 24/11

Läxan är att utifrån en lämplig valfri bild i Keep Sake (t.ex. s 15) träna på att säga var saker finns i förhållande till de andra sakerna. Elever ska också skriva en mening med varje lägespreposition utifrån en valfri bild.
läxa lägesord åk4

En svårare läxa med prepositioner finns som alternativ för de som behöver utmanas extra. Den är frivillig och har bara delats ut till de elever som har önskat att få den.
läxa prepositioner – extra utmaning

Inlämning fre 24/11, vi kommer också att följa upp med muntliga övningar där elever får visa kunskaper.

Med vänlig hälsning
Maria

Inrymningsövning

Torsdagen den 16:e november 2017 kommer vi för första gången att genomföra en förberedd inrymningsövning på Adolf Fredriks musikklasser.
Inrymning innebär att elever och skolpersonal tar skydd i klassrum eller andra skolsalar vid hotfull situation.
Vi har gått igenom med alla elever hur övningen kommer att gå till.

Hälsningar, Skolledningen

 

Musikinfo December 4A, 4B

Luciamorgon, 13 dec 2017 kl 08.00 – 08.40 Immanuelskyrkan. Kungstensgatan 17.
Klass 4A, 4B, 7A och 7B.
Uppsjungning kl 07.30 i samlingssalen, Immanuelskyrkan. Ombytt och konsertklar.
Publikinsläpp från 07.30. Fritt inträde. Insamling till kyrkans verksamhet.

Repetition i Immanuelskyrkan månd 11 dec kl 09.00 – 10.30. Ta med ditt ljus till repetitionen i kyrkan. Ingen luciaklädsel till repetitionen.

Klädsel 13 dec: luciasärk/linne som når ner till fotknölen (kolla längden hemma i förväg), förtänt ljus med manchett. Vitt på fötterna (dubbla sockor kan vara skönt att ha på sig, eller att man lägger in en sula inuti sockan). Ingen strut för stjärngossar. Vi skippar strutarna, då de har en tendens att gå sönder och strula.
Tärnor: Krans på huvudet med smalt rött band. (kolla så att kransen passar ditt huvud innan konsertdagen!) Rött band (ca 5 cm) i midjan som gärna når till knäna. Alla med långt hår bör ha flätor.

Viktigt att du kommer till konserterna utvilad och att du har druckit och har mat i magen! Det är superviktigt att äta och sova ordentligt speciellt dom dagarna ni har konserter!

Vid sjukdom på konsertdagarna sms’a mig på min mobil 070/ 788 33 26.

Julkonsert tisdag 19 dec kl 19.00 – 20.30. Filadelfiakyrkan, Rörstandsgatan 5 (S:t Eriksplan). Biljetter via länk på skolans konsertklaneder. Medverkande: 4AB, 5GH, 7AB, 7CD, 7GH. Dirigenter: Anna Cederberg-Orreteg, Marcus Josephson, Helle Rosenborg, Fredrik Winberg. Musiker: Lotta Hasselquist-Nilsson, Josef Sjöblom mfl
Biljetter via länken på skolans hemsida. Onumrerade platser. Insläpp kl 18.15.

Konsertklädsel: Helrött upptill. Helsvart nertill.
Reptid tisd 19/12 kl 10.00 – 15.00 Filadelfiakyrkan. Lunchpaket och frukt finns i Immanuelskyrkan (är beställda från skolköket). Återsamling kl 18.15 i Filadelfiakyrkan lokalen under konsertsalen (Karlbergssalen).

Allt Gott från Helle
helle.rosenborg@stockholm.se

V46 4a

Hej!
Idag fick vi en första julstämning med tomteverkstad i aulan. Kartong efter kartong fylldes med julklappar till barn i Rumänien, Moldavien och Ukraina. Vi hade ett bra besök på Medeltidsmuseet med guide som berättade om livet i Stockholm under Medeltiden. Under eftermiddagen reflekterade vi över mänskliga rättigheter och jämförde dem med hur det var på vikingatid/medeltid.

Kommande vecka är det schemabrytande dag på onsdag 9:05-14:00, det beror på att ÅK6 har muntliga nationella prov i matte och Malin behöver vara med och bedöma åk6. Vi gör mindre justeringar i schema för att få ihop skoldagen med tillgängliga lärare.

Vi hade introducerat The Minnits spel på engelska, det är ett nytt spel och har visat sig ha en del buggar. Vi tar lite paus medan spelutvecklarna fixar buggar.

I SO avslutar vi under kommande vecka vikingatid och fornnordisk religion. Det blir inget prov utan kunskaper har stämts av under arbetsområdet. Främst har fokus varit på förmågan att söka och sammanfatta fakta.

I Svenska kommer vi att köra igång ett läsprojekt där elever läser och diskuterar skönlitterära böcker i mindre grupper. Vi ska också arbeta med faktatexter och träna skrivande av faktatext.

Jag påminner om att biljettförsäljning är igång inför julkonsert, se vidare information om hur ni köper biljetter i konsertkalender.
http://afinfo.se/konsertkalender/

Läxa:
NO, tisdag: Läsa och repetera s. 26-33 i Utkik. Svara på fråga 1-8 på s. 38-39. Skriv svaren i grönt skrivhäfte och lämna in.

Trevlig helg,
Maria

Postad i 4A