Fler biljetter och sovmorgon imorgon

Hej, vi har fått information om att ytterligare 80 biljetter nyss är släppta till konsert imorgon. Hörde av elever att några inte fått tag i biljetter, hoppas ni lyckas nu!

Vi vill också informera om att 4a och 4b får sovmorgon imorgon och börjar 9:05 i klassrummet.

Vänligen Maria och Malin

v42 – konsert på onsdag

Hej!
Under veckan har jag varit på fortbildning två dagar och klassen har haft några av våra pensionerade lärare som vikarie. Vi har haft en del extra repetitionstider under veckan inför kommande konsert.

Onsdag 18/10 är det konsert ”Jorden kan du inte göra om” på Musikaliska, Nybrokajen 11. Vi kommer att ta oss till repetitioner gemensamt från skolan. Repetition är mellan 15:00-16:30. Därefter möter ni upp era barn och det är det fri tid med familj för att äta middag och byta om till konsertklädsel, bra om elever också är klara med toalettbesök. Vi samlas åter kl 18:30 för uppvärmning av röster. Konsert börjar kl 19:00.

Kommande vecka
Matte tisdag: Diagnos på kapitel 1. Det innebär inte att eleverna ska studera inför testet mer än det vi gör och har gjort på lektionerna. Diagnosen är till för att kontrollera att alla har hängt med.
NO tisdag: Öva på vattnets kretslopp med ”loppa”.
SO torsdag: text om vikingatiden med korsordsfrågor.

I tisdags delade jag ut ett papper med kod för er föräldrar att svara på enkät från Skolverket. Vi uppskattar om ni besvarar enkäten då den är en del i vårt eget kvalitetsarbete. Har ni inte fått hem pappret kan ni maila mig och få koden per mail.

Trevlig helg,
Maria

Postad i 4A

Vikten av skolnärvaro

Hej alla vårdnadshavare!

På årets föräldramöten talade vi om friskfaktorer för våra barn och ungdomar. Balans i tillvaron, att regelbundet stämma av hur det ser ut i balansen mellan aktiviteter och krav kontra återhämtningstid.

Att bevaka sömnen och skapa goda rutiner för den är tillräcklig och av kvalité. Vilket är en förutsättning för att sortera all information och reparera vår ömtåliga och viktiga hjärna. Samt vikten av skolnärvaro som en frisk- och skyddsfaktor.

Här kommer brevet rörande det sistnämnda som utlovades på föräldramötet.

Vikten av skolnärvaro LÅ1718 AF Musik

Åtgärdstrappa_och_riktlinjer_2016

Information angående schema (Skolwebben) och tisdag den 10:e oktober

Om du har svårt att se ditt barns schema på Skolwebben kan du alltid göra på följande sätt: skriv in klassbeteckningen där det står Ange ID: Då kommer det korrekta schemat fram – i 99 fall av 100 har det visat sig denna vecka. Felet är felanmält sedan länge och det jobbas intensivt med att lösa detta, då det är flera skolor i staden som drabbas av detta. Tyvärr verkar det ta tid.

Tisdagen den 10:e oktober är en schemabrytandedag och schemat finns nu på skolwebben för de flesta klasser.  Ramtiden för den dagen för de flesta klasser är ca. 8:15-14:00.

Önskar er alla en trevlig helg!

Hälsningar, Joanna (bitr. rektor EF)

V41 4a

Hej!

Veckan var lite annorlunda med Öppet Hus på kvällen. Eleverna verkade tycka att det var roligt att vara här på kvällen och att det var så många som kom och tittade på våra lektioner.

Tisdag 10/10, schemabrytande dag 8:15-14.00, samling i klassrum. Idrott utgår och eleverna kommer att ha lite extra repetitioner i musik under morgonen.

Vi har haft anledning att samtala om att elever visar skräckfilmer för varandra på telefoner i skolan. En del elever förklarar att de blir rädda, kan få dåligt samvete för att de sett film och att de kan få svårt att somna. Samtidigt som många känner att de inte vill se skräckfilm, så är det svårt att säga ifrån när andra tittar. Vi har sagt att vi inte ska titta på skräckfilmer i skolan. Vi samtalade också om orsaker till och konsekvenser av att elever skojar med varandra/eller kanske stör lektionen. Främst har vi haft problem med att elever leker/skojar på ett sätt som kan upplevas kränkande av andra t.ex. skräms, petar/puttar på varandra, tar varandras saker, brottas eller drar i kläder. Sanning och konka är också en lek som pågår för tillfället och den leder ofta till att elever känner sig kränkta. Vi kommer att fortsätta följa upp dessa frågor under veckorna som kommer.

Vi fortsätter arbeta vidare med läsning av vikingatiden samtidigt som vi arbetar med fakta från filmer och läroböcker. I engelska har vi också fortsatt fokus på läsning och har just sett färdigt filmen ”Pay it forward” och reflekterat kring handlingen och filmens sorgliga slut.

Vi har slutfört diagnoser som alla ÅK4 gör i MA och SV. Några elever har varit frånvarande under veckan och om möjligt ber vi dessa elever stanna kvar på resurstid på måndag kl 15:10 för att kunna genomföra diagnoser. Nu återstår att rätta alla diagnoser och sedan kommer resultatet att analyseras av våra specialpedagoger. Om vi upptäcker att elever har särskilda svårigheter utifrån diagnoserna ska vi upprätta en plan för att hjälpa eleven i utvecklingen.

Inga läxor till nästa vecka, men det är viktigt att ligga i fas med matteplaneringen.

På tisdag delar jag ut information om en enkät från Skolinspektionen. Om ni inte skulle få hem den, maila mig så skickar jag koden till er.

Trevlig helg,
Maria

Postad i 4A

Just nu går det magsjuka (och influensa) på skolan

Till elever och föräldrar
Just nu går det magsjuka (och influensa) på skolan. Vi har klasser där många elever är sjuka. För att minska smittspridningen är vi tacksamma om ni låter era barn stanna hemma om de visar symtom på magsjuka på morgonen och tidigast komma till skolan 48 timmar efter senaste kräkningen.

Använd tvål och vatten då handsprit inte är tillräckligt vid magsjuka. För fler råd gå gärna in på 1777´s hemsida.

Med vänlig hälsning
Karin Augustyniak genom Joanna (bitr. rektor)
Skolsköterska

Resurstid / Läxhjälp ht 17

Veckodag Starttid Längd Ämne Lärare Sal
Måndag 15:10 45 min Resurs MA MBe 311
15:55 60 min Resurs TY JUt 405
Resurs SP RRo 409
Resurs IDH JKa 215
Onsdag 15:55 60 min Resurs MA MHy 108
Resurs SV KHe 308
Resurs SO SAx 409
Torsdag 15:00 45 min Resurs SV MKe 312
15:55 60 min Resurs EN LBa 109
Resurs NO JJo 305
Resurs MA JMe 406
16:00 Resurs FR DNi 304

Du hittar även schemat här.

 

V 40 Öppet Hus onsdag med skoldag 14:00-20:00

Hej alla!

Kommande vecka har vi Öppet Hus. Det skapar en stor omställning i schema för onsdag den 4 oktober. Det kommer att vara en förskjuten skoldag med skolstart kl 14:00 i klassrummet och dagen avslutas 20:00 i klassrummet. Istället för lunch och mellanmål serveras denna dag middag i skolans matsal. På torsdagen börjar eleverna 9:15 som vanligt.

Öppet hus, som är mellan 16:00-20:00, är främst tänkt för att nya elever som är intresserade av att söka till Adolf Fredrik ska kunna komma hit och se både musikundervisning och andra lektioner. Det brukar bli trångt i musiksalarna och vi ber er att tänka på att lämna plats för nya familjer som är nyfikna på skolan i första hand. Några övriga lektioner kommer att vara öppna för besök för alla besökande, andra är tänkta att vara bara för lärare och elever. I den mån vi får plats och luften räcker i klassrummet så är ni som familj välkomna också till de lektioner som inte står som öppna för 4a.

Ämnen
I svenska arbetar vi vidare med lässtrategier på olika sätt och studerar olika typer av texter. Vi analyserar hur en faktabok fungerar och hur man egentligen läser och hittar information i en faktabok. Under veckan ska vi påbörja ett läsprojekt där vi läser en gemensam skönlitterär bok och varvar högläsning i helklass med läsning i mindre grupper, vi kommer att arbeta med läsförståelse och analyser av bokens handling. Dessutom ska vi under veckan genomföra diagnoser som alla våra elever i åk4 gör i läsning och stavning.

Vi ser fortfarande ”Pay it forward” på engelska, diskuterar handling och reflekterar kring kopplingar till vårt temaår. Läsning på engelska via Oxford Owl/vald bok på individuell nivå och läsning av gemensamma böcker i mindre grupper kommer att vara fokus under några lektioner. Läxan i läsning som jag skrev om för ett par veckor sedan ska lämnas in på onsdag.

Elever som har önskat att få ett extra häfte i engelska för att öva mer läsning och läsförståelse hemma har fått det. Det är inte en läxa som ska redovisas, men en möjlighet för eleven att träna mer när extra tid finns. Jag har fler häften kvar om någon vill ha.

I SO fortsätter vi att lära oss om vikingatiden genom bok, samtal och film. Vi tränar på att söka efter information och formulera svar på frågor till texten. Eleverna kommer sedan att få reflektera över likheter och skillnader mellan barns villkor under vikingatid och idag. Med hjälp av ett venn-diagram får de strukturera likheter/skillnader och sedan får elever skriva en jämförande text.

I matematik har vi jobbat med olika typer av problemlösning i hel- och halvklass och diskuterat strategier för att strukturera upp information i ett matematikproblem. Vi har fortsatt att arbeta med tallinjer och övergångar mellan talsorter.

I NO har vi gjort en laboration om molekylers rörelse och summerat kemiavsnittet ”Vad allt är uppbyggt av”. Nästa vecka börjar vi jobba med tema vatten.

Trevlig helg,
Maria

Postad i 4A

4a v39

Hej!

I tisdags välkomnades fyrorna med sång på gården. Vi hade tur som slapp regnet och alla elever sjöng så vackert! Om ni följer Adolf Fredrik på facebook så kan ni se några videoklipp från sångsamlingen.

Under veckan justerades schema något för klassen, det beror på att mellanmål har flyttats för att ligga i slutet av skoldagen så långt det är möjligt. Detta för att inte förlänga skoldagar pga mellis då alla elever inte är medlemmar i fritidsklubben. Måndag, som är vår längsta dag, har fortsatt mellis/rast innan sista lektion, men övriga dagar har 4a mellis direkt efter skoldagens slut.

Ämnen
Svenska handlar fortsatt om lässtrategier. Kommande vecka börjar vi läsa böcker gemensamt, både skönlitterärt och fakta om vikingatid som också blir nästa steg i SO.

Vi lär oss om ursprunget till religioner i SO och jämför livet under forntiden med de religioner som växte fram under perioden. Samtidigt lär vi oss mer om Samerna, vårt ursprungsfolk och samernas gamla religion som är ett exempel på en ursprungsreligion. I slutet av veckan går vi vidare till Vikingatid.

I engelska har vi påbörjat läsprojekt där elever utifrån sin egen nivå på engelska ska kunna utveckla sin läsning, det hänger ihop med läsläxan från tidigare blogginlägg. Elever som inte har tillgång till dator/läsplatta hemma kan göra läxan på skolans datorer. Be ditt barn komma överens med Maria eller Malin om att få låna dator efter skolans slut. Det går också bra att komma till våra resurstider mån 15:15-16:00 eller tors 15:00-15:45 och få hjälp med engelska (eller andra ämnen).

AFEQUAL, vårt tema om människors lika värde, knyter vi in i olika ämnen genomgående under året. Just nu engelska med samhällskunskap. Vi ser en film på engelska som handlar om goda gärningar. Filmen är ”Pay it forward” eller ”Skicka vidare” som svensk översättning. Filmen berör många viktiga ämnen som ingår i kursplan för Samhällskunskap och vi kommer att se filmen i kortare avsnitt och reflektera kring innehållet.

I matematik har vi jobbat med tallinjer och övergångar mellan talsorter.

I NO har vi fortsatt med kemiavsnittet ”Vad allt är uppbyggt av”. Nästa vecka avslutar vi avsnittet och kommer sedan in på tema vatten.

Läxor MA & NO:
Matte: Ligga i fas med planeringen.
NO (kemi) till tisdag v. 39: Göra färdigt uppgifterna på s.16 i NO-boken ”Utkik FyKe” (skriv svaren i det gröna NO-häftet och lämna in) samt läsa och förstå sammanfattningen på s. 17.

Önskar er en trevlig helg,
Maria

Postad i 4A