8AB English tests week 12

Hello,

It’s time again for the term listening and reading tests.  Just as Before there is nothing you can do to prepare but do come along rested so you can concentrate and you your best.

We’ll do the Reading in the whole class and listening in the half class.

 

Franska 8AB – devoirs pour jeudi 21/3

Vocabulaire: chapitre 3A. den här gången ska ni träna på hela meningar och träna EXTRA på uttalet (glosförhöret kommer att fokusera på uttalet)

Träna på quizlet (både stavningen och uttalet):  https://quizlet.com/284263822/chez-nous-3-chapitre-3a-flash-cards/

Liste:

tout à l’heure # strax
à tout à l’heure! # Ses strax!
Ils se régalent # de njuter
il faut # man måste
Les parents de Johan ont fait une fête pour moi # Johans föräldrar ordnade en fest för mig
c’est-à-dire # det vill säga
me voilà en Suède depuis presque une semaine déjà # nu är jag i Sverige sedan nästan en vecka tillbaka
je ne sais pas ce que ça veut dire # jag vet inte vad det betyder
ils mangent ça avec des pommes de terre bouillies # de äter det med kokt potatis
j’ai vu un élan l’autre jour # jag såg en älg häromdagen
les adultes # de vuxna
cru(e) # rå
cuit(e) # kokt
un élan # en älg
du hareng # sill
ils servent ça avec une compote d’airelles # de serverar det med rårörda lingon
on mange des choses bizarres ici # man äter konstiga saker här
préparer # tillaga
des boulettes de viande # köttbullar
délicieux # utsökt
le plat suédois le plus bizarre de tous # den mest bizarra svenska maträtten
comme moi # som jag

 

MUSIKINFO

Hej elever och föräldrar i 8A och 8B!
Konserten närmar sig och eleverna har många prov under de kommande veckor men här får ni tips och info om hur eleverna kan förbereda sig till konserten 2/4 i Adolf Fredriks kyrka.

REPERTOAR består av följande sånger: Bruremarsj, Wade in the water, The Rose (O. Gjeilo) och O lux beatissima. Med Na17Ka från Kungsholmens gymnasium sjunger vi även Lux Aurumque, Vallvisa, Vintern rasat och Nu grönskar det.

Onsdag 27/3 åker vi till Kungsholmens gymnasium och repeterar med Na17Ka – spännande och bra möjlighet för att se hur skolan ser ut och hur eleverna där repeterar!

  • Lyssna och memorera sångtexterna med hjälp av en Spotify-lista.
  • Stämmrepa med klasskamrater eller hemma – fråga mig om ni vill öva i en musiksal!
  • Närvaro & fokus på lektionerna leder snabbare till bättre resultat! Kontakta mig om du behöver hjälp eller om du har varit bortrest mycket och inte vet vilka sånger vi har övat på. Det borde vara självklart att fokus också innebär följande saker: inga mobiltelefoner, inga mössor eller ytterkläder i klassrummen, inget tuggummi, inga toalettbesök eller annan trafik som stör hela körens koncentration. Utrustning på musiken är ALLTID en körpärm som innehåller aktuell repertoar + penna för anteckning.

PROV i musikhistoria (wienklassicism & romantiken) på vecka 15. Återkommer med mer info om det!

Ha en skön helg och kom ihåg att vila! 
Anna

 

Franska 8AB – Ecouter ljudfiler till tisdag 12/3

Vi tränar på att lyssna:

Här är ljudfilerna till manuset som ni ska få i klassrummet

Franska 8AB – Devoirs pour le 14/3

Listan: 

j’ai bu # jag drack/har druckit
j’ai dormi # jag sov/har sovit
j’ai été # jag var/har varit
j’ai eu # jag hade/har haft
j’ai fait # jag gjorde/har gjort
j’ai fini # jag slutade/har slutat
j’ai lu # jag läste/har läst
j’ai mangé # jag åt/har ätit
j’ai mis # jag satt på /suttit på
j’ai pris # jag tog/har tagit
j’ai pris # jag tog/jag har tagit
j’ai pu # jag kunde /har kunnat
j’ai voulu # jag ville/har velat
je me suis promené(e) # jag promenerade
je me suis reposé(e) # jag vilade/har vilat
je suis allé(e) # jag gick/åkte/har gått/åkt
je suis arrivé(e) # jag anlände/jag har anlänt
je suis parti(e) # jag åkte iväg/har åkt iväg
je suis rentré(e) # jag åkte/har åkt tillbaka
Je suis resté(e) # jag stannade/har stannat
je suis venu(e) # jag kom/har kommit