Fler biljetter och sovmorgon imorgon

Hej, vi har fått information om att ytterligare 80 biljetter nyss är släppta till konsert imorgon. Hörde av elever att några inte fått tag i biljetter, hoppas ni lyckas nu!

Vi vill också informera om att 4a och 4b får sovmorgon imorgon och börjar 9:05 i klassrummet.

Vänligen Maria och Malin

Inför vecka 42

Hej!

Onsdag 18/19 är det konsert ”Jorden kan du inte göra om” på Musikaliska, Nybrokajen 11. Vi kommer ta oss till repetitionen gemensamt från skolan. Repetition är mellan 15:00 och 16:30. Därefter möter ni upp era barn och det är fri tid med familj för att äta middag och byta om till konsertklädsel, bra om elever också är klara med toalettbesök. Vi samlas åter kl. 18:30 för uppsjungning. Konserten börjar kl. 19:00.

På tisdag kommer vi att ha en mattediagnos på det vi jobbat med i kapitel 1. Det innebär inte att eleverna ska studera inför testet mer än det vi gör och har gjort på lektionerna. Diagnosen är till för att kontrollera att alla har hängt med.
I NO fortsätter vi med tema vatten.

Läxor
Matte tisdag: Diagnos på kapitel 1
NO tisdag: Öva på vattnets kretslopp med ”loppa”
SO fredag: Text med korsord om Vikingatiden

Framöver
Onsdag 18 oktober kl. 19:00: konsert på Musikaliska.
Repetition på plats 15:00 – 16:30. Återsamling 18:30. (Se info från Helle i tidigare blogginlägg).

Trevlig helg!

Malin

Postad i 4B

Vikten av skolnärvaro

Hej alla vårdnadshavare!

På årets föräldramöten talade vi om friskfaktorer för våra barn och ungdomar. Balans i tillvaron, att regelbundet stämma av hur det ser ut i balansen mellan aktiviteter och krav kontra återhämtningstid.

Att bevaka sömnen och skapa goda rutiner för den är tillräcklig och av kvalité. Vilket är en förutsättning för att sortera all information och reparera vår ömtåliga och viktiga hjärna. Samt vikten av skolnärvaro som en frisk- och skyddsfaktor.

Här kommer brevet rörande det sistnämnda som utlovades på föräldramötet.

Vikten av skolnärvaro LÅ1718 AF Musik

Åtgärdstrappa_och_riktlinjer_2016

Information angående schema (Skolwebben) och tisdag den 10:e oktober

Om du har svårt att se ditt barns schema på Skolwebben kan du alltid göra på följande sätt: skriv in klassbeteckningen där det står Ange ID: Då kommer det korrekta schemat fram – i 99 fall av 100 har det visat sig denna vecka. Felet är felanmält sedan länge och det jobbas intensivt med att lösa detta, då det är flera skolor i staden som drabbas av detta. Tyvärr verkar det ta tid.

Tisdagen den 10:e oktober är en schemabrytandedag och schemat finns nu på skolwebben för de flesta klasser.  Ramtiden för den dagen för de flesta klasser är ca. 8:15-14:00.

Önskar er alla en trevlig helg!

Hälsningar, Joanna (bitr. rektor EF)

Inför vecka 41

Hej!

Tack för samverkan i samband med öppet hus! Eleverna var jätteduktiga som orkade med en senarelagd skoldag. Vi hade en lektion i svenska och en i matematik och sedan gick klassen upp till musiksalen och hade musik med Helle.

Nu har eleverna gjort klart alla tester i svenska och matematik för åk 4, som vi informerade om på föräldramötet. Vi återkopplar om behov av extrastöd i något ämne finns.

På tisdag 10/10 har vi en schemabrytande dag, vilket i 4B:s fall betyder att de inte har idrott. Dagen börjar med en extra musiklektion kl. 8:15-9:00 i aulan då de ska repetera inför konserten 18/10. Klassen börjar i vanliga fall kl. 8:25 på tisdagar vilket betyder att de börjar 10 min tidigare på tisdag. Dagen slutar kl. 14:00.

Idag har eleverna fått hem ett informationsblad om en skolenkät som är tänkt att vårdnadshavare ska fylla i. Enkäten fylls i online och koden finns på informationsbladet. Om lappen kommer bort går det bra att maila mig för koden.

Ämnen
Vi har fortsatt diskutera skrivande gällande innehåll, struktur och språk. Vi har börjat prata om hur faktatexter är uppbyggda och diskuterat strategier för att leta reda på fakta i läromedel/faktabok. Idag läste vi sista delen ur Brorsan är kung och lyssnade klart på radioteatern. Förra veckan fick eleverna skriva brev från huvudpersonens perspektiv till en annan karaktär i boken. Jag blev riktigt imponerad av hur de visade att de förstått innehållet i boken och deras förmåga att sätta sig in i någon annans situation. Vi diskuterade sedan innehållet som på många sätt går in i vårt temaår AF Equal.

I matematik har vi gjort olika typer av problemlösning, spelat mattespel och fortsatt att arbeta med uppgifter kring tallinjer och övergångar mellan talsorter.

I NO har vi pratat om vattnets kretslopp och påbörjat två olika experiment om vatten. Jag lägger upp en planering för området här i bloggen nästa vecka.

Läxor
Matte: Ligga i fas med planeringen.

Framöver
Tisdag 10 oktober: schemabrytande dag. Klassen börjar kl. 8:15 (med repetition i aulan inför konserten 18/10) och slutar 14:00.
Onsdag 18 oktober kl. 19:00: konsert på Musikaliska. Repetition på plats 15:00 – 16:30. Återsamling 18:30. Se info från Helle i tidigare blogginlägg.

Önskar er en trevlig helg!

Malin

Postad i 4B

Just nu går det magsjuka (och influensa) på skolan

Till elever och föräldrar
Just nu går det magsjuka (och influensa) på skolan. Vi har klasser där många elever är sjuka. För att minska smittspridningen är vi tacksamma om ni låter era barn stanna hemma om de visar symtom på magsjuka på morgonen och tidigast komma till skolan 48 timmar efter senaste kräkningen.

Använd tvål och vatten då handsprit inte är tillräckligt vid magsjuka. För fler råd gå gärna in på 1777´s hemsida.

Med vänlig hälsning
Karin Augustyniak genom Joanna (bitr. rektor)
Skolsköterska

Resurstid / Läxhjälp ht 17

Veckodag Starttid Längd Ämne Lärare Sal
Måndag 15:10 45 min Resurs MA MBe 311
15:55 60 min Resurs TY JUt 405
Resurs SP RRo 409
Resurs IDH JKa 215
Onsdag 15:55 60 min Resurs MA MHy 108
Resurs SV KHe 308
Resurs SO SAx 409
Torsdag 15:00 45 min Resurs SV MKe 312
15:55 60 min Resurs EN LBa 109
Resurs NO JJo 305
Resurs MA JMe 406
16:00 Resurs FR DNi 304

Du hittar även schemat här.

 

Inför vecka 40

Hej!

Kommande vecka har vi Öppet Hus. Det skapar en stor omställning i schema för onsdag den 4 oktober. Det kommer att vara en förskjuten skoldag med skolstart kl. 14:00 i klassrummet och dagen avslutas 20:00. Klassens schema för dagen finns på skolwebben. Istället för lunch serveras denna dag middag i skolans matsal. Fritids är stängt denna dag och inget mellanmål kommer att serveras. Vi föreslår att alla har med sig en smörgås och en frukt som vi kan äta som mellanmål under dagen. På torsdagen börjar eleverna 9:15 som vanligt.

Öppet hus, som är mellan 16:00-20:00, är främst tänkt för att nya elever som är intresserade av att söka till Adolf Fredrik ska kunna komma hit och se både musikundervisning och andra lektioner. Det brukar bli trångt i musiksalarna och vi ber er att tänka på att lämna plats för nya familjer som är nyfikna på skolan i första hand. Några övriga lektioner kommer att vara öppna för besök för alla besökande, andra är tänkta att vara bara för lärare och elever. I den mån vi får plats och luften räcker i klassrummet så är ni som familj välkomna också till de lektioner för 4B som inte står som öppna.

Ämnen
I svenska har vi i grupper arbetat med att ge feedback på texter gällande innehåll, struktur och språk på genom att titta på elevexempel. Vi har fortsatt läsa och lyssna på ”Brorsan är kung” och gjort en skrivuppgift utifrån boken. Nästa vecka ska vi bland annat titta närmare på hur faktatexter är uppbyggda och hur man läser och hittar information i en faktabok.

I matematik har vi jobbat med olika typer av problemlösning i hel- och halvklass och diskuterat strategier för att strukturera upp information i ett matematikproblem. Vi har fortsatt att arbeta med med tallinjer och övergångar mellan talsorter.

I NO har vi gjort en laboration om molekylers rörelse och summerat kemiavsnittet ”Vad allt är uppbyggt av”. Nästa vecka börjar vi jobba med tema vatten.

Maria skriver följande om SO och engelska:
Vi ser fortfarande ”Pay it forward” på engelska, diskuterar handling och reflekterar kring kopplingar till vårt temaår. Läsning på engelska via Oxford Owl/vald bok på individuell nivå och läsning av gemensamma böcker i mindre grupper kommer att vara fokus under några lektioner. Läxan i läsning som jag skrev om för ett par veckor sedan ska lämnas in på onsdag.

Elever som har önskat att få ett extra häfte i engelska för att öva mer läsning och läsförståelse hemma har fått det. Det är inte en läxa som ska redovisas, men en möjlighet för eleven att träna mer när extra tid finns. Jag har fler häften kvar om någon vill ha.

I SO fortsätter vi att lära oss om vikingatiden genom bok, samtal och film. Vi tränar på att söka efter information och formulera svar på frågor till texten. Eleverna kommer sedan att få reflektera över likheter och skillnader mellan barns villkor under vikingatid och idag. Med hjälp av ett venn-diagram får de strukturera likheter/skillnader och sedan får elever skriva en jämförande text.

Läxor
Matematik: Ligga i fas med planeringen.
Engelska: Se tidigare blogginlägg från Maria.

Framöver
Onsdag 4 oktober: förskjuten skoldag kl. 14:00-20:00. (Öppet hus kl. 16:00 – 20:00).
Tisdag 10 oktober: schemabrytande dag. Klassen börjar 8:15 (med repetition i aulan inför konserten 18/10) och slutar 14:00.
Onsdag 18 oktober kl. 19:00: konsert på Musikaliska. Se info från Helle i tidigare blogginlägg.

 

Trevlig helg!

Malin

Postad i 4B

Inför vecka 39

Hej!

I tisdags välkomnades fyrorna till skolan genom Sång på gården. Alla elever på skolan samlades och sjöng tillsammans. Det var mycket stämningsfullt!

Gällande mellanmålet så har det senarelagts för klasserna på mellanstadiet i den mån det går. Detta för att inte förlänga skoldagarna, då inte alla elever är medlemmar i fritidsklubben. I vissa fall är det efter det att skoldagen har slutat, men det har inte gått för alla klasser under alla veckans dagar. För 4B:s del betyder det att mellanmålet ligger innan sista lektionen på måndag och fredag och att det ligger efter skoltid på tisdag, onsdag och torsdag. Jag påminner eleverna dag för dag genom att skriva dagens schema på tavlan.

Ämnen
I svenska har vi arbetat med att ge varandra feedback på texter och diskuterat hur man kan utveckla en text. Vi har även fortsatt att arbeta med lässtrategier och ”Brorsan är kung” (bok och radioteater).

I matematik har vi jobbat med tallinjer och övergångar mellan talsorter.

I NO har vi fortsatt med kemiavsnittet ”Vad allt är uppbyggt av”. Nästa vecka avslutar vi avsnittet och kommer sedan in på tema vatten.

Maria skriver följande om SO och engelska:
Vi lär oss om ursprunget till religioner i SO och jämför hur man levde under forntiden med de religioner som växte fram under perioden. Samtidigt lär vi oss mer om Samerna, vårt ursprungsfolk och samernas gamla religion.

AFEQUAL, vårt tema om människors lika värde knyter vi in i olika ämnen genomgående under året. Just nu engelska med samhällskunskap. Vi ser en film på engelska som handlar om goda gärningar. Filmen är ”Pay it forward” eller ”Skicka vidare” som svensk översättning. Filmen berör många viktiga ämnen som ingår i kursplan för Samhällskunskap och vi kommer att se filmen i kortare avsnitt och reflektera kring innehållet.

I engelska har vi påbörjat läsprojekt där elever utifrån sin egen nivå på engelska ska kunna utveckla sin läsning, det hänger ihop med läsläxan från tidigare blogginlägg. Elever som inte har tillgång till dator/läsplatta hemma kan göra läxan på skolans datorer. Be ditt barn komma överens med Maria eller Malin om att få låna dator efter skolans slut. Det går också bra att komma till våra resurstider mån 15:15-16:00 eller tors 15:00-15:45  och få hjälp med engelska (eller andra ämnen).

Läxor
Matte: Ligga i fas med planeringen.
NO (kemi) till tisdag v. 39: Göra färdigt uppgifterna på s. 16 i NO-boken ”Utkik FyKe” (skriv svaren i det gröna NO-häftet och lämna in) samt läsa och förstå sammanfattningen på s. 17.
Engelska: Se tidigare blogginlägg från Maria.

Framöver
Onsdag 4 oktober kl. 16:00 – 20:00: öppet hus. Skoldag kl. 14:00-20:00.
Onsdag 18 oktober kl. 19:00: konsert på Musikaliska. Helle har lagt upp mer information på bloggen.

Trevlig helg!
Malin

Postad i 4B