Luciainfo för den 13-15 december

Hej 8E!

Ons 13:e dec
12.45 har vi uppsjungning i sal 502. Därefter går vi tillsammans till Torsgatan 16 där vi ska göra våra 2 Luciasjungningar med klassen. Vi byter om och lussar kl 14 och 14.45. Färdiga ca 15.15.

Se till att ha rätt Luciautrustning och programordningen skriven på manschetten (allt detta hittar du i ett tidigare inlägg från mig på bloggen)

14 dec
Rep i aulan direkt efter mentorstiden, 10.05-10.55 i aulan med klasserna 8ef och 9cd.

15 dec
Rep i Gustav Vasa kyrka kl 13-15. Återsamling 17.10 för ombyte till Luciaklädsel på anvisad plats i kyrkan. Konsert kl 18.00. Fri entré. Slut ca 18.45. Se till att ha denna konserts programordning på manschetten.

/Lotta

Historia – information

Hej!

Här kommer lite information om historian som 8C och 8E läser på SO:n under terminens sista veckor och en kort presentation av mig, Andreas, som är vikarie för Sarah åtminstone fram till jullovet.

 

Ämnet

Sen förra veckan läser klasserna historia och om 1700-talets revolutioner. Vi började första lektionen med att prata om tiden som helhet och hur de tre revolutioner vi kommer att läsa om, den industriella, den amerikanska och den franska, hänger samman. Vi utgick ifrån 1600-talets vetenskapliga framsteg (den vetenskapliga metoden växer fram, Galileo, Newton etc.), vidare till upplysningstidens filosofer (Voltaire, Rousseau, Montesquieu m.fl.) och nya tankar och ritade sedan upp en tidslinje över de tre revolutionerna och pratade kort om hur de kan ha gett styrka åt varandra.

I slutet av förra veckan började vi sedan att fördjupa oss i den industriella revolutionen och pratade bland annat om de förutsättningar som tillät den att sätta igång och om de uppfinningar och förbättringar som uppstod under perioden. Denna vecka kommer vi att forsätta med den och sedan påbörja den amerikanska revolutionen, när vi sedan är är klara med amerikanska kommer vi att avsluta med den franska revolutionen och sedan ägna någon-några lektioner åt fördjupning och repetition.

 

Provskrivning

Kursen kommer sträcka sig fram till och med de två första veckorna på vårterminen och avslutas med provskrivningar för båda klasserna onsdag 17/1 (vecka 3).

Kursen och provet utgår från kapitlet ”1700-talets revolutioner” (sid. 98-143) ur boken Utkik historia. För att inte arbetsbelastningen ska bli för stor kommer provet att fokusera på den industriella och den franska revolutionen. Någon eller några få frågor om den amerikanska revolutionen kan dock komma på provet. En rekommendation är att man själv försöker fördela läsningen och komma igång att läsa redan nu så att man inte sparar allt till dagarna innan provet. Hinner man läsa i anslutning till att ett ämne diskuteras på en lektion så befästs kunskapen också bättre. En bra tumregel är att man ska försöka repetera (läsa före eller efter en lektion) innan man hunnit glömma!

I slutet av varje avsnitt i boken finns en kort sammanfattning på två sidor (på ljust lila bakgrund) och ett par frågor på avsnittet. Ett tips är att använda sig av dessa sidor för överblick, repetition och för att testa hur mycket man lärt sig.

 

Betygskriterier och lärandemål

HÄR är en fil med betygskriterier och kunskapsmål för kursen. Filen är i stort sett identisk med en fil jag fått från Sarah men målen är något redigerade för att bättre motsvara upplägget på mina lektioner. Självklart har jag tagit hänsyn till kärnmålen i kursplanen när jag gjort ändringar så att inget centralt innehåll fallit bort.

 

Om mig

Jag heter som sagt Andreas, är 31 år gammal och har vikarierat på skolan sedan slutet av augusti. Fram till höstlovet undervisade jag två femteklasser på skolan i matte och NO och var också klasslärare för en av klasserna. Sedan förra veckan har jag tagit över helt för klassens SO-lärare Sarah som gjorde sin sista dag på skolan fredagen innan och jag har nu istället därför fem högstadieklasser i historia (7E, 7F, 8E, 8C, 9F). Jag delar också på mentorsskapet för 8E med Åsa.

Jag har tidigare mest arbetat i telekombranschen, bland annat som informatör och drifttekniker, men har också läst ungefär ett år datateknik på KTH och ungefär ett år psykologi på Karolinska institutet. Att jag nu är lärarvikarie beror på att jag ville pröva något helt nytt. Jag har inte fått ångra att jag bestämde mig för att pröva på yrket då det har varit enormt kul, stimulerande och utmanande. Särskilt roligt är det att nu få pröva att undervisa lite äldre elever i just historia eftersom jag själv har ett stort historieintresse.

 

Kontakt

Har ni några frågor går det bra att höra av sig till mig på: andreas.witzen@extern.stockholm.se

 

Vänliga hälsningar
Andreas

Stipendier till ett läger för digitalt skapande!

Nu har alla elever möjlighet att söka ett flertal stipendier till ett läger för digitalt skapande!  Stipendiet ger en elev en hel veckas lägervistelse utan någon som helst kostnad.Stipendierna kan sökas av elever i årskurserna 2 – 9.

Läs mer i den bifogade bilagan. Sista ansökningsdag är den 9 december.

Slöjdresurs för att dokumentera & arbeta med sitt slöjdarbete.

Finns möjlighet att komma till slöjdsal 851 på torsdagar kl 14.30-16.30, där Imran finns för att ni kan få hjälp med er slöjddokumentation.

VÄLKOMNA!

Är det någon som vill arbeta med sitt slöjdarbete så kom och prata med mig så bestämmer vi dag och tid när du/ni kan komma. Men vänta inte slutet av terminen för då är det oftast fullt i slöjdsalen, max 16 personer + 4 st. som kan stå och måla. Slöjdsal 850.

Nette le Maire