Kroatien september 2018

I september 2018 deltog Flickkören i den internationella körtävlingen IstraMusica i den kroatiska staden Porec vid Medelhavets strand. Det blev fem varma och härliga dagar, toppade med idel tävlingsvinster och spännande möten.

Mer om festivalen på Interkulturs hemsida. Resultaten finner du här.

Här följer vår resedagbok, skriven av Flickorna själva under resan.

Reseberättelse

Lördag 22 september

Lördagen började med att Flickkören vaknade tidigt, spända, nervösa och samtidigt halvt döda! Klockan var 4 på morgonen när vi träffades på Arlanda Terminal 5. Vi kramade varandra och spred samtidigt våra äckliga morgonandedräkter över Arlanda. Sedan körde vi ole dole doff som gick ****dåligt (läsaren får ursäkta men vi väntar på tävlingsresultaten nu när vi skriver detta, så det går lite segt. Juni gråter!).

Vi flög mot Tyskland och var där i timmar och gick runt och tittade på Gucciklockor som om vi hade hur mycket pengar som helst. Photo-roulette var ett populärt tidsfördriv. Sedan flög vi mot Italien i ett väldigt skakigt plan vilket resulterade i många utspillda drickor av alla slag.

I Italien möttes vi av en vänlig busschaufför i den fuktiga värmen. (Nu fick vi reda på att vi kommit vidare!!!!) Vi åkte buss genom Italien, Slovenien och sedan var vi framme vid Hotel Laguna Istra i Kroatien. Vi hann precis till öppningsceremonin på det stora torget. Där lyssnade vi på några bra körer men för det mesta lite mindre bra körer som gav oss styrka och mod som vi har med oss till söndagen.

Dagens reseberättelse skrevs av sjuorna.

Söndag 23 september

Sova, det gjorde vi nog alla. Djupt. PIIIP! 07:15, alarmet ringde. Vi vaknade med en fullspäckad dag framför oss. Första tävlingsdagen.

Hotellfrukosten var fantastisk. Det enda dåliga var att det var fejk Nutella. Stella vräkte i sig den. Det var ju ändå choklad.

Väl uppe i hotellrummen hade solen börjat skina. Som vanligt var ju alla tidsoptimister, förutom Greta som var 1 timme tidig. Minibussarna åkte i två omgångar, men eftersom nästan alla var sena fick den sista bussen stressa till repet. Vi sjöng upp i hotellet, i bussen och utanför den vackra lokalen vi sjöng våran första körtävling. Dagens kategori var barnkör. Sociala som vi är, närmade vi oss två andra körer. En från Rumänien (som Stella har addat på Snapchat) och de otroligt duktiga sångerskorna från Estland.

Nu börjar adrenalinet och nervositeten kicka in. Gud, tänk om något går snett? Vi stod och väntade i vad som kändes som timmar, men i själva verket var det ca. 5 minuter. De ropar upp oss, nu gäller det. Allt! Eller inget. No turning back. This. Is. It. Svetten rinner, håret sitter snett. Men jag fixar inte till det. Nu är vi konsertpersoner. Där sitter juryn. De som bestämmer vår framtid. Vi sjunger. Salve Regina, Lorca och Ain’t That News. Kraften i rummet är obeskrivlig. Direkt hör juryn att vi sjunger rent och lägger ner stämgafflarna. De lutar sig tillbaka och njuter. De ser fascinerade ut och några i publiken gråter. Tillsammans går vi ut stolta, skrattandes, gråtandes och glad. Vi samlas i stor klunga och alla hoppar på varandra och kramas. Vi kunde inte ha gjort det bättre. Vi var svettiga, men lyckliga. Alla andra körer såg otroligt avundsjuka ut. Tillsammans väntade vi på bilarna medan vi tog bilder på hamnen.

Vi åt lunch på en mysig restaurang vid vattnet med underbar utsikt.

Resten av eftermiddagen badade vi i havet, i poolen och gick på stan. Det fanns en uppblåsbar hinderfloatie som vi sprang runt och rev oss på. Det var superkul, men Alicia rev upp hela låret. #witbit Mei-Ling och Greta var på stan och shoppade. De köpte världens snyggaste kylskåpsmagnet och solfjäder.

Poolen var kall men solen var varm. Stella och Emma dök minst 50 gånger. Om och om igen.

Middagen var hemsk enligt Stella och Greta (no offence, föräldrarna, ni försökte) men var himmelsk. Moah!

o4:orna vinner i sång, dans och LITTERATUR.

Dagens reseberättelse skrevs av 04:orna.

Måndag 24 september

Vi vaknade till en molning regnig måndagmorgon. Trötta och med ömma halsar drog sig alla upp, fortfarande lyriska över gårdagens G1-performance. Det var en tidig morgon och frukost var väldigt behövd men tyvärr så blev inte alla korister så tillfredsställda då det enda som var ätbart var nutellan.

Vid kl. 8.45 så stack första bussen iväg till kyrkan. När vi kom dit var vi väldigt nervösa för vi skulle tävla mot vuxna körer. Speciellt över Laudi. [Du hittar tävlingsprogrammet längre ned på sidan] I regnet stod vi och frös tills vi till slut fick gå in och öva. Under repet fick vi en ny favvo-person, ”five-minutes-tjejen” som hade lärt sig klockan i tidig ålder.

Efter repet började den långa väntan.

Vi satte varje takt och not. Tystnaden efter Gloria kan vi alla leva på resten av livet. Sedan fick alla crush på tyska kören och deras underbara peppande.

Sedan åkte vi hem till hotellet för att byta och äta lunch. Nästan alla åt shibabbatti, nej vänta, shishbebib, shobuipap, shipapapsi… [Ćevapčići… 😉 ]

Efter det bytte vi om igen och åkte till sista tävlingen. [Tävlingsprogrammet hittar du längst ned på sidan] Det gick bra men efteråt var det blandad stämning, vissa var jätteupprymda men andra var osäkra, hade vi vad som behövdes för att vinna? Senare på kvällen så tänkte vi dock tillbaka och kom ihåg den underbara klappningen vid utgången.

På kvällen så var det fritt tills 9 då alla hoppades att det skulle finnas ett resultat. Det fanns det tyvärr inte då. Oroliga och nervösa så splittrades kören till olika delar av hotellet tills Fredrik skickade ”Sverige vi har ett resultat” i sms-chatten.

Skrikande kutade alla ned till lobbyn där vi stod i en ring och Fredde berättade resultatet. Sen vet vi nog alla vad som hände… Efter en underbar kväll med dans och sång med tyska och ryska kören så gick alla korister och la sig och sov väääldigt gott.

Skrivet av niorna.

När onsdagen 26 september var på sina allra sista minuter landade till sist en mycket trött och mycket lycklig Flickkör på Arlanda efter en lyckad resa till Interkulturs körtävling 2nd Istramusica i Porec i Kroatien. Med rätta somnade 34 Flickkorister med stolthet den kvällen, efter att ha vunnit alla sina tre tävlingsklasser: barnkör, sakral musik och folkmusik. Många musikaliska och mänskliga möten har berikat oss under den här veckan, som vi hoppas ska resultera i spännande samarbeten framöver.

Fredriks reseberättelse kan du läsa här.

Platser

De platser vi besökte finns i denna karta på Google Maps: https://goo.gl/maps/1wZpub2PnqK2

Tävlingsrepertoar

3. Hatfield: Ain’t That News
  4. Smiley: Bring Me Little Water, Silvy
  5. Esenvalds: Only in Sleep

Tävlingsrepertoaren i en spellista på Spotify: