Blåsorkester och slagverkare till skolavslutningen 2019 efterlyses!

Nu börjar det att dra ihop sig till sommaravslutning och vad vore väl den utan vår eminenta blåsorkester och slagverkare? Alla är välkomna att delta, elever, föräldrar, lärare och övrig personal! Nedan ser ni vilka repetitionstiderna är och man måste inte komma på alla repetitioner för att få vara med. Vi framför sedan våra två marscher den 11/6 både under mellan- och högstadiets promenad ner mot kyrkan.

Vi repeterar följande tider:

  • 23/5 kl 9:15-10:00 sal 504
  • 28/5 kl 14:50-15:50 aulan
  • 29/5 kl 10:00-11:00 aulan
  • 3/6 kl 14:45-15:45 aulan
  • 4/6 kl 10:00-11:00 aulan
  • 10/6 kl 14:00-15:00 aulan

 Varmt välkommen!

/Karin och Lina

EU-val

Under hösten deltog över 1 500 skolor i årskurs 7-9 och gymnasiet i skolval till Sveriges riksdag. Nu vänder vi blickarna mot Europaparlamentet.

EU och politiken som avhandlas i Bryssel och Strasbourg kan tyckas avlägsen, men är i allra högsta grad en del av vår vardag. Cirka 60 procent av besluten i en kommun har nämligen sitt ursprung i EU-direktiv.

– Att göra sin röst hörd i Europaparlamentsvalet är ett sätt att påverka det som händer i Europa, Sverige och till och med i kommunen. Många viktiga frågor avgörs på europeisk nivå och påverkar vår vardag.

Vallokalen (elevcafét) är öppen måndag 20/5 till torsdag 23/5. Gör din röst hörd!

8 saker du behöver veta om EU https://eu.riksdagen.se/

Matcha din röst https://yourvotematters.eu/sv/quiz/start

Valkompass https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4657&artikel=7208295

Så fungerar EU https://8sidor.se/mer-om-eu/?utm_source=Nyhetsbrev+L%C3%A4rarrummet&utm_campaign=6a4442260f-Nyhetsbrev_MTMs_skolwebb_larare_mars2019&utm_medium=email&utm_term=0_1e64623f9c-6a4442260f-57041789

Intervju med politiker https://8sidor.se/intervjuer-med-eu-politikerna/?utm_source=Nyhetsbrev+L%C3%A4rarrummet&utm_campaign=6a4442260f-Nyhetsbrev_MTMs_skolwebb_larare_mars2019&utm_medium=email&utm_term=0_1e64623f9c-6a4442260f-57041789

 

Hej Alla nior!

Till programmet till vår avslutningskonsert skulle vi vilja ha lite elevtexter. Ni som vill får gärna knåpa ihop en liten kort text på 30-40 ord om tiden på AF. Vinklingen är valfri. Man kan skriva till publiken, till lärare, till klassen, som en egen reflektion osv. Texten lämnas senast fredag 9/5 i din till din musiklärare. Antingen direkt eller i facket. Utifrån de texter vi får in kommer vi att välja några som får stå med i programmet.

Missa inte chansen!

Daniel, Anna & Natalia

Information om föräldramedverkan vid skolavslutningar

Hej,

Efter avslutningarna HT-18 har skolledningen beslutat att föräldrar i åk 4 och åk 9 inte längre kan närvara vid skolans avslutningar i Adolf Fredriks kyrka.

Beslutet är taget av säkerhetsskäl; vi har blivit för många för att alla ska rymmas inom kyrkans tillstånd för antal personer som får vistas samtidigt i deras lokal.

Frågan har diskuterats i föräldraföreningens styrelse. Vi vet att det har varit betydelsefullt för många att vara med vid dessa tillfällen, och vi förstår att detta beslut kan komma att åtföljas av viss besvikelse.

Båda avslutningarna kommer fortsatt att livestreamas via vår YouTube-kanal, för alla att njuta av.

Med vänliga hälsningar,
Skolledningen

Assignment: Reading a novel week. 17-20

You will read the novel ”The curious incident of the dog in the night-time” during english class from week. 17 until week. 20. See below for further instructions:

Week. 17 read until p. 43

Week 18 read until p. 102

Week. 19 p. 164

Week. 20 p.221 FINISH THE BOOK!

After each section, whether you read individually or within a group, use the worksheet and discuss the questions related to the chapters.

Keep in mind that we must finish the book by week 20, which means that if needed, you will also read at home.

GOOD LUCK!

Jag såg dig

Hej alla sopraner och altar.
Formen på Jag såg dig kommer vara vers 1 och sedan vers två och sedan vers 1 igen. Det innebär följande: Först takt 1-32, sedan om från början takt 1-16, sluta på ordet ”hjärta”. Den kommer dessutom göras en helton upp från noten och rakare än vi gjort den i instuderingen. Men lyssna gärna några vändor på inspelningen med gruppen Kraja för att memorera stämma och text så ses vi på måndag!

Inför NP historia 7 & 9 maj

Hej 9e!

Här kommer användbara länkar med viktiga repetitionsmoment inför nästa veckans nationella prov i historia. Du kommer ha stor nytta av att ha gjort detta inför proven!

Historiebruk: https://www.youtube.com/watch?v=ccX0wE7UI5A

Källkritik: https://www.youtube.com/watch?v=fKjHwimOdfY

NP en sammanfattning: Förmågorna inför np historia

Världshistoria sammanfattning https://prezi.com/yp2nlxrtbc58/oversikt-varldshistoria-forntid-1900-tal/ 

Vad är grejen med:
Antiken https://www.youtube.com/watch?v=h3SLIAKF_JY
Tidig modern tid https://www.youtube.com/watch?v=RKdcnPjZvnc&list=PL4yCn_ANh0vt9eoFMpKAiv7D6-dcgp-sL&index=5 
Triangelhandeln https://www.youtube.com/watch?v=N5Xz8RaJZGE&list=PL4yCn_ANh0vt9eoFMpKAiv7D6-dcgp-sL&index=6
Franska revolutionen https://www.youtube.com/watch?v=bmHdfijE_24
Industriella revolutionen https://www.youtube.com/watch?v=NlENT1yEaDE
Politiska ideologier https://www.youtube.com/watch?v=wU5XnhpcyIk&list=PL4yCn_ANh0vuE9KPKokwUItw_RYbyqWiA&index=4
Imperialism https://www.youtube.com/watch?v=PB3jXrNJSyU
Första världskriget https://www.youtube.com/watch?v=O8gHhhMbPWE
Andra världskriget https://www.youtube.com/watch?v=TngfhIJsLN8
Förintelsen https://www.youtube.com/watch?v=lJnj3FbViZw
Kalla kriget https://www.youtube.com/watch?v=1jChJrh-k9U

Begreppsanvändning:

kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet

Förändring: Revolutionär en typ av förändring, reformeringär en annan sorts förändring

Kontinuitet: mycket är sig likt och förändras inte eller förändras mycket långsamt i historien

Förklaring: ofta svar på frågan varförnågot hände

Källkritik: kritisk värdering av en källas användbarhet

Identitet: hur identiteter exempelvis byggs av val och sammanhang.

Gammalt NP i historia: https://www.npsoportal.se/amnesproven-ak-9-2013/

Flera elever har efterfrågat tips och exempel på hur man kan utveckla sina resonemang när man skriver en text i tex samhällskunskap. I alla SO-ämnena förväntas elever föra resonemang. Den stora frågan som elev är då förstås; vad är t.ex. ett välutvecklat och väl underbyggt resonemang? Här nedan kan du se vad vi (lärare) letar efter när vi bedömer ett resonemangs kvalitet.

Vad skiljer ett E från ett A? https://pedagogvarmland.se/filmer/vad-skiljer-ett-e-fran-ett-sex-bedomningsaspekter 

Lycka till!
Adam

Hej och Glad påsk!

Påsklovet är i full gång och här sitter jag och tänker tillbaka på vår konsert så jag tänkte bara skriva en liten rad till er. Jag hoppas de flesta av er hade lika roligt som jag hade och kunde känna och ta in vad vi gjorde. Vi gjorde ett ordentligt lyft från repet och höll sedan hög energinivå hela konserten. Stort Tack!

Nu har vi ett par dagar ledigt till och sedan lyfter vi blickarna mot slutkonserten i konserthuset.

/ Daniel