Träna på resonemang och analys

Hej,
Flera elever har efterfrågat tips och exempel på hur man kan utveckla sina resonemang när man skriver en text i tex samhällskunskap. I alla SO-ämnena förväntas elever föra resonemang. Den stora frågan som elev är då förstås; vad är t.ex. ett välutvecklat och väl underbyggt resonemang? Här nedan kan du se vad vi (lärare) letar efter när vi bedömer ett resonemangs kvalitet.

Vad skiljer ett E från ett A? https://pedagogvarmland.se/filmer/vad-skiljer-ett-e-fran-ett-sex-bedomningsaspekter 

Förstå kunskapskraven https://www.youtube.com/watch?v=MQ9OzNZwoUo&list=PLQjOCUclovAcODqLmiHg74j1_vth7qtDP&index=6&t=0s

Höj dina So-betyg http://mikaelsskola.se/allmant-so/hoj-dina-so-betyg/

Sambandsord Sprakutvecklande_SO_Kapitel-3-Ord_och_begrepp-Sambandsord

Skrivmallar Sprakutvecklande_SO_Kapitel-6-Skriva-Skrivmallar

Mvh
Adam

Morgonlektion mån 18/2 inställd.

Hej,

Influensan har tagit mig som gisslan och ni får därför sovmorgon i morgon (mån 18/2). Lektionen är inställd.

Se föregående blogginlägg rörande komman prov kring temat migration. Jag hoppas vara tillbaka på tisdag.

Under tiden kan ni titta på filmen Contagion på Netflix https://www.youtube.com/watch?v=4sYSyuuLk5g och ta reda på vad följande begrepp betyder:

Virus
Epidemi
Pandemi

Mvh
Adam

 

Prov migration v.8

Hej,

Fokusera på följande sidor i häftet ”en värld i rörelse” s. 10-12 samt 5-9.

Begrepp Befolkning och befolkningsutveckling https://www.youtube.com/watch?v=VJ87AT84Iic
Befolkning och orsaker till migration https://www.youtube.com/watch?v=fvVwKBhOo8Y
Befolkningsfördelning och befolkning https://www.youtube.com/watch?v=vL3A8P-VR5E

Genom hela mänsklighetens historia har människor flyttat inom och mellan länder för att söka sig bättre villkor, eller för att komma bort från hot och konflikter. Den största enskilda massrörelsen har under lång tid varit omfördelningen av befolkning från landsbygd till stad. I dag pågår en mycket omfattande urbanisering i folkrika stater som Indien och Kina. Majoriteten av jordens befolkning lever i städer och runt år 2060 beräknas två tredjedelar av världens befolkning leva i urbana miljöer. Den omfattande urbaniseringen ökar möjligheten till ekonomisk tillväxt, men det är också i städerna som fattigdomen ökar som mest. Varje år söker sig miljontals människor till tätorten i hopp om en bättre tillvaro, men möter i stället ofta en verklighet präglad av kriminalitet, arbetslöshet, ohygieniska förhållanden och avsaknad av sjukvård och skolor. Allt pekar på att urbaniseringen kommer att fortsätta och tillta under er livstid. Att ha kunskaper om orsakerna bakom urbaniseringen och konsekvenserna av den blir då centralt, till exempel vid samhällsplanering och fördelning av bistånd.Migration kan vara påtvingad eller frivillig. Orsakerna kan vara naturkatastrofer, krig, finans-, livsmedels-eller klimatkriser. I andra fall kan orsakerna vara att man frivilligt valt att bo på en annan plats eller i ett annat land för att arbeta eller utbilda sig. Den ökade rörligheten bland jordens invånare har lett till ökat utbyte mellan olika kulturer och ökad ekonomisk tillväxt i områden med stor inflyttning av arbetskraft. Men i tider av ekonomisk nedgång har det också lett till social oro med ökade spänningar mellan och inom olika befolkningsgrupper.
Arbetsområdet ger er möjlighet att reflektera över och diskutera på vilka olika sätt migration och urbanisering kan bidra till utveckling. Men också vilka nya utmaningar det kan ge upphov till och hur dessa kan bemötas på sätt som ökar förståelsen mellan människor från olika kulturer.

Mvh
Adam

En värld i rörelse – arbetsområde So

Hej!
Här hittar ni info på temat – En värld i rörelse

Arbetsområde En värld i rörelse

Vi lever i en värld i rörelse. Varje dag lämnar människor sina hemländer. De flyr krig, förtryck, fattigdom och bristande framtidsutsikter och de söker sig till frihet, säkerhet och trygghet. Det är inget konstigt. Människor har alltid gjort så.
Men under de senaste åren har allt fler människor tvingats fly eller migrera. Inte sedan andra världskriget har så många befunnit sig på flykt som idag. Ungefär 65 miljoner människor befinner sig i dagsläget på flykt. Dessutom finns cirka 200 miljoner migranter i världen, alltså människor som sökt sig till ett annat land för att arbeta. Den ökade rörligheten innebär att vi alla måste ha kunskap om varför människor lämnar sina hemländer, men också om vilka rättigheter flyktingar och migranter har.

Migration kan vara påtvingad eller frivillig. Orsakerna kan vara naturkatastrofer, krig, finans-, livsmedels-eller klimatkriser. I andra fall kan orsakerna vara att man frivilligt valt att bo på en annan plats eller i ett annat land för att arbeta eller utbilda sig. Den ökade rörligheten bland jordens invånare har lett till ökat utbyte mellan olika kulturer och ökad ekonomisk tillväxt i områden med stor inflyttning av arbetskraft. Men i tider av ekonomisk nedgång har det också lett till social oro med ökade spänningar mellan och inom olika befolkningsgrupper.

Arbetsområdet ger er möjlighet att reflektera över och diskutera på vilka olika sätt migration och urbanisering kan bidra till utveckling. Men också vilka nya utmaningar det kan ge upphov till och hur dessa kan bemötas på sätt som ökar förståelsen mellan människor från olika kulturer.

Arbetsområdet En värld i rörelse handlar om människor som lämnar sina hemländer – både i vår tid och genom historien.

Mvh
Adam

Läxa inför NP historia

Hej 9e!

Här kommer användbara länkar med viktiga repetitionsmoment inför nästa veckans nationella prov i historia. Du kommer ha stor nytta av att ha gjort detta inför proven!

Historiebruk: https://www.youtube.com/watch?v=ccX0wE7UI5A

Källkritik: https://www.youtube.com/watch?v=fKjHwimOdfY

NP en sammanfattning: Förmågorna inför np historia

Vad är grejen med:
Antiken https://www.youtube.com/watch?v=h3SLIAKF_JY
Industriella revolutionen https://www.youtube.com/watch?v=NlENT1yEaDE
Imperialism https://www.youtube.com/watch?v=PB3jXrNJSyU
Första världskriget https://www.youtube.com/watch?v=O8gHhhMbPWE
Andra världskriget https://www.youtube.com/watch?v=TngfhIJsLN8
Kalla kriget https://www.youtube.com/watch?v=1jChJrh-k9U

Begreppsanvändning:

kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet

Förändring: Revolutionär en typ av förändring, reformeringär en annan sorts förändring

Kontinuitet: mycket är sig likt och förändras inte eller förändras mycket långsamt i historien

Förklaring: ofta svar på frågan varförnågot hände

Källkritik: kritisk värdering av en källas användbarhet

Identitet: hur identiteter exempelvis byggs av val och sammanhang.

Gammalt NP i historia: https://www.npsoportal.se/amnesproven-ak-9-2013/

Lycka till!
Adam

Världskrigens tid

Arbetsområde åk 7-9 (hi): v. 41-48

Världskrigens tid
I en föränderlig värld är det inte mycket man kan vara helt säker på. Vad som däremot kan huggas i sten är det faktum att den nuvarande världsbilden till väldigt stor del beror på 1900-talshistorien och dess båda världskrig. Under 1900-talet strider kommunismen, fascismen och kapitalismen om världsdominans, och vår mänskliga uppfinnarförmåga krockar med förmågan att utöva våld. För att få perspektiv på vår tillvaro ska vi därför fördjupa oss i den moderna historien och dess avgörande skeenden – synen på människan, den förändrade Europakartan, depressionen, planerna på ett tredje rike, förintelsen och atombomberna.

Länk: Arbetsområde 1900-talet

Historia – en sammanfattning inför NP: Förmågorna inför np historia

Mvh
Adam

Inför So-prov v.40

Vi kommer att genomföra två delprov. Ett digitalt med kryssfrågor samt en mer resonerande del.

Du ska:

  • ha kunskaper om demokratiska värden och processer och visar det genom att föra enkla resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter samt för- och nackdelar med olika former för gemensamt beslutfattande
  • kunna förklara viktiga begrepp som t.ex: direkt demokrati, representativ demokrati, allmän och lika rösträtt, majoritetsbeslut, rättssäkerhet, offentlighetsprincip, censur, mänskliga fri- och rättigheter, politiskt parti, ideologi, makt, grundlag, konservatism, liberalism, socialism, feminism, ekologism, regering, riksdag, kommun, landsting, statsskick, kommunfullmäktige,, utskott, minister, departement, proposition, motion
  • ha kunskaper om Sveriges politiska system med riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort
  • ha kunskaper om politiska ideologier.
  • ha kunskaper om demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen.

Demokrati och diktatur s. 178-181 + 184-185
Svara på/fundera kring frågor på s.197 (4,5,6)
Vad är grejen med demokrati https://www.youtube.com/watch?v=1_yU832p-ao
Vad är grejen med Sveriges grundlagar https://www.youtube.com/watch?v=lv1-70I3ViU&index=2&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c
Parti och ideologi s. 190-196
Svara på/fundera kring frågor på s.192
Vad är grejen med politiska partier https://www.youtube.com/watch?v=gaMaqHHTtKw&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c&index=3
Politiska ideologier https://www.youtube.com/watch?v=wU5XnhpcyIk
Så styrs Sverige s. 200-201 + 204-221 + 230
Svara på/fundera kring frågor på s. 231 (1,2,3,4,6,7,8)
Marcus valskola https://www.youtube.com/watch?v=HCKX2_RkWwk
Vad är grejen med kommuner och landssting https://www.youtube.com/watch?v=U5z37j4Uxm4&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c&index=4
Vad är grejen med riksdag och regering https://www.youtube.com/watch?v=47x-nH7Muos&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c&index=5

Riksdagen – en kort vägledning:http://www.riksdagen.se/globalassets/15.-bestall-och-ladda-ned/studiematerial/riksdagen-en-kort-vagledning.pdf

Lycka till!
Adam

 

Grupper Gamla stan

Hej 9e!

Vi ses i morgon kl 09:00 på stortorget i Gamla stan. Medtag: matsäck/matpeng, dricka, bra promenadskor, kläder för väder samt en 10-krona till klädskåp.

Grupper:
1. Alba, Max, Herman, Anjolie, Lucy
2. Ella, Knut, Alexander, Felicia
3. Savannah, Otto, Victoria K, Ture, Petros
4. Irma S, Oliver, Theo B, Nadja, Harlad
5. Irma C, Filip, Victoria FB, Oscar
6. Isabelle, Noel, Disa, Andrey, Sonja

Vi slutar ca 15:40.

/Adam

Inför riksdagsbesök och stadsvandring v.38

Inför riksdagsbesök och stadsvandring v.38

Medtag: matsäck/matpeng, kläder efter väder, dricka, bra promenadskor

8e: Måndag 17/9 09:00-15:30

8f: Tisdag 18/9 09:00-15:30

9e: Torsdag 20/9 09:00-15:30

Vi inleder dagen med en stadsvandring i Gamla stan. Samling vid Stortorget kl 09:00

Klockan 13:00 beger vi oss till Demokrativerkstaden där eleverna kommer att få pröva på rollen som riksdagsledamot och fatta beslut om viktiga samhällsfrågor. Spelet i Demokrativerkstaden tar 1.45 h.

Efter Demokrativerkstaden kommer vi få en visning av riksdagens kammare med en riksdagsguide. Guiden berättar om riksdagen med fokus på ledamöternas arbete i kammaren samt hur det fungerar i kammaren under debatt och votering

Vid besöket av riksdagens kammare gäller följande:

  • Klassen går igenom en säkerhetskontroll.
  • Väskor, kepsar och ytterkläder ska av säkerhetsskäl låsas in i förvaringsskåp. Skåpen kräver en 10-krona i deposition som eleven får tillbaka efter besöket. Ta gärna med en 10-krona

Jag hoppas på en rolig och lärorik dag!
Adam