Läxor, prov, och annat skoj

Fredag 5/4 NP : No lab ;

Mån 8/4: IDH: Dans

Tisd 9/4: En NP; SO: Religion: alla ska vara färdiga med sin del av redovisningen (PPT, stödanteckningar osv)!

Tors 11/4: Andra delen NP en. FR : glosor; musikhistoria (läxa)

Fre 12/4: Religion: redovisning (fortsättning).

Postad i 9B

Franska 9AB – devoirs pour mardi 2/4 et jeudi 4/4

Pour mardi: finir les films (redigering, eventuell musik. osv).

Pour jeudi 4/4: Vocabulaire chapitre 4A

https://quizlet.com/385815690/chez-nous-4-chapitre-4a-flash-cards/

à voix basse # med låg röst
ça alors! # det var som tusen!
courageux/courageuse # modig
dormir # sova
il a l’air de # han ser ut att /verkar
il n’y a personne # det finns ingen
il/elle mesure 1 mètre soixante # han/hon är 1,60 lång
je suis crevé(e) # jag är helt slut
jeune # ung
laisser quelqu’un tranquille # lämna någon i fred
on se tire # vi drar
passer la soirée chez # tillbringa kvällen hos
petit à petit # undan för undan
propre # ren
Qu’est-ce qui s’est passé? # Vad har hänt?
rendre # lämna tillbaka
sale # smutsig
se mettre d’accord # komma överens
une queue de cheval # en hästsvans
une station de métro # en tunnelbanestation

Information från Polisen till vårdnadshavare och andra vuxna i ungdomars närhet.

Polisen arbetar med att få ut information om falska telefonsamtal/penningmålvakter.

Bedragare som riktar in sig främst mot äldre personer (70+) och lurar dem att lämna ut koder från bankdosor/bank id så att gärningspersonen kan tömma deras bankkonton. De byter tillvägagångssätt ofta så nu när de ringer kan de säga att man inte ska lämna ut koden till dem på telefonen utan att de istället kommer hem och där lurar de av den äldre koderna istället. De kan säga att någon har beställt varor i deras namn och ska hjälpa till att stoppa köpen eller att någon försöker ta lån i deras namn och ska då hjälpa till att stoppa dessa lån. De är väldigt övertygande!

Sen använder gärningspersonerna sig av penningmålvakter för att sprida pengarna så det tar tid att utreda vem som är den egentliga gärningspersonen. De kontaktar unga personer (15-25 år) i sin närhet och säger t.ex att de har något fel på sin swish. Frågar om de kan swisha 10 000 kr som den unge sedan ska swisha vidare till ett annat telefonnummer och för det får hen behålla 1000 kr.

Lättförtjänta pengar tänker många och förstår inte att det är penningtvätt de håller på med samt att det faktiskt kan vara deras mormor eller annan person de känner som just blivit av med sina livsbesparingar.

Bifogar ett brev till vårdnadshavare och en ”flyer” med info.

Utskicket görs i samverkan mellan polis och Norrmalms stadsdelsförvaltning.

Läxa till fredagen 22.3

Wienklassicismen.

Läs som vanligt på musikhistoria.se men du behöver också lyssna under lektionerna eftersom alla begrepp inte finns med på sidan.

Du skall kunna:

Årtal för epoken.

De tre stora tonsättarna med för och efternamn.

Vilka instrument ingår i en stråkkvartett?

Redogöra för sonatformen.

Hur var en symfoni uppbyggd under denna epok?

Vad är ett requiem?

Vad är skillnaden på opera seria och opera buffa?

De nya ( och populära) instrumenten. Tre stycken.

Redogöra för kompositörernas ställning i samhället under denna epok. ( Lyssna på Anna).

Lyssna stråkkvartetten som ligger på spotifylänken. Lyssna också på Mozarts Requiem den första och den sista satsen. Sist men inte minst, lyssna på Beethovens pianosonat nr 30, opus 109.

Lycka till!

Franska 9AB – verbträning quizlet länkar

Idag ska en grupp träna i grupprummet med verben, frågeord och basvokabulärenpå quizlet

https://quizlet.com/354154479/franska-frageord-flash-cards/

https://quizlet.com/348660699/les-verbes-au-present-flash-cards/

https://quizlet.com/378407139/faire-et-aller-flash-cards/

https://quizlet.com/288168890/les-verbes-pronominaux-passe-compose-flash-cards/

https://quizlet.com/266396182/passe-compose-de-vanligaste-verben-flash-cards/

Läxa barocken

9a har läxan till tisdagen den 12.3

9b till onsdagen den 13.3

Använd musikhistoria.se/barocken.

Du skall kunna redogöra för begreppen:

oratorium

passion

kantat

concerto grosso

overtyr

svit

homofoni/polyfoni

fuga

generalbas

aria

recitativ

koral

Du får lära dig hur många tonsättare du vill men ett minimum är Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach och Georg Friedrich Händel.

Lyssna  på spotifylistan exempel 2, 5 och 11. Länken till Matteusassionen sats 1 funkar inte. Leta upp den separat och lyssna.

Du skall också kunna känna igen klangen av en cembalo.

Lycka till!

Anna