Geografi veckorna 19-22 Prov den 27 och 28/5

PROV del 1 Måndag 27/5. Kryssfrågor, flervalsfrågor och frågor som kräver korta svar. Det handlar om begrepp (från båda momenten), demografiska transitionen, befolkningspyramider, gapminderdiagram

PROV del 2 Tisdag 28/5 Essäfrågor = frågor som kräver utredande resonerande svar

Här nedanför hittar du vad vi gjort under dessa veckor och vad du bör repetera:

Världens befolkning Lb. s. 106-129

Vecka 20: Introduktion: Vi såg en film om Jordens framtid: befolkning och resurser:  https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=4&article=DVD%203481

Vecka 21: Läxa till tisdag: Läs Lb. s. 106-118. Gör Uppgifterna 1 a-e och 2 a-b på s. 129. Skriv svaren i ditt skrivhäfte

Genomgång: Befolkningslära – Demografi [Återskapad]

Vi har arbetat med:

  • Arbetsblad. Befolkningspyramider. Jämför Sverige och Somalia
  • Familjeplanering i Kina och Indien. Analysövning s. 112-113. Gör uppgifterna som hör till i den gröna rutan. Skriv svaren i ditt skrivhäfte.
  • Arbeta med geografiska data s. 123. Skriv svaren i ditt skrivhäfte
  • Avsnittet om demografi, befolkningslära på s. 119- 122. Läs, skriv egna stödanteckningar
  • Avsnittet migration Lb. s. 124-127  och gör arbetsuppgifterna 3-6 på s. 129.
  • Levande statistik hos www.gapminder.org
  • Artikel från Barnens framtid Plan Sverige ”Utrota fattigdomen – vägen går genom skolan” (och särskilt flickors skolgång)
  • Tips: En presentation som följer vår lärobok Bild 1-50

Hållbar utveckling: Lb. s. 40-71

Vecka 19: Genomgång och eget arbete med 1. Lb. s. 40-41. Uppgifterna 1-5 på s. 41. 2. Lb. s. 42-46 och 48-53. Uppgifterna 1-5 på s. 71. Läs på textinnehållet och de centrala begrepp som används till tisdagen den 14/5.

vecka 20: Vi arbetade med energiavsnittet på s. 55-67. Samarbete i grupp: uppgifterna på s. 68 och 69. Skriv svaren på ditt arbetsblad och i ditt skrivhäfte

 

 

EU-val vecka 21

Under hösten deltog över 1 500 skolor i årskurs 7-9 och gymnasiet i skolval till Sveriges riksdag. Nu vänder vi blickarna mot Europaparlamentet.

EU och politiken som avhandlas i Bryssel och Strasbourg kan tyckas avlägsen, men är i allra högsta grad en del av vår vardag. Cirka 60 procent av besluten i en kommun har nämligen sitt ursprung i EU-direktiv.

– Att göra sin röst hörd i Europaparlamentsvalet är ett sätt att påverka det som händer i Europa, Sverige och till och med i kommunen. Många viktiga frågor avgörs på europeisk nivå och påverkar vår vardag.

Vallokalen (elevcafét) är öppen måndag 20/5 till torsdag 23/5. Gör din röst hörd!

8 saker du behöver veta om EU https://eu.riksdagen.se/

Matcha din röst https://yourvotematters.eu/sv/quiz/start

Valkompass https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4657&artikel=7208295

Så fungerar EU https://8sidor.se/mer-om-eu/?utm_source=Nyhetsbrev+L%C3%A4rarrummet&utm_campaign=6a4442260f-Nyhetsbrev_MTMs_skolwebb_larare_mars2019&utm_medium=email&utm_term=0_1e64623f9c-6a4442260f-57041789

Intervju med politiker https://8sidor.se/intervjuer-med-eu-politikerna/?utm_source=Nyhetsbrev+L%C3%A4rarrummet&utm_campaign=6a4442260f-Nyhetsbrev_MTMs_skolwebb_larare_mars2019&utm_medium=email&utm_term=0_1e64623f9c-6a4442260f-57041789

 

Att läsa på inför NP i historia

Hej 9b! Jag har lånat en kollegas sammanställning över vad som är bra att läsa på inför NP i historia nästa vecka. Många filmklipp.

Inför NP historia 7 & 9 maj

Skrevs den 24 april, 2019 av Adam Jönsson

Här kommer användbara länkar med viktiga repetitionsmoment inför nästa veckans nationella prov i historia. Du kommer ha stor nytta av att ha gjort detta inför proven!

Historiebruk: https://www.youtube.com/watch?v=ccX0wE7UI5A

Källkritik: https://www.youtube.com/watch?v=fKjHwimOdfY

NP en sammanfattningFörmågorna inför np historia

Vad är grejen med:
Antiken https://www.youtube.com/watch?v=h3SLIAKF_JY
Tidig modern tid https://www.youtube.com/watch?v=RKdcnPjZvnc&list=PL4yCn_ANh0vt9eoFMpKAiv7D6-dcgp-sL&index=5 
Triangelhandeln https://www.youtube.com/watch?v=N5Xz8RaJZGE&list=PL4yCn_ANh0vt9eoFMpKAiv7D6-dcgp-sL&index=6
Franska revolutionen https://www.youtube.com/watch?v=bmHdfijE_24
Industriella revolutionen https://www.youtube.com/watch?v=NlENT1yEaDE
Politiska ideologier https://www.youtube.com/watch?v=wU5XnhpcyIk&list=PL4yCn_ANh0vuE9KPKokwUItw_RYbyqWiA&index=4
Imperialism https://www.youtube.com/watch?v=PB3jXrNJSyU
Första världskriget https://www.youtube.com/watch?v=O8gHhhMbPWE
Andra världskriget https://www.youtube.com/watch?v=TngfhIJsLN8
Förintelsen https://www.youtube.com/watch?v=lJnj3FbViZw
Kalla kriget https://www.youtube.com/watch?v=1jChJrh-k9U

Begreppsanvändning:

kontinuitet och förändringförklaringkällkritik och identitet

  • FörändringRevolutionär en typ av förändring, reformeringär en annan sorts förändring
  • Kontinuitet: mycket är sig likt och förändras inte eller förändras mycket långsamt i historien
  • Förklaring: ofta svar på frågan varför något hände
  • Källkritik: kritisk värdering av en källas användbarhet
  • Identitet: hur identiteter exempelvis byggs av val och sammanhang.

Gammalt NP i historia: https://www.npsoportal.se/amnesproven-ak-9-2013/

Flera elever har efterfrågat tips och exempel på hur man kan utveckla sina resonemang när man skriver en text i tex samhällskunskap. I alla SO-ämnena förväntas elever föra resonemang. Den stora frågan som elev är då förstås; vad är t.ex. ett välutvecklat och väl underbyggt resonemang? Här nedan kan du se vad vi (lärare) letar efter när vi bedömer ett resonemangs kvalitet.

Vad skiljer ett E från ett A? https://pedagogvarmland.se/filmer/vad-skiljer-ett-e-fran-ett-sex-bedomningsaspekter 

Lycka till!
Adam

Det här inlägget postades i 9ESamhällsorienterande ämnen av Adam Jönsson. Skapa ett bokmärke för direktlänken.

9b Historia veckorna 17 – 18