En värld i rörelse – arbetsområde So

Hej!
Här hittar ni info på temat – En värld i rörelse

Arbetsområde En värld i rörelse

Vi lever i en värld i rörelse. Varje dag lämnar människor sina hemländer. De flyr krig, förtryck, fattigdom och bristande framtidsutsikter och de söker sig till frihet, säkerhet och trygghet. Det är inget konstigt. Människor har alltid gjort så.
Men under de senaste åren har allt fler människor tvingats fly eller migrera. Inte sedan andra världskriget har så många befunnit sig på flykt som idag. Ungefär 65 miljoner människor befinner sig i dagsläget på flykt. Dessutom finns cirka 200 miljoner migranter i världen, alltså människor som sökt sig till ett annat land för att arbeta. Den ökade rörligheten innebär att vi alla måste ha kunskap om varför människor lämnar sina hemländer, men också om vilka rättigheter flyktingar och migranter har.

Migration kan vara påtvingad eller frivillig. Orsakerna kan vara naturkatastrofer, krig, finans-, livsmedels-eller klimatkriser. I andra fall kan orsakerna vara att man frivilligt valt att bo på en annan plats eller i ett annat land för att arbeta eller utbilda sig. Den ökade rörligheten bland jordens invånare har lett till ökat utbyte mellan olika kulturer och ökad ekonomisk tillväxt i områden med stor inflyttning av arbetskraft. Men i tider av ekonomisk nedgång har det också lett till social oro med ökade spänningar mellan och inom olika befolkningsgrupper.

Arbetsområdet ger er möjlighet att reflektera över och diskutera på vilka olika sätt migration och urbanisering kan bidra till utveckling. Men också vilka nya utmaningar det kan ge upphov till och hur dessa kan bemötas på sätt som ökar förståelsen mellan människor från olika kulturer.

Arbetsområdet En värld i rörelse handlar om människor som lämnar sina hemländer – både i vår tid och genom historien.

Mvh
Adam

Biologi årskurs 8 e och 8F

Biologi 8E och 8F

Vi kommer att läsa biologi fram till vecka 10 då vi också ska ett prov. Under vecka 8 kommer du att skriva en argumenterande text (mer information om detta kommer lite längre fram).

Planering för kommande veckor:

V6 6:3 och 6:4

V7 6:5 och 6:6

V8 6:7 och skriva argumenterande text

V9 Sportlov

V10 Prov kap 6 biologiboken(fredag)

Planering matematik vt-19

 

Planering matematik år 8  VT19 
vecka   Egen planering   Avsnitt   Diagnos & prov  
3   Kap 3 Geometri  3.3-3.4   
6    3.5-3.6   
7    3.7-3.8   Kapiteltest fredag 
8    Baslägret/ Hög höjd    
9  SPORTLOV     
10     Baslägret/ Hög höjd   Prov kap 3 

Fredag 

11     4.1-4.2   
12    Kap 4 Samband och förändring  4.3-4.4   

 

13    

 

4.5-4.6   
14      4.7-4.8   Kapiteltest fredag 
15     Basläger/hög höjd    
16   PÅSKLOV     
17     Basläger/hög höjd   Prov kap 1- 4 fredag 
18   Kap 5 Sannolikhet och statistik  5.1-5.2   
19    5.3-5.4   
20    

 

5.4-5.6   
21     5.7-5.8   Kapiteltest fredag 
22    Basläger/hög höjd    
23     Basläger/hög höjd    

 

 

Föräldrakören söker förstärkning på herrsidan

På AF finns en föräldrakör för föräldrar som ”brås på sina barn”. Kören består av cirka 45 korister som ses och repeterar en kväll i veckan i skolans lokaler. Repertoaren är bred, från Bach till Elton John och sångglädjen är hög! Kören har turnerat både i Sverige och utomlands, bland annat i Tyskland, Serbien och Italien. Varje höst välkomnas nya sångsugna föräldrar till Öppet Hus och provsjungning.

Just nu skulle vi välkomna förstärkning på herrsidan. Är du tenor eller bas? Har du barn på AF, har sjungit i kör tidigare och läser noter? Då är du varmt välkommen att höra av dig till körens ledare Carin Wallgren på 070-641 2616 eller körens ordförande Carolina Tendorf på 070-9130670.

Hör av dig snarast och senast den 15 februari så att du hinner vara med och öva in vårens repertoar! Vi repeterar på måndagar kl 19-21.

Läxa: Göra färdigt din planering av uppgiften ”Locket på!” i slöjd till v. 6.

Rita en ritning på en av sina tre skisser.(som du gjorde första lektionen)

Ritningen ska innehålla:

Ritat(med linjal/passare) 3 st. sidor/vyer(t.ex. ovanifrån, kortsida, långsida)

Den ska visa hur man tänker sätta ihop sina delar

Vilket material man ska arbeta med.

Ditt för- och efternamn samt klass.

 

Planera för hela ditt slöjdarbete, 15 slöjdlektioner, hur många lektioner du ska arbeta med verktyg, tekniker tills din ask eller smycke är färdigt.  Se på dessa två förslag, klicka på länken här! Metallplaneringsexempel

En bild från din PRAO

Hej 8:or!
Hoppas att ni har det bra där ute i arbetslivet. Under dina två veckor i verkligheten så vill jag att du ber någon ta en bild på dig när du befinner dig i arbete. Bilden ska visa på hur en vanlig dag eller en vanlig arbetssituation kan se ut på din arbetsplats.
Dessa bilder ska vi sedan använda när vi delger varandra erfarenheter från yrkeslivet.

Jobba på nu!
Adam

Hem- och konsumentkunskap näringslära inför prov

Hej!

Här finns alla Powerpoints i de olika näringsämnena som ni ska läsa på inför provet vecka 11.

Här finns också instuderingsuppgifter samt informationspapper om vad ni ska läsa på.

Ni ska läsa på:

Sid 16-27 och 34-45

Åhörarkopior ifrån Powerpoints, se nedan

Instuderingsfrågor, se nedan

 

Lycka till! /Hkk-lärarna

 

Vitaminer PP version 1

Protein PP version 1

Mineralämnen PP version 1

Kolhydrater PP version 1 I

instuderingsuppgifter Alla näringsämnen

Fett PP version 1

Att plugga på inför provet i näringslära version 1

Energi PP version 1