Träna på resonemang och analys

Hej,
Flera elever har efterfrågat tips och exempel på hur man kan utveckla sina resonemang när man skriver en text i tex samhällskunskap. I alla SO-ämnena förväntas elever föra resonemang. Den stora frågan som elev är då förstås; vad är t.ex. ett välutvecklat och väl underbyggt resonemang? Här nedan kan du se vad vi (lärare) letar efter när vi bedömer ett resonemangs kvalitet.

Vad skiljer ett E från ett A? https://pedagogvarmland.se/filmer/vad-skiljer-ett-e-fran-ett-sex-bedomningsaspekter 

Förstå kunskapskraven https://www.youtube.com/watch?v=MQ9OzNZwoUo&list=PLQjOCUclovAcODqLmiHg74j1_vth7qtDP&index=6&t=0s

Höj dina So-betyg http://mikaelsskola.se/allmant-so/hoj-dina-so-betyg/

Sambandsord Sprakutvecklande_SO_Kapitel-3-Ord_och_begrepp-Sambandsord

Skrivmallar Sprakutvecklande_SO_Kapitel-6-Skriva-Skrivmallar

Mvh
Adam

Prov migration v.12

Hej,

Fokusera på följande sidor i häftet ”en värld i rörelse” s. 10-12 samt 5-9.

Begrepp Befolkning och befolkningsutveckling https://www.youtube.com/watch?v=VJ87AT84Iic
Befolkning och orsaker till migration https://www.youtube.com/watch?v=fvVwKBhOo8Y
Befolkningsfördelning och befolkning https://www.youtube.com/watch?v=vL3A8P-VR5E

Genom hela mänsklighetens historia har människor flyttat inom och mellan länder för att söka sig bättre villkor, eller för att komma bort från hot och konflikter. Den största enskilda massrörelsen har under lång tid varit omfördelningen av befolkning från landsbygd till stad. I dag pågår en mycket omfattande urbanisering i folkrika stater som Indien och Kina. Majoriteten av jordens befolkning lever i städer och runt år 2060 beräknas två tredjedelar av världens befolkning leva i urbana miljöer. Den omfattande urbaniseringen ökar möjligheten till ekonomisk tillväxt, men det är också i städerna som fattigdomen ökar som mest. Varje år söker sig miljontals människor till tätorten i hopp om en bättre tillvaro, men möter i stället ofta en verklighet präglad av kriminalitet, arbetslöshet, ohygieniska förhållanden och avsaknad av sjukvård och skolor. Allt pekar på att urbaniseringen kommer att fortsätta och tillta under er livstid. Att ha kunskaper om orsakerna bakom urbaniseringen och konsekvenserna av den blir då centralt, till exempel vid samhällsplanering och fördelning av bistånd.Migration kan vara påtvingad eller frivillig. Orsakerna kan vara naturkatastrofer, krig, finans-, livsmedels-eller klimatkriser. I andra fall kan orsakerna vara att man frivilligt valt att bo på en annan plats eller i ett annat land för att arbeta eller utbilda sig. Den ökade rörligheten bland jordens invånare har lett till ökat utbyte mellan olika kulturer och ökad ekonomisk tillväxt i områden med stor inflyttning av arbetskraft. Men i tider av ekonomisk nedgång har det också lett till social oro med ökade spänningar mellan och inom olika befolkningsgrupper.
Arbetsområdet ger er möjlighet att reflektera över och diskutera på vilka olika sätt migration och urbanisering kan bidra till utveckling. Men också vilka nya utmaningar det kan ge upphov till och hur dessa kan bemötas på sätt som ökar förståelsen mellan människor från olika kulturer.

Mvh
Adam

En värld i rörelse – arbetsområde So

Hej!
Här hittar ni info på temat – En värld i rörelse

Arbetsområde En värld i rörelse

Vi lever i en värld i rörelse. Varje dag lämnar människor sina hemländer. De flyr krig, förtryck, fattigdom och bristande framtidsutsikter och de söker sig till frihet, säkerhet och trygghet. Det är inget konstigt. Människor har alltid gjort så.
Men under de senaste åren har allt fler människor tvingats fly eller migrera. Inte sedan andra världskriget har så många befunnit sig på flykt som idag. Ungefär 65 miljoner människor befinner sig i dagsläget på flykt. Dessutom finns cirka 200 miljoner migranter i världen, alltså människor som sökt sig till ett annat land för att arbeta. Den ökade rörligheten innebär att vi alla måste ha kunskap om varför människor lämnar sina hemländer, men också om vilka rättigheter flyktingar och migranter har.

Migration kan vara påtvingad eller frivillig. Orsakerna kan vara naturkatastrofer, krig, finans-, livsmedels-eller klimatkriser. I andra fall kan orsakerna vara att man frivilligt valt att bo på en annan plats eller i ett annat land för att arbeta eller utbilda sig. Den ökade rörligheten bland jordens invånare har lett till ökat utbyte mellan olika kulturer och ökad ekonomisk tillväxt i områden med stor inflyttning av arbetskraft. Men i tider av ekonomisk nedgång har det också lett till social oro med ökade spänningar mellan och inom olika befolkningsgrupper.

Arbetsområdet ger er möjlighet att reflektera över och diskutera på vilka olika sätt migration och urbanisering kan bidra till utveckling. Men också vilka nya utmaningar det kan ge upphov till och hur dessa kan bemötas på sätt som ökar förståelsen mellan människor från olika kulturer.

Arbetsområdet En värld i rörelse handlar om människor som lämnar sina hemländer – både i vår tid och genom historien.

Mvh
Adam

En bild från din PRAO

Hej 8:or!
Hoppas att ni har det bra där ute i arbetslivet. Under dina två veckor i verkligheten så vill jag att du ber någon ta en bild på dig när du befinner dig i arbete. Bilden ska visa på hur en vanlig dag eller en vanlig arbetssituation kan se ut på din arbetsplats.
Dessa bilder ska vi sedan använda när vi delger varandra erfarenheter från yrkeslivet.

Jobba på nu!
Adam

Inför Hi-prov 5/12

Hej!

Provet kommer att beröra framför allt två saker:

Historiebruk kopplat till Amerikanska revolutionen – vilket vi har arbetat med och tränat på i samband med filmen och det innebär alltså att man inte behöver kunna rabbla innehållet i boken.

Franska revolutionen – orsaker och konsekvenser. På kort och lång sikt samt positiva och negativa effekter.

Franska revolutionen

Lycka till!
Adam

Aktion julklappen tors 15/11 kl 12:30 aulan

Aktion julklappen

Aktion julklappen är en del av Läkarmissionens arbete och innebär att de som deltar sätter ihop en julklapp med förutbestämt innehåll (se nedan) som sedan skeppas ned till barn i Rumänien, Ukraina och Moldavien. Antingen gör var och en sin egen julklapp, eller så går ett par stycken ihop om en gemensam julklapp. Det kan vara ett fint alternativ då det ju faktiskt kostar pengar att bidra.

Tomteverkstad i aulan

Det är förstås frivilligt att delta, men den 15/11 får de klasser som har anmält sig en halvtimme för att slå in paket och tillverka hälsningskort i aulan. Skolledningen kommer att finnas på plats i aulan, men undervisande lärare förväntas att följa med den halvtimme klassen får.

Praktiskt

Skolan bidrar med

1 blyertspenna ✓

1 pennvässare ✓

1 suddgummi ✓

1 skrivhäfte ✓

1 ritblock ✓

Varje elev/elevgrupp bidrar själv-a med

1 ask med färgkritor ✓

1 tvål ✓

1 tandborste ✓

1 tub med tandkräm ✓

1 tablettask ✓

1 reflex ✓

1 jul- eller vykort med en personlig hälsning på engelska. Hälsningen är väldigt populär bland barnen!

En plastpåse att lägga prylarna i innan de slås in i

Färgglatt presentpapper (Förslagsvis går man ihop ett par stycken om en rulle)

Alla julklappar i Aktion Julklappen måste innehålla samma saker, dels på grund av tullen, och dels för att det ska bli rättvist för barnen som får dem.

Läs mer om Aktion Julklappen här:

https://www.lakarmissionen.se/vart-arbete/aktion-julklappen-skola-forening/

Revolutionernas tid

Arbetsområde åk 7-9 (hi): v. 41-47

Revolutionernas tid
En tid där idéer är värda att slåss och dö för. Nya idéer om individens rättigheter och tankens frihet leder till vetenskapliga framsteg och nya moraliska värderingar. Det här arbetsområdet skildrar bland annat historien om kyrkan versus vetenskapen. Du får även veta mer om “Boston Tea Party”, den franska och haitiska revolutionen samt Australiens grundande.

Länk:
Arbetsområde Revolutionernas tid

Mvh
Adam

Inför So-prov v.40

Vi kommer att genomföra två delprov. Ett digitalt med kryssfrågor samt en mer resonerande del.

Du ska:

  • ha kunskaper om demokratiska värden och processer och visar det genom att föra enkla resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter samt för- och nackdelar med olika former för gemensamt beslutfattande
  • kunna förklara viktiga begrepp som t.ex: direkt demokrati, representativ demokrati, allmän och lika rösträtt, majoritetsbeslut, rättssäkerhet, offentlighetsprincip, censur, mänskliga fri- och rättigheter, politiskt parti, ideologi, makt, grundlag, konservatism, liberalism, socialism, feminism, ekologism, regering, riksdag, kommun, landsting, statsskick, kommunfullmäktige,, utskott, minister, departement, proposition, motion
  • ha kunskaper om Sveriges politiska system med riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort
  • ha kunskaper om politiska ideologier.
  • ha kunskaper om demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen.

Demokrati och diktatur s. 178-181 + 184-185
Svara på/fundera kring frågor på s.197 (4,5,6)
Vad är grejen med demokrati https://www.youtube.com/watch?v=1_yU832p-ao
Vad är grejen med Sveriges grundlagar https://www.youtube.com/watch?v=lv1-70I3ViU&index=2&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c
Parti och ideologi s. 190-196
Svara på/fundera kring frågor på s.192
Vad är grejen med politiska partier https://www.youtube.com/watch?v=gaMaqHHTtKw&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c&index=3
Politiska ideologier https://www.youtube.com/watch?v=wU5XnhpcyIk
Så styrs Sverige s. 200-201 + 204-221 + 230
Svara på/fundera kring frågor på s. 231 (1,2,3,4,6,7,8)
Marcus valskola https://www.youtube.com/watch?v=HCKX2_RkWwk
Vad är grejen med kommuner och landssting https://www.youtube.com/watch?v=U5z37j4Uxm4&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c&index=4
Vad är grejen med riksdag och regering https://www.youtube.com/watch?v=47x-nH7Muos&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c&index=5

Riksdagen – en kort vägledning:http://www.riksdagen.se/globalassets/15.-bestall-och-ladda-ned/studiematerial/riksdagen-en-kort-vagledning.pdf

Lycka till!
Adam