Biologi årskurs 8 e och 8F

Biologi 8E och 8F

Vi kommer att läsa biologi fram till vecka 10 då vi också ska ett prov. Under vecka 8 kommer du att skriva en argumenterande text (mer information om detta kommer lite längre fram).

Planering för kommande veckor:

V6 6:3 och 6:4

V7 6:5 och 6:6

V8 6:7 och skriva argumenterande text

V9 Sportlov

V10 Prov kap 6 biologiboken(fredag)

Planering matematik vt-19

 

Planering matematik år 8  VT19 
vecka   Egen planering   Avsnitt   Diagnos & prov  
3   Kap 3 Geometri  3.3-3.4   
6    3.5-3.6   
7    3.7-3.8   Kapiteltest fredag 
8    Baslägret/ Hög höjd    
9  SPORTLOV     
10     Baslägret/ Hög höjd   Prov kap 3 

Fredag 

11     4.1-4.2   
12    Kap 4 Samband och förändring  4.3-4.4   

 

13    

 

4.5-4.6   
14      4.7-4.8   Kapiteltest fredag 
15     Basläger/hög höjd    
16   PÅSKLOV     
17     Basläger/hög höjd   Prov kap 1- 4 fredag 
18   Kap 5 Sannolikhet och statistik  5.1-5.2   
19    5.3-5.4   
20    

 

5.4-5.6   
21     5.7-5.8   Kapiteltest fredag 
22    Basläger/hög höjd    
23     Basläger/hög höjd    

 

 

Har du tänkt över slöjderbjudandet?

HALLI-HALLÅ PÅ ER!

Jag hoppas att ni har det kanon bra på er prao och lär er massor!!

Jag och Joanna vill påminna er att ni fick ett erbjudande av Joanna innan Praon som ni, om ni ville ha det, skulle maila till oss båda. 

joanna.thelander@stockholm.se   annette.le.maire@stockholm.se

Må bäst på er!

/Nette

Föräldrakören söker förstärkning på herrsidan

På AF finns en föräldrakör för föräldrar som ”brås på sina barn”. Kören består av cirka 45 korister som ses och repeterar en kväll i veckan i skolans lokaler. Repertoaren är bred, från Bach till Elton John och sångglädjen är hög! Kören har turnerat både i Sverige och utomlands, bland annat i Tyskland, Serbien och Italien. Varje höst välkomnas nya sångsugna föräldrar till Öppet Hus och provsjungning.

Just nu skulle vi välkomna förstärkning på herrsidan. Är du tenor eller bas? Har du barn på AF, har sjungit i kör tidigare och läser noter? Då är du varmt välkommen att höra av dig till körens ledare Carin Wallgren på 070-641 2616 eller körens ordförande Carolina Tendorf på 070-9130670.

Hör av dig snarast och senast den 15 februari så att du hinner vara med och öva in vårens repertoar! Vi repeterar på måndagar kl 19-21.

Läxa: Göra färdigt din planering av uppgiften ”Locket på!” i slöjd till v. 6.

Rita en ritning på en av sina tre skisser.(som du gjorde första lektionen)

Ritningen ska innehålla:

Ritat(med linjal/passare) 3 st. sidor/vyer(t.ex. ovanifrån, kortsida, långsida)

Den ska visa hur man tänker sätta ihop sina delar

Vilket material man ska arbeta med.

Ditt för- och efternamn samt klass.

 

Planera för hela ditt slöjdarbete, 15 slöjdlektioner, hur många lektioner du ska arbeta med verktyg, tekniker tills din ask eller smycke är färdigt.  Se på dessa två förslag, klicka på länken här! Metallplaneringsexempel

En bild från din PRAO

Hej 8:or!
Hoppas att ni har det bra där ute i arbetslivet. Under dina två veckor i verkligheten så vill jag att du ber någon ta en bild på dig när du befinner dig i arbete. Bilden ska visa på hur en vanlig dag eller en vanlig arbetssituation kan se ut på din arbetsplats.
Dessa bilder ska vi sedan använda när vi delger varandra erfarenheter från yrkeslivet.

Jobba på nu!
Adam

Hem- och konsumentkunskap näringslära inför prov

Hej!

Här finns alla Powerpoints i de olika näringsämnena som ni ska läsa på inför provet vecka 11.

Här finns också instuderingsuppgifter samt informationspapper om vad ni ska läsa på.

Ni ska läsa på:

Sid 16-27 och 34-45

Åhörarkopior ifrån Powerpoints, se nedan

Instuderingsfrågor, se nedan

 

Lycka till! /Hkk-lärarna

 

Vitaminer PP version 1

Protein PP version 1

Mineralämnen PP version 1

Kolhydrater PP version 1 I

instuderingsuppgifter Alla näringsämnen

Fett PP version 1

Att plugga på inför provet i näringslära version 1

Energi PP version 1

SV prao

Frågor att ställa på din prao-plats:

När bildades företaget?/När startade verksamheten?

Finns speciella rutiner att hålla sig till, t ex när det gäller arbetstider, fikaraster, hygien?

Hur många anställda finns på arbetsplatsen?

För- och nackdelar med arbetet?

Vilka olika arbetsuppgifter finns? Vilka olika yrkeskategorier?

Hur arbetar man med jämställdhet?

Hur ser företaget på konkurrens?

Vad tycker kunderna om det företaget erbjuder?

Hur når ni er målgrupp? Vilka tillhör er målgrupp?

Får anställda friskvård?

Får de anställda subventionerad lunch i form av matkuponger, rikskort? Finns en matsal?

 

Lägg märke till följande:

Hur ser miljön ut? (Ta hänsyn till alla sinnen.)

Hur ser könsfördelningen ut?

Hur är det med grupperingar baserade på yrkeskategori/status?

Bemöts alla på samma sätt?

Etnisk bakgrund – yrkeskategori? Vad kan man reflektera kring?

Finns en klädkod?

Är någon arbetsuppgift fysiskt eller psykiskt ansträngande?