Färdigställande av inlämningsuppgifter och slöjdutvärderingar

Hej!

Nu börjar terminen dra mot sitt slut, vilket gör att det börja bli dags att knyta ihop säcken. För att kunna göra det måste jag få in allt material jag behöver för att kunna ge dig en rättvis bedömning.

Jag vill därför att alla som ännu inte har fyllt i era slöjdutvärderingar ser till att detta är gjort senast fredag den 24 maj. Detta gäller även dig som mot förmodan ännu inte har lämnat in alla inlämningsuppgifter (gäller inte alla elever eller klasser).

Självklart kommer jag att påminna dig även under lektionstid, så du får alla chanser att ha detta gjort i tid.

Lycka till och slöjda bra!

/Max

V.19 arbetar vi med självbedömning i slöjd + DEL 2 utvärdering

Hej alla elever som har textilslöjd i åk 7-9!

Kommande veckor kommer vi att arbeta lite extra med bedömning i slöjd.

  1. Ni kommer att få en genomgång om bedömningen och kunskapskrav.
  2. Ni kommer få arbeta med självbedömning och fylla i matrisen (den är bifogad, så läs gärna igenom hemma. Går även bra att fylla i hemma om du har ont om tid på lektionerna). Lämnas in  och fylls i under lektionen v. 19.
  3. Jag kommer att göra en bedömning utifrån de kunskaper ni visat på lektionerna på samma matris. Ni får igen matrisen och kan se hur ni ligger till, vad ni kan göra för att utvecklas och förhoppningsvis får ni en större kunskap om hur bedömningen i slöjd ser ut.

MATRIS SLÖJD 9 pdf

Bifogar även DEL 2 – utvärderingen om ni för förbereda er hemma. Den finns även i pappersform i salen.

del 2 skriftligt utvärdering

Information om när del 2, slöjdarbetet och övriga dokument (logg, del 1) ska vara inlämnade kommer på bloggen.

Hälsningar Elin

Instruktion och inspiration ”Hård förvaring”

Hej!

Nedan kommer lite saker ni kan inspireras av och fundera kring årets arbetsområde ”Hård förvaring.

Läs noga igenom Arbetsområde åk 8 2019-2020 om du inte redan gjort det. Det kan också vara bra att titta på Slöjd kunskapskrav om du vill ha en tydligare uppfattning om hur jag bedömer ditt slöjdande.

Titta också gärna på följande inspirerande videos:

Lycka till!

MVH

/Max

Textilslöjd VT-19 = Återbruk + bedömning

Hej 8C och 8D!

Hoppas ni har haft två lärorika veckor på er PRAO. Nu är det snart dags för vanlig skola igen om här kommer information till de elever som har textilslöjd:

Under kommande vecka ska vi börja arbeta med vår förvaring i återbruk. Kolla hemma om ni har några textilier att ta med. Har ni mycket får ni gärna ta med er och dela med klasskompisar under lektionen. Ska ni sy väskor kan ni exempelvis kolla om ni har delar från gamla väskor, behöver ni mycket tyg kan ni leta efter gamla sängkläder eller gardiner, behöver ni knappar till t.ex. ett kuddfodral kan ni ta bort knappar från en jacka eller skjorta. Men kom ihåg att fråga hemma om det är ok innan :)

Bifogar tre filer om bedömning i slöjd. Vår matris, en presentation av matrisen och en förkortad version som beskriver de förmågor vi utvecklar i slöjden.

MATRIS SLÖJD 9 pdf

Om kursplanen

Presentation om förmågorna

______________________________________________________________

Vid uppstart av arbetet fyller vi i:

del 1 skriftligt planering

Vi avslut av arbetsområden fyller vi i:

del 2 skriftligt utvärdering

 

 

Inspiration till mitt arbete – en kort redogörelse (trä/metallslöjd)

Hej kära 8:or!

Som ni säkert kommer ihåg är ju en del av höstens arbete i trä/metallslöjd att redogöra för hur ni har arbetat med inspiration, idéutveckling och formgivning av era smycken. Många av er har dokumenterat detta så väl i era loggböcker att ytterligare redogörelse inte är nödvändigt, men en del skulle behöva göra detta mer ordentligt – särskilt ni som siktar på ett högre betyg.

För dig som känner dig träffad, skulle jag vilja att du senast torsdag eftermiddag e-postar eller lämnar en komplementerande text i mitt fack (maximalt 1 A4, Times New Roman, storlek 12), där du redogör för:

  • Vilken historisk epok representerar ditt smycke?
  • Vilka inspirationskällor använde du i formgivningen av ditt smycke? Hur går det att se i ditt färdiga arbete?
  • Vilka former, färger och symboler förekommer i ditt arbete? Varför då?
  • Vilka material, verktyg och tekniker har du arbetat med? Varför valde du att arbeta på detta sätt?
  • Blev det några skillnader mellan dina idéer, skisser och ditt färdiga arbete? Förklara i så fall varför!

Min e-postadress är max.smedberg@stockholm.se för er som vill e-posta. Annars besitter jag fack nummer 45 utanför expeditionen om du vill lämna i pappersform. Glöm inte att underteckna med namn och klass, hur du än gör!

/Max

Textilslöjd

Hej! Det är inte så många slöjdlektioner kvar denna termin och det börjar bli dags att utvärdera vårt arbete. Jag bifogar därför ett dokument för redovisning/utvärdering ifall någon vill göra den hemma. Bifogar även de dokument ni fick om bedömning i slöjd som ni fick i början av terminen – matrisen, en förklaring av matrisen samt en enkel förklaring av de förmågor vi arbetar med. Hälsningar Elin

Redovisning/utvärdering

del 2 skriftligt utvärdering

Om bedömning:

MATRIS SLÖJD 9 pdf

Om kursplanen PDF

Presentation av förmågor

Inspiration slöjd

Hej!

Sent omsider kommer här lite mer inspirationsmaterial och filmer som du kan ha nytta av i ditt smyckesslöjdande.

1.) För er som har tänkt att arbeta med gjutning, här följer en enkel instruktionsfilm om grunderna i tenngjutning:

2.) För er intresserade av att tillverka ringar – här är en schysst instruktionsfilm om hur du kan tillverka en snygg ring av ett gammalt mynt!

3. En kort film om hur du kan skapa ett armband inspirerad av Samisk kultur med läder, flätad tenntråd och benknappar.

4.) En mer avancerad trådkonstvideo, som visar hur du kan väva ihop metalltrådar till ett smycke i så kallad art deco-stil (ca 1919-1939):

5.) För er sugna på att gravera (karva in mönster) i metall, följer här en kort liten instruktionsvideo:

Textilslöjden HT18 – Återbruk/Förvaring

I Sverige köper vi i genomsnitt 13,5 kg textilier per person och år samtidigt som vi slänger 8 kg textilier. Har ni något hemma att ta med för att sy om på slöjden? Kolla till nästa vecka!

Vi lär oss mer om textilier och miljö och startar upp ett arbetsområde som kommer att fortsätta hela terminen där vi skapar nytt av gammalt.

Trä- och metallslöjd HT 2018

Hej!

Nedan kommer lite saker ni kan inspireras av och fundera kring årets arbetsområde: historiska smycken.

Smycken genom historien

Arbetsområde åk 8 2018

Framför allt vill jag att du funderar på följande frågor tills nästa lektion:

  • Vilket sorts smycke vill du tillverka (ring, armband, halssmycke, örhänge o.s.v…)
  • Vilken tid och plats i historien representerar ditt smycke?
  • Varför valde du just denna plats och tid i historien?
  • Varför tycker du just att denna stil (på smycket) är tilltalande?
  • Vilket/vilka material kommer du att arbeta med?
  • OBS! Vad behöver du för att bli klar – viktigt att veta för att jag ska kunna göra beställningar om du behöver något speciellt!

Lycka till!

MVH

/Max