Kategoriarkiv: Naturorienterande ämnen
Vetenskapens Hus
Hej!
Den 22/2 går åk 8 A till Vetenskapens Hus. Vi går från skolan 12.55 och sedan åker vi med buss 61 mot Ruddammen. Programmet börjar kl.13:30.
Adress: Roslagstullsbacken 29
Buss: buss 61 till Ruddammen eller buss 50 till Roslagstull. Även buss 670 och 6 stannar i närheten.
T-bana: Tekniska högskolan, uppgång mot ”Körsbärsvägen”.
Promenera sedan cirka 8 minuter uppför Körsbärsvägen, följ sedan Ruddammsbacken mot Roslagstullsbacken.
NO-planering åk 8 AB ”Ljud och ljus”
kap. 7 ”Tryck”
Uppgifter att öva genom
- Kap 7.1 s.202 Uppgift 1-7
- Kap 7.2 s.207 Uppgift 1-4 (på s.334 finns densitetstabellen inte s.333), 6-8
- Kap 7.3. s.212. Uppgift 1,5,6,8,9
- Fysikhäfte räkneuppgifter på tryck
Spektrum har även en webbapp.
Välj kapitel 7 och du kan få text uppläst, öva på begrepp och svara på frågor.
8 AB No-planering vt-19
Hej!
Här hittar ni planeringen för vt-19. Terminsplanering NO_VT 19 åk 8
Vi börjar med Tryck och håller på med detta i 2 veckor innan PRAO.
Instuderingsfrågor syror och baser, salter
Syror och baser, salter
Vecka 45 fortsätter vi jobba med kap.5:1 Salter. TDS 5:1
Vecka 46 börjar vi med kap. 5:2 Metalloxid. TDS 5:2
Vecka 47 fredagen den 23 november kommer vi att ha ett kemiprov på kapitel 4 och 5. Repetition kap 4 och 5
Syror och baser
Läxa v.43: läsa kap.4:3-4:4 och TDS
Praktiskt prov i kemi nästa vecka.
Vi kommer under våra långpass i kemi göra ett praktiskt prov. I provet ingår planering, genomförande och utvärdering där utvärdering handlar om att skriva en laborationsrapport.
Ni kommer enskilt att få planera en laboration ut efter givna instruktioner. Därefter blir det enskilt laborerande samt enskilt skrivande av laborationsrapport. Vi kommer att laborera samt skriva laborationsrapport även efter detta tillfälle så ser det som ett övningstillfälle och använd bedömningsmatrisen till att utveckla dina kunskaper kring att skriva laborationsrapport.
Kunskapskrav som bedöms under det praktiska provet:
- Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
- Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar med viss anpassning till syfte och målgrupp.
- Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.
- I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
- Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till kemiska modeller och teorier.
- Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras.
- Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Inför provet kap 6:1-6:5
På fredag den 28/9 har vi Biologiprovet.
Inför biologi provet Människokroppen del 1
- Testa dig själv 6,5 s.256
Sli-filmer
- Utflykter till livets kärna : Immunförsvaret
- Vi lär oss om: Immunsystemet
Hjärtat och blodomloppet
Biologi provet kommer vara v.39 den 28/9 på fredag.
Den här veckan började vi arbeta med kap 6:4 Hjärta och blodomlopp på s.245-252.
Sli-film: Vi lär oss om: Blodet och blodomloppet
Genomgång Hjärtat och Blodomloppet 2
Blodomloppet transporterar syre och näring med blodet till cellerna samt transporterar bort koldioxid och avfallsprodukter från cellerna.
För att visa att blodet är syrerikt (fullt med syre) använder man röd färg på blodet. För att visa att blodet är syrefattigt (lite syre) använder man blå färg på blodet.
Hjärtat
Blodets olika delar
Andning och lungorna
Den här veckan började vi med Andningssystemet. Du behöver syre för att kunna leva. När du andas tar du in syrerik luft som luftvägarna transporterar ner i lungorna.
Matspjälkningssystemet
Hej!
Vi började arbeta med matspjälkningssystemet. Matsmältningsorganens viktigaste uppgift är att bryta ner maten.
Hemläxa v.36 TDS 6:2 och förklara begrepp
Biologi planering åk 8 AB ht-18
Planering människokroppen åk 8
V.35 skriftligt läxförhör om cell, stamcell, vävnad, organ och organsystem.