Träna på resonemang och analys

Hej,
Flera elever har efterfrågat tips och exempel på hur man kan utveckla sina resonemang när man skriver en text i tex samhällskunskap. I alla SO-ämnena förväntas elever föra resonemang. Den stora frågan som elev är då förstås; vad är t.ex. ett välutvecklat och väl underbyggt resonemang? Här nedan kan du se vad vi (lärare) letar efter när vi bedömer ett resonemangs kvalitet.

Vad skiljer ett E från ett A? https://pedagogvarmland.se/filmer/vad-skiljer-ett-e-fran-ett-sex-bedomningsaspekter 

Förstå kunskapskraven https://www.youtube.com/watch?v=MQ9OzNZwoUo&list=PLQjOCUclovAcODqLmiHg74j1_vth7qtDP&index=6&t=0s

Höj dina So-betyg http://mikaelsskola.se/allmant-so/hoj-dina-so-betyg/

Sambandsord Sprakutvecklande_SO_Kapitel-3-Ord_och_begrepp-Sambandsord

Skrivmallar Sprakutvecklande_SO_Kapitel-6-Skriva-Skrivmallar

Mvh
Adam

Nationalsångsmello!

Och de tävlande bidragen är…

  1. Afghanistan
  2. Sydkorea
  3. Tyskland
  4. Kina
  5. Australien
  6. Chile
  7. Syrien
  8. Serbien
  9. Ghana
  10. Mexiko
  11. Brasilien
  12. Nordkorea
  13. Nigeria
  14. USA
  15. Bangladesh
  16. Indonesien
  17. Somalia
  18. Egypten
  19. Haiti
  20. Storbritannien
  21. Turkiet
  22. Ukraina
  23. Indien
  24. Kongo-Kinshasa
  25. Irak
  26. Ryssland
  27. Sydafrika
  28. Kuba
  29. Kanada

    Kör en snabbrepris hemma och bestäm vilka bidra du vill rösta på. Du får dela ut följande poäng:
    1, 2 & 3.

    Må bästa sång vinna!

So mån 21/1

Hej på er!

Jag kommer tyvärr bli hemma och vabba i morgon mån 21/1. Ni kommer att ha vikarie på er dubbellektion So. Följande gäller:

Veckans land – alla bör bli klara med sitt land. Använd Atlas till kartövningen (finns i klassrummet).

Om ni blir klara gäller:

Geografibok s. 6-7 svara på fråga 1-5 (s.6)
s. 8-10 svara på fråga 1-3 (s.10)
s.11 svara på fråga 1-3 (s.11)
s.12-17 svara på fråga 1-5 (s.17)

Ni skriver svaren i sin skrivbok.

​Mvh
Adam

Korrespondenterna – Förstå världen (Arbetsområde åk 7 VT Ge/Sh)

Arbetsområde åk 7 VT (Ge/Sh)
Korrespondenterna Förstå världen

Länk: Arbetsområde Korrespondenterna – Förstå världen

AF:s korrespondenter är på plats där det händer. Genom vår utrikesrapportering kommer du nära de dramatiska händelserna, får bakgrund och analyser. Du kan höra rösterna och människorna som berörs. Vår förhoppning är att det bidrar till att göra världen mer begriplig.

För att förstå världen bättre, behövs både kunskap och närvaro.

Mvh
Adam

Studiebesök i morgon!

Hej,
Vilgots mamma, som arbetar i riksdagen, har bjudit in klassen till en guidad visning. Vi samlas i morgon kl 08:30 utanför sal 409 för en gemensam promenad till riksdagshuset

Info inför besöket:

  • Vi passerar en säkerhetskontroll.
  • Väskor, kepsar och ytterkläder ska av säkerhetsskäl låsas in i skåp i vårt kapprum.
  • Ta med 10-kronorsmynt. För att låsa skåp behövs en 10-krona. Den får man tillbaka när skåpet låses upp. I kapprummet finns möjlighet att växla sedlar. Det finns även skåp med kodlås.
  • Mobiltelefoner ska vara satta i ljudlöst läge eller avstängda. Det går bra att använda telefonen för att fotografera under besöket.

    Mvh
    Adam

 

Inför So-prov v.40

Vi kommer att genomföra två delprov. Ett digitalt med kryssfrågor samt en mer resonerande del.

Du ska:

  • ha kunskaper om demokratiska värden och processer och visar det genom att föra enkla resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter samt för- och nackdelar med olika former för gemensamt beslutfattande
  • kunna förklara viktiga begrepp som t.ex: direkt demokrati, representativ demokrati, allmän och lika rösträtt, majoritetsbeslut, rättssäkerhet, offentlighetsprincip, censur, mänskliga fri- och rättigheter, politiskt parti, ideologi, makt, grundlag, konservatism, liberalism, socialism, feminism, ekologism, regering, riksdag, kommun, landsting, statsskick, kommunfullmäktige,, utskott, minister, departement, proposition, motion
  • ha kunskaper om Sveriges politiska system med riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort
  • ha kunskaper om politiska ideologier.
  • ha kunskaper om demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen.

Demokrati och diktatur s. 178-181 + 184-185
Svara på/fundera kring frågor på s.197 (4,5,6)
Vad är grejen med demokrati https://www.youtube.com/watch?v=1_yU832p-ao
Vad är grejen med Sveriges grundlagar https://www.youtube.com/watch?v=lv1-70I3ViU&index=2&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c
Parti och ideologi s. 190-196
Svara på/fundera kring frågor på s.192
Vad är grejen med politiska partier https://www.youtube.com/watch?v=gaMaqHHTtKw&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c&index=3
Politiska ideologier https://www.youtube.com/watch?v=wU5XnhpcyIk
Så styrs Sverige s. 200-201 + 204-221 + 230
Svara på/fundera kring frågor på s. 231 (1,2,3,4,6,7,8)
Marcus valskola https://www.youtube.com/watch?v=HCKX2_RkWwk
Vad är grejen med kommuner och landssting https://www.youtube.com/watch?v=U5z37j4Uxm4&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c&index=4
Vad är grejen med riksdag och regering https://www.youtube.com/watch?v=47x-nH7Muos&list=PL4yCn_ANh0vvU5BflB5GCsPFV8Dp7Gz4c&index=5

Riksdagen – en kort vägledning:http://www.riksdagen.se/globalassets/15.-bestall-och-ladda-ned/studiematerial/riksdagen-en-kort-vagledning.pdf

Lycka till!
Adam

 

Skolval – valkompass

På torsdag är det skolval och för dig som fortfarande känner dig osäker på vilket parti du ska rösta på kommer här två tips:

TT:s valkompass ger dig argument för och argument emot i 30 viktiga frågor. Gör den här:
https://valkompass.tt.se/valkompassen18/index.html?#

Läs om vad partiledarna tycker i viktiga frågor här:
https://www.mtm.se/globalassets/om-oss/valet_2018/8sidor_och-alla_valjares_tidning_om_valet_2018.pdf

Mvh
Adam

Samhällskunskap åk 7-9: Valet 2018 – Beslutsfattande & politiska idéer

Hej,
Jag bifogar planeringen för samhällskunskap åk 7-9. Här hittar ni både information kring arbetsområdet samt användbara länkar mm.
Med vänlig hälsning
Adam Jönsson
Lärare i So
adam.jonsson@stockholm.se

Planering
Arbetsområde val 2018