Español. Åk7 E-F. Deberes para el jueves 7 de febrero. Semana 6.

Hola!

Skriv i en A4 papper eller en Word dokument 12 meningar men de följande villkoren:

1. Du måste använda 12 olika personliga pronomen, en pronom i varje mening. Du kan inte använda samma pronom två gånger. Vad är en personlig pronom? Here you have: yo, tú, él, ella, usted, nosotros, nosotras, vosotros, vosotras, ellos, ellas, ustedes. Ni kan få lite hjälp från grammatiken i text boken sida 78

2. Du måste använda minst 12 olika verb. Du kan inte använda samma verb två gånger. Vilka verb? Det finns massor men här har du flera som du kan använda. Kolla gärna på grammatiken i text boken sidorna: 95-98

Oregelbundna: ser, estar, ir, tener

Regelbundna: hablar, cantar, desayunar, cenar, chatear, terminar, estudiar, comer, beber, querer, vivir

Diftongerade: empezar (empiezo, empiezas, empieza, empezamos, empezáis, empiezan)

jugar (juego, juegas, juega, jugamos, jugáis, juegan)

dormir (duermo, duermes, duerme, dormimos, dormís, duermen)

Reflexiva: llamarse (me llamo, te llamas, se llama, nos llamamos, os llamáis, se llaman)

Speciella: gustar (me gusta, te gusta, le gusta, nos gusta, os gusta, les gusta)

 

ARBETSOMRÅDE I SLÖJD ÅK 7 – Håll dig inom ramarna eller inte…  (Ramdelen av tavlan)         

ARBETSOMRÅDE ÅK 7- Håll dig inom ramarna eller inte…            

Klicka på den länk du vill gå in och se på!

Slöjduppgift ÅK 7 2018-19 – Årets slöjduppgift.

Lärarplanering 1819 för lektionerna i åk 7 – Slöjdlärarens planering av slöjdlektionerna i åk 7.

Planeringsexempel – Exempel hur du kan planera ditt slöjdarbete.

Betygskriterier i åk 9  – Som vi även arbetar mot i åk 7.

TRÄ-sorter – Bilder och information om olika träsorter..

Filmer åk7 2019 – Filmer om bl.a. halvt-i-halvt bladning, ritning, skära mönster och mycket mer.

 KOM IHÅG att du: Planerar ditt slöjdarbete för att du ska göra ditt arbete på ett bra sätt och hinna klart arbetet på utsatt tid. Övar på lektionerna så att du lär dig hur material, verktyg och hantverks(arbets)tekniker fungerar på ett säkert sätt. Dokumenterar och utvärderar för att du sätter ord på dina tankar och vad du gör så minns du det bättre. När du utvärderar tänker du igenom vad du har gjort och lär dig både av det som gått bra men också då det inte har gått bra.

Vi har utställning i korridoren utanför skolsyster i slutet av maj, v. 22, månad 2019 så då ska alla vara klara med sina tavlor.

Ni gör ett super bra arbete så tavlorna kommer att bli fantastiska!!

/Nette.

mail adress: annette.le.maire@stockholm.se

Föräldrakören söker förstärkning på herrsidan

På AF finns en föräldrakör för föräldrar som ”brås på sina barn”. Kören består av cirka 45 korister som ses och repeterar en kväll i veckan i skolans lokaler. Repertoaren är bred, från Bach till Elton John och sångglädjen är hög! Kören har turnerat både i Sverige och utomlands, bland annat i Tyskland, Serbien och Italien. Varje höst välkomnas nya sångsugna föräldrar till Öppet Hus och provsjungning.

Just nu skulle vi välkomna förstärkning på herrsidan. Är du tenor eller bas? Har du barn på AF, har sjungit i kör tidigare och läser noter? Då är du varmt välkommen att höra av dig till körens ledare Carin Wallgren på 070-641 2616 eller körens ordförande Carolina Tendorf på 070-9130670.

Hör av dig snarast och senast den 15 februari så att du hinner vara med och öva in vårens repertoar! Vi repeterar på måndagar kl 19-21.

Läxa: att göra din planering av ”Hålla dig innanför ramarna eller inte….” i TM-slöjd till v. 6.

Rita en ritning på en av sina tre skisser.(som du gjorde första lektionen)

Ritningen ska innehålla:

Ritat(med linjal/passare) 3 st. sidor/vyer(t.ex. ovanifrån, kortsida, långsida)

Den ska visa hur man tänker sätta ihop sina delar

Vilket material man ska arbeta med.

Ditt för- och efternamn samt klass.

 

Planera för hela ditt slöjdarbete, 15 slöjdlektioner, hur många lektioner du ska arbeta med verktyg, tekniker tills din ram är färdig.  Se på dessa två förslag, klicka på länken här! Planeringsexempel