Español. Åk7 E-F. Deberes para el jueves 21 de marzo. Semana 12.

Hola,

Para el jueves 21 de marzo tenéis que (ni måste) entrenar con los verbos que hay (som finns ) en este Quizlet: Quizlet de verbos.

El jueves haréis un test en Quizlet para comprobar si os los habéis aprendido.

(På torsdag kommer ni att göra en test i Quizlet för att kunna utvärdera om ni har lärt er verben)

Un saludo

Miguel

Fysikprov fre v 11

Du ska kunna förstå, utföra beräkningar ((tyngd)kraft,tryck, densitet) och resonera kring nedanstående begrepp.

Kraft och tyngd sid. 172-174 i kap 6 

  • Att kunna skilja på¨massa och tyngd och hur dessa begrepp relaterar till varandra

Tryck , kap 7

  • Kraft per areaenhet, Pa
  • Tryck på fasta material
  • Tryck i vätskor, tryckökning, kommunicerande kärl, Arkimedes princip
  • Tryck i gaser, Lufttryck- höjd, normalt lufttryck, övertryck, undertryck

Värme och väder, kap 4

  • Densitet (massa per volymenhet)
  • Samband mellan densitet och värme
  • Värmespridning; ledning, strömning och strålning
  • Varför väder uppstår

Dags att söka bidrag för sommarlovsaktiviteter!

Nu kan du som är i behov av ekonomiskt stöd söka bidrag från Adolf Fredriks skollovskolonier för ditt/dina barn som går på Adolf Fredriks musikklasser. Bidrag kan sökas till sommarlovsaktiviteter som kollo, lägerverksamhet, lantvistelse eller liknande. Mer information finns i bifogat informationsblad.

Ansökan ska vara oss till handa senaste den 5 april 2019.

INFO om ansökan skollovskolonier

AF koloniförening_ansökan

Den 4 maj är även sista ansökningsdag för bidrag från Stiftelsen Adolf Fredriks Barnhem (gäller elever som går AF):

http://www.stiftelseansokan.se/Pages/AdolfFredriks.aspx

Español. Åk7 E-F. Deberes para el jueves 7 de marzo. Semana 10.

¡Hola!

Para el jueves 7 de marzo tenéis que hacer lo siguiente:

De som tillhör grupp E måste läsa texten ”Comer en España” i texboken sidan 76

De som tillhör grupp F måste läsa ”Un día escolar” i texboken sidan 77

Under lektionen kommer ni att:

1. Sammanfatta på svenska vad texten handlar om till era klasskamrater UTAN att titta varken på boken eller på anteckningarna.

2. Lära era klasskamrater 5 nya ord som ni tycker att är viktiga eller intressanta. Ni FÅR INTE titta varken på boken eller anteckningarna.

Efter det kommer jag att fråga er vad de andras texten handlar om + vilka nya ord har ni lärt er.

Un saludo,

Miguel