Löss i åk 5

Hej alla föräldrar!
Det går löss i åk 5 så vi ber alla att undersöka era barns hår och behandla om så behövs.
Om vi alla hjälps åt så kan vi få bort dem!
Lotten och Josefin

Information om föräldramedverkan vid skolavslutningar

Hej,

Efter avslutningarna HT-18 har skolledningen beslutat att föräldrar i åk 4 och åk 9 inte längre kan närvara vid skolans avslutningar i Adolf Fredriks kyrka.

Beslutet är taget av säkerhetsskäl; vi har blivit för många för att alla ska rymmas inom kyrkans tillstånd för antal personer som får vistas samtidigt i deras lokal.

Frågan har diskuterats i föräldraföreningens styrelse. Vi vet att det har varit betydelsefullt för många att vara med vid dessa tillfällen, och vi förstår att detta beslut kan komma att åtföljas av viss besvikelse.

Båda avslutningarna kommer fortsatt att livestreamas via vår YouTube-kanal, för alla att njuta av.

Med vänliga hälsningar,
Skolledningen

Veckobrev v.17

Hej 5EF!

Nu är vi tillbaka efter ett härligt påsklov och det är kul att träffa alla igen. Vi började veckan med ett roligt studiebesök på Operan där vi fick se genrepet av Dracula. Tack för att vi fick möjligheten, nu har eleverna skrivit och ritat i deras minnesböcker om föreställningen.

Nästa vecka är det HPV- vaccinationdos 2 för flickor, vill du boka en separat tid kan du höra av dig direkt till skolsköterskan karina.risinggard@stockholm.se.

På tisdag är det sång på gården klockan 9.30 då vi sjunger in våren. Alla som vill kan komma till skolgården och lyssna på lite sång.

Under de kommande två veckor kommer klasserna att vara matsalsvärdar och hjälpa till i matsalen.

Engläxa: redovisning torsdag

Matteläxa: vi jobbar vidare med planeringen och kommer ha en matematikdiagnos den 7 maj på kapitel 5. Papper på vad man ska kunna har idag delats ut.

Datum att komma ihåg:

5E Måndagen den 29/4 kl. 14:00  HPV- vaccinationdos 2
5F  Tisdagen 30/4 13:00 HPV- vaccinationdos 2
1/5 första maj- alla är lediga
2/5 Författarbesök Kajsa Gordan
15/5 Besök på Vasamuseet
23/5 Levande frågelåda besök på Naturvetenskapliga fakulteten
Kristi Him ledigt 30/5-2/6
4/6 Sommarkonsert i Gustav Vasa kyrka kl.19.00, tillsammans med 6ab och 8ef. Biljettinfo kommer.
Studiedag fredag 7 juni
Skolavslutning  tisdag 11 jun

Veckobrev v 15

Hej!
Nu är det Påsklov och vi önskar alla barn och föräldrar en trevlig påsk!
Vi ses på tisdag den 23/4 enligt schema!

Datum att komma ihåg:
Påsklov v.16
24/4 5ef kommer klasserna att få se Dracula på Operan. Lunchmatsäck med!
5E Måndagen den 29/4 kl. 14:00  HPV- Vaccinationdos 2
5F OBS! Ny tid. Tisdag den 30/4 kl 13-14.15. HPV- Vaccinationdos 2
2/5 Författarbesök Kajsa Gordan
Någon gång under maj månad- besök på Vasamuseet
23/5 Levande frågelåda besök på Naturvetenskapliga fakulteten
Kristi Himmelsfärd ledigt 30/5-2/6
4/6 Sommarkonsert i Gustav Vasa kyrka kl.19.00, tillsammans med 6ab och 8ef. Biljettinfo kommer.
Studiedag fredag 7 juni.
Skolavslutning  tisdag 11 juni

Glad Påsk!
Lotten och Josefin

Sök stipendium för att testa digitalt skapande i sommar!

Hello World! har som syfte att få fler barn och unga intresserade av programmering och digitalt skapande. Vi anordnar sommarläger alla sommarlovets veckor och sommaren 2018 kunde vi välkomna nästan 1400 barn!

Citat från förra årets deltagare: ”Bästa lägret ever”

Vi strävar efter att ALLA barn och ungdomar ska få möjlighet att testa på digitalt skapande, oavsett kön eller socioekonomisk bakgrund. Därför tillämpar vi inkomstbaserade avgifter samt stipendier som finansieras av våra generösa partners, däribland Natur & Kultur som instiftat hela 20 stipendier i år.

Ett stipendium ger deltagaren en gratis lägervecka i Stockholm eller Göteborg och ett års fria Meetups! Jag är säker på att det finns ungdomar på Adolf Fredriks musikklasser som skulle vara intresserade av att lära sig mer om digitalt skapande och få träffa nya vänner.

Här hittar ni en poster som ni gärna får sprida bland lärare, föräldrar och elever. Både på digitala kanaler och på fysiska anslagstavlor. Jag länkar även till vår infofilm med klipp från förra årets sommarläger, perfekt att visa i klassrummet före en lektion: Infofilm Hello World!

Veckobrev v.14

Hej 5EF!

Nästa vecka blir det full fart med några schemaändringar, se schemavisaren för dessa ändringar.

På onsdag är det rep i Farsta, samling 8:15 Odenplan. Vi kommer att äta lunch i Farstas matsal men ta gärna med någon frukt eller liknande till eftermiddagen då vi ska leka lite lekar utomhus. Kläder efter väder!

På torsdag är den lunchkonsert i St: Jacob kyrka, denna dag behöver du ha med matsäck då vi äter lunch i kyrkan innan konserten. Konserten börjar 12:15. Samling 9:00 skolgården för gemensam promenad till kyrkan , åter på skolan till 14:00 då vi avslutar med en lektion i respektive klassrum.

På fredag avslutar vi veckan med ett musikquiz i korridoren. Tillsammans med alla i arbetslaget!

Nästa vecka:

Engläxa: Öva på ditt engelska manus, redovisning v.15 och 17.

Matteläxa: Om man inte hunnit räkna veckans planering om bråk enligt planering se blogg.

Datum att komma ihåg:

11/4 Lunchkonsert i Jacobs kyrka kl.12.00 5efgh, fri entré
Påsklov v.16
24/4 5ef kommer klasserna att få se Dracula på Operan. Matsäck med!
5F Onsdagen den 24/4 kl. 14:00  HPV- vaccinationdos 2 Krockar med Operan- (håller på att försöka ändra datumet)
5E Måndagen den 29/4 kl. 14:00  HPV- vaccinationdos 2
2/5 Författarbesök Kajsa Gordan
Någon gång under maj månad- besök på Vasamuseet
23/5 Levande frågelåda besök på Naturvetenskapliga fakulteten
Kristi Him ledigt 30/5-2/6
4/6 Sommarkonsert i Gustav Vasa kyrka kl.19.00, tillsammans med 6ab och 8ef. Biljettinfo kommer.
Studiedag fredag 7 juni
Skolavslutning  tisdag 11 jun

Matteplanering för skrivarboken kap 5

Arbetsområde: Kapitel 5 i Eldorado/Skrivaboken

Namn:__________________

Mål/förmågor att utveckla under arbetsområdet:

  • Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
  • Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
  • Föra och följa matematiska resonemang.
  • Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder
  • Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Planering vecka

Lektion Undervisningens innehåll

 

Grundkursen

uppgift

Räknat
v. 14  
1 Bråk, del av helhet (s.10-12 b) 4,7,9,10,11,14  

 

2-3 Olika bråk men samma tal (s.13-15 b) 17,18,19,22,23,24,25,26,28,29  

 

4-5 Bråk, addition och subtraktion (s.16-18) 35,36,37,38,39,40

45-53 (så många som du hinner)

 

 

v. 15  
1 Bråk, multiplikation (s.19-19 b)

 

54,56,58  

 

2-3 Del av antal (s.20-21) 62,63,64,65,67,69,70  

 

4-5 Textuppgifter bråk (s.22)  (så många som du hinner)  

 

v. 17  
1 Procent (s.29-31 b)

 

109,110,113  
2 Minska och öka med procent (s. 32-33)

 

117,118,120,121  
3  
45 Diagnos

Vi bestämmer datum närmare diagnosen.

 

 

 Varje lektion inleds med en genomgång av ett moment och sedan får du träna på det genom att räkna några uppgifter i boken, grundkursen. Om du inte hinner räkna uppgifterna i grundkursen under lektionen måste du ta hem och räkna klart dem till nästa vecka.

Blir du klar räknar du:
Blå sidorna s.25
Kul med matte s. 42-43
Utmaningsboken kap 5.
Känguruhäfte
När grundkursen är klar kommer en diagnos.

Det som bedöms är:

  • hur du deltar muntligt och skriftligt under matematiklektionerna
  • på vilket sätt du redovisar/förklarar beräkningar (OBS! lästal/problemuppgifter)
  • hur väl du använder det matematiska språket

/ Lotten

 

Matteplanering kap 5

Arbetsområde: Kapitel 5 i Eldorado

Namn:______________________

Mål/förmågor att utveckla under arbetsområdet:

  • Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
  • Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
  • Föra och följa matematiska resonemang.
  • Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder
  • Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Planering v.14-17

Lektion Undervisningens innehåll

 

Grundkursen uppgift Räknat
v.14  
1 Bråk, del av helhet (s.10-12) 4,8,11-13,16  

 

2-3 Olika bråk men samma tal (s.13-15) 19,20,22,25-26,28,32  

 

4-5 Bråk, addition och subtraktion (s.16-18) 37-38,41-44,

49-56 (så många som du hinner)

 

 

v.15  
1 Bråk, multiplikation (s.19)

 

58,61-62  

 

2-3 Del av antal (s.20-21) 66,68-69,71-72,74,76-77  

 

4-5 Textuppgifter bråk (s.22) 82-96 (så många som du hinner)  

 

v.17  
1 Procent (s.29-31)

 

137-138,143  
2 Minska och öka med procent (s. 32-33)

 

145-146,148-150  
3  
4-5 Diagnos 5

(Vi bestämmer datum närmare diagnosen.)

 

 

 Varje lektion inleds med en genomgång av ett moment och sedan får du träna på det genom att räkna några uppgifter i boken, grundkursen. Om du inte hinner räkna uppgifterna i grundkursen under lektionen måste du ta hem och räkna klart dem till nästa vecka.

Blir du klar räknar du:
Röda sidorna s.26
Kul med matte s. 42-43
Utmaningsboken kap 5.
Känguruhäfte

När grundkursen är klar kommer en diagnos.

Det som bedöms är:

  • hur du deltar muntligt och skriftligt under matematiklektionerna
  • på vilket sätt du redovisar/förklarar beräkningar (OBS! lästal/problemuppgifter)
  • hur väl du använder det matematiska språket

Lotten