Dags att söka bidrag för sommarlovsaktiviteter!

Nu kan du som är i behov av ekonomiskt stöd söka bidrag från Adolf Fredriks skollovskolonier för ditt/dina barn som går på Adolf Fredriks musikklasser. Bidrag kan sökas till sommarlovsaktiviteter som kollo, lägerverksamhet, lantvistelse eller liknande. Mer information finns i bifogat informationsblad.

Ansökan ska vara oss till handa senaste den 5 april 2019.

INFO om ansökan skollovskolonier

AF koloniförening_ansökan

Den 4 maj är även sista ansökningsdag för bidrag från Stiftelsen Adolf Fredriks Barnhem (gäller elever som går AF):

http://www.stiftelseansokan.se/Pages/AdolfFredriks.aspx

Sportlov och inför vecka 10

Hej!

Nu har vi kommit så pass långt in på terminen att det redan är fredagen innan sportlovet! Hoppas eleverna får tid att vila och samla lite ny energi.

Nu ska eleverna ha gjort sitt språkval. Det är viktigt att ni som ännu inte lämnat in blanketten gör det måndag efter lovet.

MA: Problemlösning och sambandet mellan procent, bråk och decimaltal. Repetition av arbetsområdet och diagnos.
SV: Retorikövningar i halvklass och argumenterande texter i helklass.
NO: Vi har lärt oss om olika typer av muskler och hur de fungerar. I måndags var barnläkare Hedvig (Malins kompis och f.d. AF-elev) på besök och pratade om hjärtat, blodcirkulation och bebisars blodcirkulation i magen. Eleverna hade i förväg fått skriva frågor som Hedvig svarade på. Besöket var mycket uppskattat hos eleverna!
EN: Vi har fortsatt arbeta med Just a Dream och hållbar utveckling på engelskan, på halvklasser har vi tränat oss i att fantasifullt sälja något – parvis planering och muntlig presentation. Det är samtidigt en träning i retorik som båda klasserna har arbetat med på SV.
SO: Nu är det de olika nordiska länderna som står i fokus, vi har läst hela kapitlet om Island i lärobok och arbetsbok denna vecka för de som varit sjuka och vill kunna ta igen.

Läxor v. 10:
Fredag: SV – Titta på avsnitt 4 av Retorikmatchen 2018 (Kvartsfinal 2) + uppgift: Retorikläxa fr v 10
https://urskola.se/Produkter/207876-Retorikmatchen-2018-Kvartsfinal-2

Framöver:
Torsdag 21/3: Konsert i Kungsholms kyrka kl. 19:00. Anna återkommer med mer information.

Ha ett skönt sportlov, vi ses måndag 4 mars!

Vänliga hälsningar
Malin

Postad i 5B

Språkval inför ÅK6 innan fre 22/2

Hej,

vi kommer att dela ut språkvalsblankett till eleverna imorgon tisdag. Den ska vara tillbaka påskriven av vårdnadshavare till på fredag.

De språk som finns att välja på är tyska, franska och spanska.

Vi har en del sjuka elever nu så bifogar lappen här, det går bra att maila en scannad bild av påskriven blankett också.

SPRÅKVAL 19-20

// Maria och Malin

Inför vecka 8

Hej!

MA: Längdenheter och procent. I halvklass jobbar vi med samtalsuppgifter i syfte att skapa diskussion och reflektion av matematiska frågor/problem. Eleverna diskuterar frågorna två och två och väljer ett av tre svarsalternativ. Frågorna diskuteras sedan i grupp där paren argumenterar för sina svar. Frågorna är av typen ”Hur brett är Sverige på det bredaste stället?” eller ”Hur fort kan en människa springa?” och leder till intressanta diskussioner och jämförelser och vissa uträkningar som vi gör tillsammans. Frågorna ska besvaras med olika enheter (vikt, volym, tid etc.) och eftersom de är blandade i uppgifterna så innehåller varje lektion flera typer av enheter.
SV: Argumenterande texter och argumentationsövningar. Klassen är anmäld till Retorikmatchen 2019 som anordnas av UR Skola. Vi väntar på den första kvaluppgiften som kommer i mars.
NO: Människokroppen (skelett, muskler och leder).
EN: Vi läser en bok på temat hållbar utveckling och diskuterar innehållet. Boken heter Just a dream och är skriven av Chris Van Allsburg. Vi läser boken högt gemensamt i klassen och diskuterar bilderna, texten och elevernas kunskap om olika miljöproblem. Läxan från The Little Prince diskuterar vi i mindre grupper och sedan i helklass på torsdagar.
SO: Vi har arbetat med hur Norden befolkades, likheter mellan Nordiska länder och samarbeten mellan länderna. Nästa vecka går vi över till att lära oss mer om de olika länderna och börjar då med Island.

Läxor v. 8
Torsdag: MA – Mattediagnos: tiondelar, hundradelar, decimaltal, längdenheter och procent. Övningspapper att ta hem och träna på tills på torsdag delas ut på måndag.
EN – The little prince, kap 14, 15, 16 och 17. Läs och besvara frågor. Extra utmaningsläxa är frivillig. EN läxa kap 14-17 och utmaningsläxa_1
Fredag: SV – Titta på avsnitt 3 av Retorikmatchen 2018 (Kvartsfinal 1) https://urskola.se/Produkter/207879-Retorikmatchen-2018-Kvartsfinal-1 och besvara frågor på papper som delas ut på måndag. Det finns även här: Retorikläxa fr v 8
Övrigt: Gör klart matteplaneringen för vecka 7. Träna på multiplikationstabellerna du är osäker på.

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar
Malin

Postad i 5B

Inför vecka 7

Hej!

MA: Vi har jobbat med lästal, decimaltal, tusendelar och överslagsräkning.
SV: Argumenterande texter, olika argumenterande knep och i halvklass har vi gjort retorikövningar.
NO: Vi fortsätter jobba med människokroppen. I helklass gjorde vi en övning om mat och näringsämnen genom att se på ett filmklipp, välja en måltid och skriftligt förklara så noga som möjligt varför det man valt är en näringsriktig
måltid som är bra för kroppen. På labben gjorde eleverna ”Uppdrag muskler” genom att göra hypoteser om hur de trodde att deras muskler skulle prestera i olika övningar (90 grader, knäböj, ”längdhopp” och ”höjdhopp”) och fick sedan jämföra hypoteserna med utfallen.
EN – vi har arbetat med nyheter (CBBC newsround) och skrivövning utifrån kortfilm. Vi tränar på förmågan att ta hjälp av bildstöd i förståelsen av engelska, genom att helt enkelt ta bort ljudet helt i första visningen, ”silent viewing”, för att leta ledtrådar i bilderna om vad som egentligen händer. Vi samtalar om vad som händer och gör egna förutsägelser om innehållet. Sedan lyssnar vi på ljudet också och reflekterar över om våra förutsägelser var rätt och diskuterar kring innehållet.
SO – samernas nationaldag var i onsdags, därmed passade det väl att lära oss lite mer om samerna och Sápmi. Vi har arbetat med hur jorden indelas i latituder och longituder, samt talat om Nordens klimat, Golfströmmen och olika former av regn.

Läxor v. 7
Torsdag:  EN – The little prince, kap 11 – 13. Svara på frågor till texten. Frivillig utmaningsläxa på baksidan, den kan göras utifrån valfri bok eller The little prince EN läxa kap 11-13 och utmaningsläxa
Fredag: SV – Titta på avsnitt 2 av Retorikmatchen 2018 (Slutaudition del 2) på urskola.se https://urskola.se/Produkter/207875-Retorikmatchen-2018-Slutaudition-del-2 och gör uppgifterna på pappret du fick med hem. Det finns även här: Retorikläxa fr v 6
Övrigt: Vara i fas med matteplaneringen för vecka 6. Träna på multiplikationstabellerna du är osäker på.

Med önskan om en trevlig helg!
Malin

Postad i 5B

Musikinfo och vårens konsertdatum

Hej alla elever och föräldrar i 5AB och god fortsättning!

I fredags startades vårens musikundervisning efter en låång låång paus! Här får ni info om vårens konserter!

21/3 kl.19  Konsert till förmån till Marianne Hillerudhs minnesfond, Kungsholmen kyrka
Medverkande 5AB, 7GH från Adolf Fredriks musikklasser och Kungsholmens musikgymnasiums Kammarkör.
Biljetter: https://www.nortic.se/dagny/show/65832.

28/5 kl.19 Sommarkonsert 5AB & 8AB, Maria Magdalena kyrka

Vi har börjat våren med improvisationsövningar och -leker och kommer fram till sportlovet att jobba med uttryck, rytmik och skapa ljudlandskap. Efter sportlovet blir det mer musikteori, notläsning och mer rytmik. Förstås kommer vi också att lära oss många nya sånger av olika stilar och språk!

Utrustning till halvklass i musik är följande: körpärmen som innehåller ett ljusblått nothäfte, platsficka med musiklära -boken samt penna och sudd. Kolla gärna hemma att körpärmen och musiklära-boken är kvar och i gott skick och skriv till mig om ni behöver köpa en ny bok.

Många hälsningar från Anna

 

Inför vecka 6

Hej!

Det har kommit till vår kännedom att det är vanligt bland eleverna i klassen att använda en app som heter Tellonym. Appen går ut på att man helt anonymt kan ställa frågor och ge kommentarer till sina kompisar och andra användare. Den har tidigare kritiserats hårt då användandet av den i många fall har lett till kränkningar och mobbning. Det finns skolor och kommuner som förbjudit Tellonym på grund av detta. Skolledningen är informerad om att appen används. Vi har idag diskuterat appen i klassen samt vilka konsekvenser som kan följa av att vara anonym på sociala medier. Vi uppskattar om ni pratar med era barn om detta samt om eller hur de ska använda appen.

Från och med idag återgår vi till ordinarie schema med musik. Idrott är som vanligt på måndagar och onsdagar.

MA: Vi har jobbat med problemlösning, hundradelar och uppställning av decimaltal i de fyra räknesätten.
SV: Argumenterande texter och retorik.
NO: Vi fortsätter jobba med människokroppen och lär oss just nu om skelett, muskler och leder.
EN: Elever har fått skriva ledtrådar till olika objekt som kompisar sedan fått gissa på. En lektion arbetade vi med övningar till läxan The Little Prince.
SO: Geografi Norden innebar denna första vecka i arbetsområdet lite kartanalys av topografiska och tematiska kartor och allmän kunskap om vad Geografi är.

Läxor v. 6
Fredag: NO – Läs s. 18-23 i Upptäck människan och gör s. 10-11 i arbetsboken.
Torsdag: Engelska – The little prince, chapters 8, 9 and 10. Read and answer the questions. Utmaningsläxa på baksidan som är frivillig och utgår från valfri bok eleven läser på engelska. EN läxa kap 8-10 och utmaning
Några elever tyckte att The little prince var för svår. Om eleven tycker det kan den istället välja en läxa som också utgår från böcker som finns på nätet, men där eleven kan välja olika svårighetsgrad: EN anpassad läxa
Övrigt: Vara i fas med matteplaneringen. Träna på multiplikationstabellerna 1-9.

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar
Malin

Postad i 5B

Inpiration och instruktioner ”En meter slöjd”

Hej,

Här kommer äntligen lite inspiration och instruktioner för uppgiften en meter slöjd!

Läs gärna igenom Arbetsområde åk 5 2018-2019 så du är säker på att du har fått all nödvändigt information. Det kan även vara bra att titta på min Planeringsbeskrivning om du känner att du behöver extra stöd kring detta.

Nedan följer lite videos jag hoppas kan vara till hjälp och stöd för dig i ditt slöjdande:

Lycka till så ses vi i slöjden!

/Max

Inför vecka 5

Hej!

Tack för alla utvecklingssamtal och för att alla tider och byten flöt på så bra (som vanligt). Nästa vecka är sista antagningsveckan (fram till torsdag) och sedan börjar schemat med musik som vanligt från fredag.

På måndag kl. 10:00 – 11:30 är det skridskor i Vasaparken. A-gruppen har svenska enligt schema kl. 09:05 och går till Vasaparken efter lektionen. Går man i B-gruppen kan man komma direkt till Vasaparken.

Snart är det dags för eleverna att göra språkval (franska, spanska eller tyska). Lärare i respektive språk kommer att besöka klassen för information de närmsta veckorna.

MA: Vi har fortsatt träna på längdenheter och volymenheter, bråktal och decimaltal samt uppställning av decimaltal i de fyra räknesätten.
SV: Argumenterande texter, läsförståelse och retorik.
NO: Repetition och prov på det vi hittills lärt oss om kropp och hälsa.
EN: Blandade övningar i skriva, tala, ordkunskap.
SO: Vi har nu avslutat arbetsområde för Abrahamitiska religioner. Vi avrundade med att elever fick berätta om Muhammed för varandra med hjälp av bildstöd och att de fick träna på quiz-frågor i samspel med varandra för att sedan göra ett individuellt quiz. Vi kommer att repetera huvuddragen av de Abrahamitiska religionerna i åk6 när vi också lär oss mer om Hinduism och Buddhism. Kommande vecka kör vi igång med Geografi och Norden.

Framöver
Måndag 28/1: Skridskor i Vasaparken kl. 10-11:30.
Idrotten onsdag 30/1 utgår.

Läxor v. 5
Torsdag – Ma: arbetsblad uppställning.
En: The Little Prince. Kap 5, 6 och 7 med arbetsblad till (www.thelittleprinceinlevels.com). Frivillig utmaningsläxa på baksidan av läxan, den utgår från annan litteratur som eleven väljer. Se bifogad läxa om eleven tappat bort papper. Det går bra att svara på annat papper eller skriva svar på dator. EN läxa kap 5-7 och utmaning
Fredag – Sv: Titta på avsnitt 1 av retorikmatchen 2018 (Slutaudition del 1) på urskola.se https://urskola.se/Produkter/207877-Retorikmatchen-2018-Slutaudition-del-1 och gör uppgifterna på pappret du fick med hem.
Övrigt: Ligga i fas med matteplaneringen. Träna på multiplikationstabellerna 1-9 (se tips i de två senaste veckobreven)

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar
Malin

Postad i 5B