Färdigställande av inlämningsuppgifter och slöjdutvärderingar

Hej!

Nu börjar terminen dra mot sitt slut, vilket gör att det börja bli dags att knyta ihop säcken. För att kunna göra det måste jag få in allt material jag behöver för att kunna ge dig en rättvis bedömning.

Jag vill därför att alla som ännu inte har fyllt i era slöjdutvärderingar ser till att detta är gjort senast fredag den 24 maj. Detta gäller även dig som mot förmodan ännu inte har lämnat in alla inlämningsuppgifter (gäller inte alla elever eller klasser).

Självklart kommer jag att påminna dig även under lektionstid, så du får alla chanser att ha detta gjort i tid.

Lycka till och slöjda bra!

/Max

Inför vecka 20

Hej!

MA: Vi har jobbat med problemlösning och övat på att multiplicera/dividera decimaltal med 10, 100 och 1000.
SV: Vi har analyserat J.L. Runebergs dikt Morgonen som eleverna sjunger på musiken. Därefter fick eleverna skriva om dikten i par genom att anpassa meningsbyggnaden och ordvalen så att dikten blev en modern version. Vi läser bilderboken Stjärnenatt och analyserar bilder och text enskilt, i par och tillsammans. I måndags hade vi besök av författaren Sara Villius som berättade om sina böcker och om hur det är att arbeta som författare samt hur hon själv började skriva.
NO: Vi har fortsatt med arbetsområdet ljud. Eleverna har tagit reda på vad ljud egentligen är, hur det tas upp av örat och vilka enheter som ljud mäts i. Vi hade en extra laboration där eleverna undersökte hur ljud kan få olika toner och styrka samt vilka material som leder ljud bra. Den andra laborationen handlade om att se en stämgaffels svängningar och att prova på att använda trådtelefoner. I måndags fick vi besök av en forskare från Naturvetenskapliga fakulteten vid Stockholms universitet inför vårt besök på SU 23 maj. Hon berättade om vilka områden som hennes fakultet forskar inom. Klassen ska få skriva ner frågor de har till forskarna och som eventuellt besvaras i Aula Magna 23 maj.
SO: Vi har lärt oss mer om Drottning Kristina och samtidigt tränat på att sammanfatta text till ett personporträtt. Vi har även pratat vidare om hållbar utveckling, lärt oss mer om övergödningen i Östersjön. Utifrån Lilla Aktuellt diskuterade vi nyheter som t.ex. den internationella rapporten om att en stor del av jordens växt- och djurarter riskerar att utrotas.
EN: Vi har sett en kortfilm med tema mobbning, med ett gäng fåglar som bara kommunicerade med kvitter, minspel och gester. Sedan fick elever parvis göra voice-over till filmen, en kreativ uppgift där de utifrån filmens handling lade till egna repliker på vad de trodde att fåglarna sa om de skulle ha pratat engelska.

Läxor v. 20
Läxa: Läs häftet om ljud (s. 90-93), stryk under viktiga begrepp och meningar och svara på frågor på s. 93. Skriv svaren på Drive eller i labbhäftet.
Gör klart matteplaneringen för vecka 20. Diagnos v. 21.

Framöver:
Torsdag 23/5: Levande frågelådan i Aula Magna på Stockholms Universitet, se förra blogginlägget. Medtag matsäck.
Kristi himmelfärdsdag och klämdag 31-31 maj: eleverna är lediga.
Nationaldagen och studiedag 6-7 juni: eleverna är lediga.
Tisdag 28/5: Sommarkonsert 5AB & 8AB kl. 19:00 i Maria Magdalena k:a.
Tisdag 11 juni: Skolavslutning

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar
Malin

Postad i 5B

Inför vecka 19

Hej!

Igår framförde eleverna en fantastisk musikalsoaré i aulan. Det var jättekul att få se och höra och det märktes att det låg mycket tid och engagemang bakom alla nummer, jag är mycket imponerad av alla! Tack också till alla föräldrar som engagerade sig på olika sätt.

Senast på fredag ska eleverna redovisa sin försäljning av majblommor. Det kommer att finnas flera tider under veckan att träffa ansvariga lärare.

MA: Vi har jobbat med problemlösning och problemlösningsstrategier.
SV: Vi läser bilderboken Stjärnenatt och analyserar bilder och text enskilt, i par och tillsammans. Vi har också läst och diskuterat en novell av författaren Sara Villius som kommer på författarbesök nu på måndag.
NO: Vi har lärt oss om hur ljud uppstår och hur ljud uppfattas av örat. Labbar flyttas till nästa vecka. Några elever har kvar sina lila labbhäften hemma. Hjälp dem att komma ihåg att ta tillbaka dem till skolan.
SO: Vi har läst om och diskuterat stormaktstiden, funderat över orsaker till att det blev krig och vilka konsekvenserna var av kriget. Nu har elever i läxa att repetera på digilar.se. På fredagens lektion diskuterade vi miljöproblem i våra hav. Sedan såg vi en film om överfisket i Östersjön, om hur politik och lagar leder till att vi dumpar galna mängder fisk i vårt hav. En del flickor var på vaccinering under lektionen, filmen finns att se på https://vimeo.com/151510765 om de skulle vilja se den i efterhand.
EN: schemaändringar har gjort att vi knappt haft engelska denna vecka.

Läxor v. 19
Fredag, NO: Läs s. 116 – 121 noga. Göra alla uppgifter på s. 120. Skapa ett nytt dokument i NO-mappen på OneDrive där du skriver dina svar. Döp dokumentet till Läxa Ljud. OneDrive hittar du i ”våfflan” när du loggar in på Skolplattformen (elev), precis som vi gått igenom flera gånger i skolan. Snabblänk till Skolplattformen finns högst upp på sidan: https://adolffredriksmusikklasser.stockholm.se/

Framöver:
Torsdag 23/5: Vi åker till Stockholms universitet för ”Levande frågelådan”, vilket är ett tillfälle för alla elever i åk 5 att besöka Stockholms universitet, träffa riktiga forskare och ställa naturvetenskapliga frågor om saker man har funderat över. Läs mer här: https://www.science.su.se/samverkan/kommun-skola/den-levande-fr%C3%A5gel%C3%A5dan-i-aula-magna-1.136176 Vi är ute vid Frescati för lunch och någon aktivitet efter Frågelådan, så denna dag får eleverna ta med matsäck. Vi är tillbaka i skolan vid 13:30 för dagens sista lektion.
Kristi himmelfärds dag och klämdag 30-31 maj: eleverna är lediga.
Nationaldagen och studiedag 6-7 juni: eleverna är lediga.
Tisdag 11 juni: Skolavslutning.

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar
Malin

Postad i 5B

Information om föräldramedverkan vid skolavslutningar

Hej,

Efter avslutningarna HT-18 har skolledningen beslutat att föräldrar i åk 4 och åk 9 inte längre kan närvara vid skolans avslutningar i Adolf Fredriks kyrka.

Beslutet är taget av säkerhetsskäl; vi har blivit för många för att alla ska rymmas inom kyrkans tillstånd för antal personer som får vistas samtidigt i deras lokal.

Frågan har diskuterats i föräldraföreningens styrelse. Vi vet att det har varit betydelsefullt för många att vara med vid dessa tillfällen, och vi förstår att detta beslut kan komma att åtföljas av viss besvikelse.

Båda avslutningarna kommer fortsatt att livestreamas via vår YouTube-kanal, för alla att njuta av.

Med vänliga hälsningar,
Skolledningen

Musikalsoaré på torsdag 2.maj

Hej!
På torsdag är det dags vår nästa konsert – vår egen soaré i Aulan kl.18.
Skoldagen börjar som vanligt och under dagen repeterar vi i Aulan. Skoldagen slutar något tidigare, senast kl.14, för de elever som inte framför något annat på soarén. De som ska sjunga/ spela på soarén får repetera i Aulan kl. 13.30-15.

Återsamling för alla är kl.17.30 i sal 505.
Hela körgruppen sjunger följande sånger utantill: Do re mi, Välkommen gröna sköna vår, So long farewell.
Klädsel: inga konsertkläder men finare än vanliga skolkläder. Glada färger och detaljer/accessoarer som boa, hatt, rosset.

OBS! På fredag börjar skolan som vanligt (d.v.s. ingen sovmorgon) om ni inte har fått annat information från mentorer.

Hälsningar, Anna

Läxa Historia repetition digitalt, till onsdag 8 maj

Hej, vi får fram till sommaren prova ytterligare ett digitalt läromedel, det hör ihop med den lärobok vi använder i skolan.

Alla elever har blivit inbjudna till digilar.se via sin skolmail. Vi har provat att logga på och arbetat med material för Hållbar utveckling i digilär innan påsk. Nu provar vi det som en läxa att repetera genom att läsa och göra uppgifterna till två kapitel vi läst i skolan.

De ska välja bok Historia ÅK4-6 och arbetsområde

Stormaktstiden för Östersjöriket Sverige:

Kapitel 1 Stormakten Sverige – en sammanfattning

Kapitel 2 På Gustav II Adolfs tid

Elever har själva valt lösenord, användarnamn är deras e-mail till skolan. Skulle eleven glömt lösenord kan de återställa lösenord och gå in på skolplattformen, Outlook och där hitta sin e-mail med återställningslänk. Jag tar in datorer vid något tillfälle i skolan, så att de som känner sig osäkra kan logga in i skolan. Det går också bra att få låna en dator efter skoltid och göra läxan i skolan.

// Maria

Inför vecka 18

Hej!

Hoppas alla har haft en skön påskledighet.

På tisdag är det Sång på gården kl. 09:30 – 10:00. Som förälder har man möjlighet att komma och lyssna (med reservation att man kanske inte ser klassen så bra i folkmassan).

Torsdag 2 maj har 5A och 5B soaré i aulan med musikaltema. Vi repeterar under skoldagen. Återsamling kl. 17:15 i sal 505. Soarén börjar 18:00. Eleverna slutar skoldagen 14:30 och har då alltså 2 h 45 min på sig för att hinna äta och eventuellt åka hem emellan. Dagen efter soarén har b-gruppen sovmorgon och börjar skoldagen med första helklasslektionen kl. 9:10.

Vill påminna om att de elever i 5B som fick en första vaccination mot HPV i höstas ska vaccineras igen på fredag 3/5 kl. 13:00.

MA: Vi har denna vecka jobbat med att lösa textuppgifter och att söka relevant fakta i texter och tabeller. Läxa är att göra klart planeringen för v. 17.
SV: Vi läser bilderboken Stjärnenatt och analyserar bilder och text enskilt, i par och tillsammans. Vi har ägnat en del av svenskan åt att göra dekorationer och affischer inför soarén.
NO: Vi har börjat med arbetsområde ljud inom fysik.
SO: Vi har påbörjat arbete om Stormaktstiden och inledde med samtal om vad makt är och vad en stormakt är. Vi såg en övergripande film om hela Stormaktstiden och funderade på varför man har kallat Sverige för en Stormakt. Den diskussionen fortsätter vi med nästa vecka och kommer då att ta upp orsaker/konsekvenser till krig utifrån denna historiska period.
EN har vi knappt hunnit ha då tid gått till bl.a. teater, en halvklass har fått planera och berätta ritberättelser för den övriga gruppen. 

Framöver:
Onsdag 1/5: Eleverna är lediga
Musikalsoaré 5AB i aulan torsdag 2/5 kl. 18:00
Sommarkonsert 5AB & 8AB tisdag 28/5 kl. 19:00 i Maria k:a

Trevlig helg!

Malin

Postad i 5B

Påsklov!

Hej!

Igår fick de elever som vill sälja majblommor och har haft med sig intyg sina väskor med majblommor. Vi registrerade alla på majblommans hemsida. De kan nu logga in med gruppkoden och sin personliga QR-kod för att följa försäljningen.

MA: Vi har under veckan arbetat med en längre matteuppgift, ”Måla om ett hus”, som går ut på att eleverna ska räkna ut den totala arean på fasaden på ett hus samt räkna ut hur man kan köpa färg så att den kostar så lite som möjligt. I halvklass jobbade vi med problemlösning.

SV: I onsdags ringdes en nervös klass (och lärare) upp på Skype av Retorikmatchens jury! Talet våra två representanter höll var ett ”Förändringstal”. Eleverna hade själva kommit på och röstat fram att det skulle handla om att ha mer idrott på schemat. Målgruppen var politiker, främst utbildningsministern. Liksom det förra talet hade juryn kriterier, bl.a. att det skulle innehålla, patos-, logos-, och ethosargument samt retoriska figurer. När våra representanter hade hållit talet fick vi feedback av juryn, sedan fick en mindre grupp i klassen 30 min på sig att göra förbättringar i talet. När de ringde upp igen höll våra representanter talet igen, nu med förbättringarna. Jag är så imponerad av talarna som lärt sig talet utantill och levererade det på ett proffsigt sätt, och hela klassen som skrivit ett riktigt bra tal. Tyvärr fick vi veta idag att vi inte gått vidare. Så här löd mailet från UR:
”Hej! Tyvärr är ni inte en av de klasser som går vidare i Retorikmatchen 2019. Det var många klasser och konkurrensen var stenhård. Nivån har aldrig varit så här hög och juryn är mycket imponerad av er prestation. Bär med er att ni är en av Sveriges bästa femteklassare i retorik. Hoppas att ni fortsätter att arbeta med retorik för det är uppenbart att ni har talang för ämnet.” Nu är just denna resa tyvärr slut, men klassen har lärt sig mycket på vägen!
Förutom retorik har vi börjat läsa och diskutera bilderboksberättelsen ”Stjärnenatt” av Jimmy Liao.

NO: Vi har repeterat inför provet och pratat om luktsinnet. Idag fredag såg vi första delen av ”Den första människan” på SVT play, som vi kan koppla både till NO och SO.
SO: Vi har nu avslutat Geografi Norden med ett prov och repetitionstest i ett digitalt läromedel, Digilär. Efter påsk fortsätter vi i SO med både hållbar utveckling och 1600-talets historia fram till sommarlovet.
EN: I Engelska har vi avslutat projekt att skriva om djur och efter lovet ska vi påbörja ett längre skrivprojekt på engelska.

Framöver:
Musikalsoaré 5AB i aulan torsdag 2/5 kl. 18:00
Sommarkonsert 5AB & 8AB i Maria k:a tisdag 28/5 kl. 19:00

Önskar er en skön påskledighet! Glad Påsk!

Vänliga hälsningar
Malin

Postad i 5B