Vecka 48

Hej!
Alla elever i klassen har tillgång till inläsningstjänst och vi har varit inne och aktiverat konton, med halva klassen hann vi söka upp och lägga in läroböcker i deras egna bokhyllor också. Med inläsningstjänst kan de lyssna på all text i läroböckerna. Det är ju bra om man t.ex. har glömt boken i skolan och har en läxa att läsa, eller om det känns lättare att lyssna på texten samtidigt som man läser och ser på bilder. Dessutom finns några skönlitterära böcker inlästa som elever kan lyssna på om de skulle bli sugna på det. Till mobiler finns en app som är bra att ladda ner, de loggar in med sin mailadress till skolan (fornamn.efternamn@elev.stockholm.se) och lösenordet de fick i skolan.
https://www.inlasningstjanst.se/

SO – vi har börjat lära oss mer om Judendomen och samtidigt fyller vi i en stödmall med utvalda fakta, den kommer senare användas för jämförelser mellan Judendom, Kristendom och Islam.
Prov judendom: Måndag 3/12. Anteckningar, arbetsblad och träna på quizlet.com 5a mapp: Judendomen
EN – vi har fortsatt arbeta med Thanksgiving och Black Friday. Elever har fått skriva tacksamhetskort eller skapa serier som förklarar vad Thanksgiving är.
SV – Nu har vi börjat planera egna berättelser och ska skriva dem under kommande veckor. Eleverna kommer att skriva/renskriva på datorer i skolplattformen så att jag kan följa deras berättelser och ge formativ bedömning i skrivprocessen.
MA – Vi har introducerat arbetsområdet algebra genom olika övningar.
NO – I helklass har vi repeterat begrepp inom arbetsområdet väder. I halvklass har eleverna filmats när de håller i väderprognoser. I läxa till på måndag 26/11 ska eleverna läsa och repetera s. 128 – 137 och svara på frågorna på s. 136 om man inte redan gjort det. De ska ha kunna förklara begreppen meteorologi, atmosfär, blixt, klimat, väder, moln, väderprognos, vind och nederbörd.
Läxa till måndag 3/11: NO – läs s. 8-13 i Upptäck människan och gör uppgifterna på s. 6-7 i arbetsboken. Gör även s. 42.

Nästa vecka:
Torsdag 29/11: elever slutar en lektion tidigare, kl 14:00.
Fredag 30/11: repetition i St Jacobs kyrka på em. Elever slutar där kl 14:30 och kommer att få åka hem på egen hand. Om någon vill följa med tillbaka till skolan så kan de följa med mig efter repetition.
Lördag 1/12: Adventskonsert St Jacobs kyrka. Samling för rep kl 13:30 i kyrkan ombytt och klar, konsert kl 15:00.

Trevlig helg!
/ Maria

Postad i 5A

Musikläxa till måndag 26.november

Hej 5AB!

Nästa måndag på kören ska ni kunna alla våra egna sångerna utantill! Det är en hemläxa så öva på texterna flitigt! Sista dag för att kunna Nu tändas och båda ”Det är en ros utsprungen” – sångerna utantill är onsdag 28.november.

Här kan ni lyssna på Det är en ros utsprungen (se video nedan), i början hör man kanon versionen av Vulpius och flerstämmiga Praetorius -versionen börjar på 3:15. Inte jättebra video, tyvärr hittade jag inte någon bättre version men man hör tydligt hur sångerna hör ihop.

MVH/ Anna

Info om Adventskonserten 1.dec

Hej!

Vi har övat flitigt på julsånger och ungefär om en vecka kommer att få framföra vårt fina program i St. Jacobs kyrka. Vi sjunger även några sånger tillsammans med Kungsholmens Gymnasium: två olika versioner på Det är en ros utsprungen och Nu tändas. Ni vårdnadshavare kan hjälpa eleverna hemma till exempel genom att lyssna på sångerna tillsammans och läsa högt sångtexter. Vi gör tre sånger på engelska – det innebär många nya ord!

5AB sjunger följande sångerna utantill:

Dotter Sion (2 verser)

Betlehemsstjärna (Tegnér, två verser)

Star Carol

Walking in the air

Sleigh Ride (fram till sida 10)

Tillsammans med KuGy:

Det är en ros utsprungen (Vulpius)

Det är en ros utsprungen (Praetorius) (vers 2, tvåstämmigt)

Nu tändas tusen juleljus (verserna 1 & 2 unisont, vers 3 tvåstämmigt, diskantstämma i vers 4)

Vi repeterar i St. Jacobs kyrka på fredag 30.11. kl.13-14.30 (skoldagen slutar 10min tidigare för 5A, 15min senare för 5B) med pianisten Oscar Rutberg.

Lördag 1. dec börjar uppsjungning i kyrkan kl.13.30, kom i tid och färdigt ombytt. Du kan lämna dina saker i bänkarna och ta dom med till församlingssalen efter vi har kort repeterat med Kungsholmens körgrupper.

Klädsel: helsvart nedtill (=svarta byxor eller svart kjol + helsvarta, täckande strumpbyxor, svarta strumpor), snygga svarta konsertskor. Vitt upptill (= helvit blus, skjorta, topp, tröja UTAN tryck eller andra detaljer). Julröd detalj (fluga´, slips, hårband etc.)

Med vänlig hälsning, Musikfröken Anna

 

 

vecka 47 5a

Hej!
I 5a har vi pratat om sådant vi önskar förbättra i klassen. Klassen vill minska dramatik vid konflikter och att man inte ska gå in och ta parti för någon om det varit konflikt. De vill också få slut på ryktesspridning. Därför har jag bett vår elevhälsa om stöd för gruppdiskussioner om skvaller och ryktesspridning, det är planerat till nästa vecka.

Ämnen
SV – Vi arbetar med enkla, sammansatta och komplexa meningar, samt att bygga ut meningar och beskriva med fler sinnen. Vi har också börjat skriva korta berättelser på datorer. Dessa ska sedan användas för att ge feedback inför kommande uppsatsskrivning.

EN – i 5a har vi använt oss av digitala läromedel för att lära oss mer om Thanksgiving. Vi har också tränat på att ändra en text utifrån grammatiska regler, singular till plural, verbböjningar och pronomen.

SO – Vi har bläddrat i en Bibel och reflekterat över struktur, språk samt sökt upp specifika bibelord. Samtidigt har vi pratat om Bibelns historia och Abraham som stamfader för Judendom, Kristendom och Islam.

MA – Vi har avslutat arbetsområdet bråk och decimaltal med en diagnos och påbörjat arbetsområdet algebra.

NO – I halvklass fick eleverna skriva manus och öva inför att hålla i en väderpresentation där de använder ämnesrelaterade begrepp. Påminner om att lämna in läxan ”Datainsamling väder” på måndag.

Kommande veckor:
Fre 30 nov repetition i St Jacobs kyrka 13:00-14:30 (alltså slutar 15 min senare än vanligt), elever kommer att få åka hem därifrån. Om någon vill åka med mig tillbaka till skolan går det bra.

Lör 1 dec adventskonsert St Jacobs kyrka. Samling för repetition 13:30, konsert 15:00 (ca 1 h). Klädsel: Svart nedtill, vitt uppe och röd detalj.

Trevlig helg!
// Maria

Postad i 5A

Vecka 47

Hej!
I måndags fick vi lyssna på en mycket bra föreläsare, Andreas Jonsson från Changemakers, som pratade om vikten av att göra förändring, inte bara tänka förändring utan att faktiskt agera för att något ska bli bättre i samhället.
Nu är vi inne i en period av Nationella prov för åk6, det gör att även vi andra lärare i olika ämnen blir upptagna med att vara med i prov och bedömning. Därför har vi smärre schemaändringar även för vår klass, så också på måndag.

Nästa vecka
Mån 12/11 – 9:00-14:00 Schemabrytande dag, idrott som vanligt.
Läxor:
Tors 15/11 Engelska: Quizlet.com, under 5a finns tre set med övning av ord i plural. Dessa set fungerar bäst för övningar med flashcards och write.
Fre 16/11 SO: 10 budorden, välja vilka två som är viktigast för dig och förklara varför. Kopia finns bifogad om elever glömt läxan.

Ämnen
SO – Religion är det nya arbetsområdet, fram till jul kommer vi att lära oss mer om Judendom, Kristendom och Islam. Denna vecka har vi pratat om begreppet Religion och varför människan har haft behov av religioner i alla tider. Vi har tagit del av flera olika skapelsemyter och diskuterat likheter/skillnader mot Biblens berättelse och Big Bang. Kommande vecka tar vi del av berättelser ur Gamla Testamentet och pratar om Abraham som gett namn till begreppet Abrahamitiska religioner.
EN – Vi har tittat på hur pluralbildning fungerar i Engelskan och jämfört med svenska. På halvklasserna fick elever dramatisera slumpgivna strukturer.
SV – att skriva mer levande och gestaltande berättelser ingår i vårt arbetsområde just nu. Vi övar med kortare uppdrag utifrån vår lärobok för att inom ett par veckor komma igång med skrivande av längre berättelse.
MA – handlar om att addera och subtrahera med deciamaltal. Diagnos nästa vecka på bråk och decimaltal.
NO – fortsätter arbetsområde om Väder. Elever får med sig en uppgift där de ska dokumentera vädret under en period.

Trevlig helg,
Maria
läxa so budord

Postad i 5A

Hämta dina kvarglömda saker!

Hej,

Vaktmästeriet har samlat ihop alla kvarglömda kläder, skor och saker som fanns runt om i skolan efter höstlovet. Dessa ligger på borden utanför vaktmästeriet på plan 2. Gå gärna förbi och se om något tillhör dig!

Det som inte hämtas före 16e november kommer att skänkas till välgörande ändamål.

Med vänliga hälsningar,
Stig, Mathias, Daniel och Peter

Nu är det höstlov

Nu har vi firat in hösten med filmmys och eleverna kunde välja på två olika filmer. Klasserna 5AB blandades under våra filmvisningar.

Idag fick elever med sig ett informationsbrev från Mogens mamma angående den kommande ljusförsäljningen. Den kommer innebära att elever tisdag efter lovet behöver ha med sig en rullväska (tungt och ömtåligt med ljus) för att ta hem ljusförpackningar som delas ut i direkt anslutning till skoldagens avslut. Eleverna hade många frågor om hur försäljningen ska gå till, be därför att få pappret av ert barn och läs tillsammans så att ni kan hjälpa dem att förstå. Har ni frågor vänder ni er till Mogens mamma och hennes kontaktuppgifter finns på pappret de fått med sig hem.

MA: Vi har lärt oss om tiondelar, decimaltal och sambandet mellan tal i decimalform och tal i bråkform.
NO: I helklass såg vi en film som förklarade många av begreppen som kom upp förra veckan och eleverna fick göra illustrationer som visade hur luften rör sig mellan högtryck och lågtryck. I halvklass gjorde eleverna en labb där de skapade ”regn” i ett glas.
SO: Idag har vi avslutat Vasatiden med ett prov. Vi sparar en del av innehållet från 1500-tal till vårterminen för att då träna oss i förmåga att resonera i historieämnet.
EN: Vi har arbetat med Halloween på olika sätt, bl.a. gemensamt skrivande och parvis läst och svarat på frågor i digitalt läromedel.
SV: Vi tränar oss i skrivande och har bl.a. skrivit om korta neutrala texter så att de istället blir antingen skrämmande eller trevliga. Vi har också lyssnat klart på radioberättelse och då fokuserat på ljudeffekter och ordval som gör berättelsen mer spännande.

Schemaändringar v45
Måndag, inget ombyte till idrott – föreläsning i aulan för våra elever.
Onsdag, 9:00 – 14:00, schemabrytande dag men idrott som vanligt.

Nu önskar jag alla ett trevligt höstlov!
//Maria

Postad i 5A

V43 – Filmmys på torsdag

Hej,

Så närmar vi oss Höstlovet. Vi kommer att fira in det med lite filmmys på torsdag eftermiddag. Då får elever ta med sig något gott att äta och dricka till filmen. Vi har sagt ok till fika, frukt, snacks och godis (ta med till sig själv) men absolut inga nötter. Dricka utan kolsyra är ok, för att vi inte ska få onödigt bubbliga olyckor. Vi kommer att se film i båda femmornas klassrum samtidigt, så eleverna kan välja vilken film de vill se och umgås över klassgränserna. Vi slutar efter filmen, lite tidigare än vanligt vid ca 13:30-14:00 beroende på hur lång filmen är.

Ämnen
MA: Vi har fortsatt räkna med bråk (del av helhet, bråk på tallinje, bråk i bråkform och blandad form).
NO: I helklass hade vi ett test på området blandningar och lösningar. I halvklass introducerade vi det nya arbetsområdet i fysik; meteorologi. Eleverna fick dela med sig av sina egna väderupplevelser och förkunskaper inom området. Sedan sorterade vi och redde ut begrepp och avslutade med att testa kunskaper med det digitala verktyget Plickers.
SO: Vi har bl.a. testat en digital lärobok och där lärt oss mer om livet under 1500-talet via den. Vi kommer under kommande vecka att diskutera det mer utifrån bilder av Olaus Magnus och då göra jämförelse med nutiden. Vi ska också lära oss om Tycho Brahe och Boktryckarkonsten. En lektion repeterar vi tillsammans inför provet.
EN: Vi har fortsatt med grammatik och användning av do/does. Vi har också börjat prata om Halloween och kommer att fortsätta det temat under kommande vecka.
SV: Nu analyserar vi hur berättande texter skrivs (t.ex. olika inledningar, sambandsord, ord som förhöjer spänning) och tränar med korta skrivövningar. Spännande berättelser är temat och vi lyssnar även på en radioberättelse om Spöket som försvann.

Det finns en matenkät från Sodexo i ett inlägg på bloggen. Vi har sagt att elever gärna får gå in och fylla i den hemifrån.

Trevlig helg,
Maria

Postad i 5A

Prov Vasatiden fre 26/10

Inför Prov Vasatiden fredag 26 oktober

Använd dina anteckningar när du läser på och läs i boken s.114-131. Du kan också träna på fakta genom att arbeta med Quizlet.

Viktiga begrepp som du ska kunna förklara
• Stockholms blodbad
• Arvrike
• Reformation
• Statskyrka
• Katolska kyrkan
• Protestanter
• Dackefejden
• Historiebruk
• Historisk källa

Du ska kunna berätta några viktiga fakta om personerna : Gustav Vasa, Erik XIV, Johan III, Sigismund, Karl IX och Cecilia.

Du ska kunna berätta om några orsaker till och konsekvenser av Stockholms Blodbad.

Du ska kunna berätta om några orsaker till och konsekvenser av Reformationen.

Du ska kunna resonera om hur några historiska händelser hänger ihop. Det betyder att du borde kunna förklara hur t.ex. Stockholms Blodbad leder till att Gustav Vasa blir kung och varför det sedan leder till en reformation av kyrkan. Till din hjälp för resonemang får du några givna begrepp.

Du ska kunna berätta om några likheter och skillnader mellan hur vanligt folk levde på 1500-talet och hur vi lever idag.

Du ska kunna förklara vad historiebruk betyder och kunna ge exempel på hur Gustav Vasa påverkade historien om honom själv.

v42 och Öppet hus på lördag

Hej i solskenet!
Vilken fin konsert klassen bjöd på, det var roligt att få höra åttor och gymnasieelever också för att se vart våra elever är på väg musikaliskt. Men 5AB var ju bäst! ;)

I torsdags hade vi faddring och fikade lite tillsammans med elever i 4-6AB, aktiviteten hade 5:or planerat med musikquiz. Ofta bröt det ut spontandans eller sång under quizet så de verkade ha kul tillsammans över klassgränserna.

Torsdag eftermiddag var det så dags för flickornas vaccinering, det gick bra men skapade en del oro i stunden, några flickor kände sig tagna och stannade hos syster en lite längre stund. Sista lektionen ägnade vi åt att illustrera citat ur boken vi läst och lyssnade på lunga favoriter.

SV: Idag har vi påbörjat nytt arbetsområde i skrivande av spännande berättelser.
EN: Vi har arbetat med lite blandat innehåll denna vecka: läsa och göra egna ordlistor i Quizlet, förklara ord + rita dem och aktuella nyheter.
SO: Vi fortsätter med Vasatiden och har funderat på vad som var bra och dåligt i Gustav Vasas sätt att styra Sverige. Nästa steg är att lära oss mer om Gustav Vasas barn.
MA: Vi har jobbat med bråk (del av helhet och bråk på tallinje). I halvklass har eleverna fått arbeta laborativt och konstruera figurer med centikuber utifrån mönster.
NO: I helklass har vi lärt oss mer om hur salt är uppbyggt, tittat på filmklipp med olika vardagsexperiment och repeterat arbetsområdets begrepp m.m. genom bland annat det digitala verktyget Plickers. På måndag kommer vi att ha en kunskapskoll på området. I halvklass fick eleverna göra en problemlösningsuppgift två och två för att resonera vidare på kunskaper de fått inom blandningar och lösningar. De var verkligen duktiga och kreativa.

Öppet hus Lördag 13 oktober, hålltider

10:00 Samling i klassrum, lektion
10:30 Klassrum, lektion
11:00 rast 20 min
11:20 Samling i klassrum, vi går sedan gemensamt till musiksal.
11:30 Musik
12:00 Musik
12:30 Åter till klassrum för att hämta saker, sedan slutar eleverna.
13:00 AFFF Skördefest börjar.
15:00 Skördefesten är över.

Trevlig helg så kanske vi ses imorgon!
Maria

Postad i 5A